stalen koker draagvermogen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

stalen koker draagvermogen

Goedendag,

Misschien dat iemand me hier kan helpen. Ik zit met de vraag hoeveel KG een stalen koker van 20x40x3mm lengte 220cm, kan dragen als staander.

Ik vraag dit omdat ik een staal constructie aan het bedenken ben om het door hangen van een houten ligger van 14cm dikte probeer te voorkomen. Voor de overspanning van 5 meter is de ligger eigenlijk te dun, waardoor deze gaat door hangen.
De ligger maakt deel uit van een platdakcontructie.

I.v.m. ruimtegebrek wil ik die staal contructie zo smal mogelijk maken. De genoemde maat zou goed in het geheel passen ,maar ik vraag me af of dit toereikend is. Een schatting van het gewicht wat op de staander hangt is ongeveer 3 a 400 kg.

Misschien kan iemand een berekening met me delen zodat ikzelf op zoek kan gaan naar het juiste profiel.

ik hoor het graag.

met vriendelijke groet,
Frank

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: stalen koker draagvermogen

Opmerking moderator

Verplaatst naar constructie- en sterkteleer

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: stalen koker draagvermogen

Opmerking moderator

Wetenschapsforum is niet aansprakelijk voor adviezen, uitkomsten, informatie (of gebrek aan informatie) in berichten. Het gebruik van informatie uit berichten is volledig op eigen risico; Wetenschapsforum is dan ook niet aansprakelijk voor eventuele (gevolg)schade ontstaan door raadpleging van het forum.

Schakel voor reële situaties altijd een erkend vakman in.
En die zijn soms minder duur dan gedacht.

Berichten: 856

Re: stalen koker draagvermogen

20 *40 is niet zoveel
als je daar tegendrukt gaat hij krom bij die lengte.

als je geen ruimte hebt versterk dan de balk

Berichten: 54

Re: stalen koker draagvermogen

Trail and error zou ik zeggen. Ander als het voor een dragende constructie van een woning is zou ik een constructeur om advies vragen. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: stalen koker draagvermogen

Begin maar met een schets.

"kan dragen" is relatief. Kan dragen tot wat gebeurt? Kennelijk is knik jouw limiterende waarde.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Knik_(constructieleer)
Je hebt alle gegevens voor de formule, dus invullen maar.

Reageer