berekening benodigd vermogen voor acceleratie.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

berekening benodigd vermogen voor acceleratie.

Hoe kan ik het benodigd vermogen voor de acceleratie van 0 - 100km/h van een auto berekenen als het gewicht van de auto 1.000kgs is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: berekening benodigd vermogen voor acceleratie.

De kinetische energie kun je makkelijk berekenen.

Voor het vermogen moet je weten in welke tijd die energie geleverd moet worden, in welke tijd moet die snelheid bereikt zijn.

Berichten: 4

Re: berekening benodigd vermogen voor acceleratie.

Duidelijk, laat ik de benodigde tijd op 8 sec. stellen, rol en luchtweerstand laat ik buiten beschouwing.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: berekening benodigd vermogen voor acceleratie.

100 km/h is 27,8 m/s

De kinetische energie is dan ½m.v2 = 385,8 kJ

Het gemiddelde vermogen is 385,8 / 8 = 48,2 kW.

Berichten: 4

Re: berekening benodigd vermogen voor acceleratie.

Gemiddeld vermogen 48,2 kW wil dus zeggen: bij de start 0 kW, bij 100km/h 96,4 kW ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: berekening benodigd vermogen voor acceleratie.

Meest realistisch is ongeveer die 48,2 kW gedurende die hele 8 seconde.

Berichten: 4

Re: berekening benodigd vermogen voor acceleratie.

Maar de praktijk wijst uit dat voor de door mij geschetste situatie eerder 100 kW dan 50 kW nodig is.

Om de bij 100km/h optredende lucht en rolweerstanden te overwinnen zullen waarschijnlijk nog eens 15 of 20 kW nog zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: berekening benodigd vermogen voor acceleratie.

wim bos schreef: di 12 jan 2021, 15:38 Om de bij 100km/h optredende lucht en rolweerstanden te overwinnen zullen waarschijnlijk nog eens 15 of 20 kW nog zijn.
Je schreef dat je rol en luchtweerstand buiten beschouwing liet, dat deed ik ook.

Die 15 of 20 kW zou best kunnen kloppen, bij 100 km/h, maar dat rijdt hij pas op het einde.
Voor het gemiddelde vermogen zal die bijdrage weliswaar niet te verwaarlozen maar wel relatief klein zijn.

Berichten: 99

Re: berekening benodigd vermogen voor acceleratie.

Als je 8 seconde 50 KW kan leveren dan rij je inderdaad 100. Het probleem zit bij de start bij heel lage snelheden.
Bij een snelheid van 10 m/s heb je al een versnelling van 5 m/s2 Dat zal een auto denk ik net aankunnen qua grip. Het komt er op neer dat je om te versnellen tot 10 m/s 2 seconden nodig hebt ipv. 1 seconde. Dat houdt in dat je 9 seconde nodig hebt om de 100 km/h te halen.

Heb je 60 KW dan is het wel haalbaar.
Met oneindig grip en continu 60 KW zou je binnen 6,7 s 100 rijden.
De eerste 2,4 seconde versnel je met 5 m/s2 tot 12 m/s. Daarna versnel je met constant vermogen tot 100 km/h.
Dat betekent dat je in 7,9 s 100 km/h rijdt.

Je zal dan een electromotor of een heel goede automaat nodig hebben.

Berichten: 99

Re: berekening benodigd vermogen voor acceleratie.

Ook ga ik er van uit de de auto inclusief bestuurder 1000 kg weegt. Dat betekent een vrij lichte auto van circa 900 kg.
En houdt rekening met de draaiende onderdelen zoals de motor en de wielen. Deze in beweging zetten kost ook energie.

Reageer