De slinger van Foucault

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 387

De slinger van Foucault

De slinger van Foucault in Parijs, met heel grote slingerlengte slingert blijkbaar onafhankelijk van de rotatie van de aarde.
(ok, ook andere slingers)
Moest de slinger een super-fluid ophangpunt hebben, zou hij dan een constant éénduidig slingervlak aannemen in het universum ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: De slinger van Foucault

Human schreef: wo 17 mar 2021, 11:11 Moest de slinger een super-fluid ophangpunt hebben, zou hij dan een constant éénduidig slingervlak aannemen in het universum ?
Waarom een superfluide ophangpunt? Wat is dat eigenlijk?
Human schreef: wo 17 mar 2021, 11:11 ... zou hij dan een constant éénduidig slingervlak aannemen in het universum ?
Nee, want het vlak staat altijd loodrecht op het aardoppervlak.
Dat zou alleen kunnen op een pool of op de evenaar, mits het dan slingert in het equatoriale vlak.

Berichten: 387

Re: De slinger van Foucault

Met een super-fluid ophangpunt bedoel ik een ophangpunt met geen enkele bewegings - weerstand .

Berichten: 387

Re: De slinger van Foucault

Xilvo,

Bedoelt U met uw laatste zin, dat de slinger beweging DAN wel éénduidig zou zijn in het universum?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: De slinger van Foucault

Human schreef: wo 17 mar 2021, 11:31 Met een super-fluid ophangpunt bedoel ik een ophangpunt met geen enkele bewegings - weerstand .
Ik zie niet hoe je dat zou kunnen realiseren met een superfluide vloeistof en waarom dat nodig zou zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: De slinger van Foucault

Human schreef: wo 17 mar 2021, 11:33 Bedoelt U met uw laatste zin, dat de slinger beweging DAN wel éénduidig zou zijn in het universum?
Hij zou in ieder geval enige tijd in hetzelfde vlak blijven slingeren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De slinger van Foucault

Ik denk dat de luchtweerstand een veel grotere rol speelt dan de weerstand in het ophangpunt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: De slinger van Foucault

Zo'n ophanging bestaat niet volgens mij.

Maar waar wil je heen?
Een slinger die in een soort absoluut vlak slingert in het universum?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: De slinger van Foucault

klazon schreef: wo 17 mar 2021, 13:28 Ik denk dat de luchtweerstand een veel grotere rol speelt dan de weerstand in het ophangpunt.
Dat kan worden opgeven door de vorm en de grootte aan te passen en ook een bol met een hele hoge sm. te nemen.
(wordt wel een heel duur bolletje)

Het probleem wat daarbij optrad is dat de ophanging dan licht gaat scharnieren.
Er ontstaat dan een meervoudige slinger met alle narigheid van dien.

Berichten: 387

Re: De slinger van Foucault

@tempeller,

Neen, daar wou ik niet heen ......... want ik neem aan dat een slinger niet functioneert in afwezigheid van gravitatie!
Gravitatie houd hem in beweging...... maar mij ging /gaat het over het vlak waarin hij slingert.
Ik las ooit dat het slingervlak "absoluut" is in de ruimte.
Ik zit nog te tobben over de reactie van Xilvo i.v.m. de plaats van de slinger o.a. de polen en de evenaar.
Alhoewel ik het woord "absoluut" absoluut niet graag gebruik !

@anderen,

Met super fluid ophangpunt bedoelde ik alleen wat ik al schreef, een ophangpunt zonder een weerstand in een voorkeur-richting.Een bolscharnier zonder weerstand.
Natuurlijk schreef ik er niet bij dat de vraag theoretisch bedoelt is.... dus zonder luchtweerstand of andere mogelijk storende invloeden.

Berichten: 426

Re: De slinger van Foucault

Op de noord- of zuidpool gedraagt het slingervlak zich dan als een vlak van een gyroscoop. Het vlak staat stil. Als je de sterrenhemel als "stilstaand" beschouwt, dan beweegt het vlak, dat eveneens stil staat, dus niet t.o.v. die sterrenhemel. De aarde draait er onderdoor.

Reageer