Kan een rechtlijnige beweging of een draaibeweging in het vacuum van de ruimte gezien worden als een perpetuum mobile?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Kan een rechtlijnige beweging of een draaibeweging in het vacuum van de ruimte gezien worden als een perpetuum mobil

Maarten1234 schreef: vr 11 dec 2020, 16:16 Dan zou men, logisch gezien, toch moeten concluderen dat de volgende wet van Newton onjuist is: de wet die zegt dat een voorwerp in beweging, in beweging blijft totdat een kracht van buitenaf die beweging verandert. Want die wet impliceert dat een perpetuum mobile bestaat.
Die wet is correct, alleen is het in de praktijk vrijwel onmogelijk dat er helemaal geen kracht wordt uitgeoefend.
En dan is het slechts een perpetuum mobile van de derde soort, die uit zichzelf blijft bewegen maar waar je niet blijvend energie aan kunt onttrekken.

Berichten: 231

Re: Kan een rechtlijnige beweging of een draaibeweging in het vacuum van de ruimte gezien worden als een perpetuum mobil

Maar onze planeet draait al miljoenen jaren non-stop rond haar eigen as. Waarom kan een planeet wel zo lang (en zo snel) rond blijven draaien? Waarom kunnen kleinere voorwerpen niet non-stop draaien in de lege ruimte en kan daarop dan geen dynamo aangesloten worden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Kan een rechtlijnige beweging of een draaibeweging in het vacuum van de ruimte gezien worden als een perpetuum mobil

Maarten1234 schreef: za 30 jan 2021, 10:57 Maar onze planeet draait al miljoenen jaren non-stop rond haar eigen as. Waarom kan een planeet wel zo lang (en zo snel) rond blijven draaien? Waarom kunnen kleinere voorwerpen niet non-stop draaien en kan daarop dan geen dynamo aangesloten worden?
Als je op zo'n planeet een dynamo zou aansluiten en daar energie uit zou halen, dan zou die ook steeds langzamer gaan draaien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Kan een rechtlijnige beweging of een draaibeweging in het vacuum van de ruimte gezien worden als een perpetuum mobil

Waarom kan een planeet wel zo lang (en zo snel) rond blijven draaien?
Twee redenen:
- Omdat de bewegings(rotatie)energie enorm groot is.
- Omdat het energieverlies (door wrijving met het bijna-vacuüm, de getijden, enzo) gering is.
Gevolg: De rotatiesnelheid neemt af, maar ontzettend traag.
Waarom kunnen kleinere voorwerpen niet non-stop draaien in de lege ruimte
Twee redenen:
- Omdat de bewegings(rotatie)energie maar klein is.
- Omdat het energieverlies gering (maar tov de geringe rotatie-energie toch wel merkbaar groot) is.
Gevolg: De rotatiesnelheid neemt vrij snel af.
en kan daarop dan geen dynamo aangesloten worden?
Dat kan natuurlijk wel. Maar die dynamo verbruikt de rotatie-energie en dus zal de rotatie van het voorwerp afremmen totdat het stil staat. Als dat voorwerp een paar kilo weegt zal het toerental snel afnemen, en als het voorwerp zes quadriljoen kilo weegt (zoals de Aarde) dan duurt het ontzettend lang, maar ook dan neemt het af.

De hoeveelheid rotatie-energie hangt af van de vorm, het gewicht (de massa), en het toerental.
Als je wilt zou je de bijbehorende formules op kunnen zoeken en zelf eens uit kunnen rekenen hoeveel bewegingsenergie er in de roterende Aarde zit en in een kogel van een paar kilo die snel rond draait. Kom je daar niet uit, dan vraag je het maar.

Berichten: 99

Re: Kan een rechtlijnige beweging of een draaibeweging in het vacuum van de ruimte gezien worden als een perpetuum mobil

Praktisch gezien is de ronddraaiende aarde wel een perpetuum mobile, Je kan de draaiingsenergie jaren lang aftappen om aan onze energie behoefte te voldoen zonder dat hij merkbaar langzamer gaat drijven. Hooguit moet je elk jaar de klok een aantal seconden verzetten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Kan een rechtlijnige beweging of een draaibeweging in het vacuum van de ruimte gezien worden als een perpetuum mobil

Pa Pinkelman schreef: zo 31 jan 2021, 10:18 Praktisch gezien is de ronddraaiende aarde wel een perpetuum mobile,
Dat is als zeggen dat honderd miljard praktisch oneindig is. Iets is een perpetuum mobile of niet, bijna perpetuum mobile bestaat niet ;)
Pa Pinkelman schreef: zo 31 jan 2021, 10:18 Je kan de draaiingsenergie jaren lang aftappen om aan onze energie behoefte te voldoen zonder dat hij merkbaar langzamer gaat drijven. Hooguit moet je elk jaar de klok een aantal seconden verzetten.
Dat is dan toch merkbaar?

Berichten: 99

Re: Kan een rechtlijnige beweging of een draaibeweging in het vacuum van de ruimte gezien worden als een perpetuum mobil

Je hebt gelijk. Met mijn kromme logica zou ik een zonnepaneel ook een perpetuum mobile kunnen noemen omdat hij eeuwig energie kan leveren. (Tot de zon er mee stopt, maar dat is nog ver weg).

Wat betreft het verzetten van de klok... Daar zou ik niet veel van merken. Ik moet ze elke maand verzetten. De slingerklok loopt een beetje achter en de magnetronklok loopt 15 minuten voor per jaar. De paar seconde per jaar die je verliest aan de draaiingsenergie van de aarde zijn heel wat minder.

100 miljard zandkorrels op het zand is maar een beetje. Als je 100 miljard stoeptegels moet versjouwen vind ik het echt wel oneindig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Kan een rechtlijnige beweging of een draaibeweging in het vacuum van de ruimte gezien worden als een perpetuum mobil

Pa Pinkelman schreef: wo 03 feb 2021, 21:11 Als je 100 miljard stoeptegels moet versjouwen vind ik het echt wel oneindig.
Als ik oneindig lang zou leven, dan zou ik dat op m'n dooie gemak doen.
En als ik dan klaar was, eens kijken of er nog iets anders te doen was ;)

Reageer