Voortbewegen in een rolstoel

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Voortbewegen in een rolstoel

Volgens mij trek ik een andere conclusie.

De voorwaarste beweging van dat karretje komt doordat de wielen star zitten. Ze kunnen alleen roteren in een richting. Dus niet zoals voorste wieletjes van een rolstoel of een bureau stoel!

Het karretje "haakt" zich een weg naar voren. Als het gewicht aan eenzijde zit wordt het verste voorwieletje een beetje opgetild het andere voorwieletje ondervind juist meer weerstand. Net zoals je op een gewone stoel zonder wieletjes naar voren kunt bewegen door te "haken".

De voorwieltjes kunnen ook zo gemonteerd zijn: /-------\. Dan is er minder weerstand naar voren te bewegen dan terug.

Dit is zoals ik het zie: Ik denk dat het onmogelijk is een normale rolstoel of bureaustoel vooruit te bewegen zonder aanpassingen. Tenzij je een trukje weet de weerstand te manipuleren van de linker en rechter wielen of voorwaarts of terug bewegen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.970

Re: Voortbewegen in een rolstoel

De voortbeweging in het filmpje met behulp van het "tandradbaantje" komt op het freewheel-principe neer.

Bij het effect zonder die ribbelbaan zal mogelijk gebruik gemaakt worden door het verschil in statische en dynamische wrijving. Ook valt me op, bij het vooraanzicht, dat een wieltje soms van de grond komt. Misschien dat daarmee (bewust of niet) mee valsgespeeld wordt.

Zonder een horizontale kracht uit te oefenen op de ondergrond, je af te zetten tegen die ondergrond, dus zonder wrijving, hier, is het onmogelijk de impuls van het karretje te veranderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Voortbewegen in een rolstoel

Maar klazon heeft toch aangegeven hoe het zou kunnen? Wiebel snel naar voren en traag naar achteren, of omgekeerd. Dan kun je in de ene richting de rolweerstand wel overwinnen (en in beweging komen) en in de tegengestelde richting de rolweerstand niet overwinnen (dus niet weer terug bewegen).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.970

Re: Voortbewegen in een rolstoel

Professor Puntje schreef: za 26 sep 2020, 17:54 Maar klazon heeft toch aangegeven hoe het zou kunnen?
Inderdaad, overheen gelezen. Excuses aan klazon.
Precies wat ik ook bedoelde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Voortbewegen in een rolstoel

De volgende uitdaging is natuurlijk om voort te bewegen zonder rolweerstand en zonder tandradbaantje. Ik denk dat het met een gyroscoopwiel kan. Zie deze video, waarin iemand een gyroscoopwiel gebruikt om 180° om zijn as te draaien.

Ga zitten in de de rolstoel. Ik neem aan dat je de behendigheid hebt van een acrobaat. Maak een zijwaartse wiebelbeweging waardoor je gaat balanceren op het linkerwiel. Gebruik het gyroscoopwiel om 90° om je as te draaien. Maak een zijwaartse wiebelbeweging waardoor je overgaat op balanceren op je rechterwiel. Gebruik het gyroscoopwiel om -90° om je as te draaien, in de tegengestelde draairichting als daarnet. Wiebel zodat je weer gaat balanceren op het linkerwiel, enzovoort.

Er is wel zijwaartse wrijving nodig om te zorgen dat de rolstoelwielen niet steeds op dezelfde plek landen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Voortbewegen in een rolstoel

Ah - daar had ik nog niet aan gedacht. ;-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Voortbewegen in een rolstoel

Je hoeft niet eens een acrobaat te zijn. Je moet in de rolstoelzitting naar links schuiven, of op de linkerleuning gaan zitten, zodat het meeste gewicht op het linkerwiel steunt; en 90° roteren. Daarna naar rechts schuiven, enzovoort.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Voortbewegen in een rolstoel

Dit doet me denken aan het skateboarden en aan de links rechts beweging die je maakt om van stilstand zonder afstoten in beweging te komen (moeilijke uitleg maar de ooit skaters zullen het wel begrijpen)

Berichten: 3.927

Re: Voortbewegen in een rolstoel

OOOVincentOOO schreef: za 26 sep 2020, 15:33
Dit filmpje is niet helemaal eerlijk. bij het omhoog brengen van het balletje + Arm houdt jij het karretje tegen dus raakt het wel degelijk aan en dat mocht niet. als je dat zou doen vanuit de eindpositie door de arm op te tillen via een motorje en met vrijvingsloze wieltjes (kortom alleen lineaire effecten) zou het denk ik niet lukken .
samengevat denk ik dat je dit alleen kunt doen tgv niet lineaire effecten zoals rolweerstand en blokkades tegen beweging in 1 richting (ook niet lineaire dus)

Vergelijk het maar met een elektrisch circuit waarmee je gelijkspanning wilt maken uit een wisselspanning. dat kan ook alleen via niet lineaire effecten (bv diode of schakelaar)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Voortbewegen in een rolstoel

megabon schreef: za 26 sep 2020, 19:49 Dit doet me denken aan het skateboarden en aan de links rechts beweging die je maakt om van stilstand zonder afstoten in beweging te komen (moeilijke uitleg maar de ooit skaters zullen het wel begrijpen)
Ik ben geen skater, maar ik begrijp dat het betekent dat het gyroscoopwiel niet nodig is om de rolstoel te draaien. Als je romp even zwaar is als de rolstoel, dan draait de rolstoel linksom als je romp rechtsom draait. Het zal minder dan 90° zijn, maar dat is niet essentieel.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Voortbewegen in een rolstoel

Het vanuit rust in beweging komen op een skateboard zonder af te zetten is ook interessant. Ik heb daar verder totaal geen verstand van, maar weet hier iemand een video waarop dat te zien is?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Voortbewegen in een rolstoel

De juiste skateboard term is tick-tack

Berichten: 3.927

Re: Voortbewegen in een rolstoel

megabon schreef: zo 27 sep 2020, 08:55 De juiste skateboard term is tick-tack
dit is ook wat je bij schaatsen doet:
kracht leveren in een richting door je lichaam te laten vallen/versnellen in tegenovergestelde richting en dat proces omkeren als je lichaam teveel in die richting is gevallen.
skateboard1.gif
skateboard1.gif (6.8 KiB) 693 keer bekeken
skateboard2.gif
skateboard2.gif (6.82 KiB) 693 keer bekeken

Berichten: 3.927

Re: Voortbewegen in een rolstoel

o ja en er zit ook nog deels rotatie in met versnelling van de rotatie volgens hetzelfde principe,(te zien via de armen die gaan roteren om het lichaam)

Berichten: 3.927

Re: Voortbewegen in een rolstoel

maar dit principe zie ik je nog niet zo snel nadoen met een rolstoel.

Reageer