Gyroscopen

Moderator: physicalattraction

Berichten: 387

Gyroscopen

Ik behoor niet tot de mensen die proberen met gyroscopen .... lift te creeren, noch erin geloven.
.......................................................
Toch bracht een vriend helicopter-piloot mij in verlegenheid niet te kunnen wiskundig uitdrukken, noch in begrijpbare taal
uit te kunnen drukken, waarom een set van twee "spiegel / symmetrische gyroscopen", werkend op een platform geen lift kan veroorzaken.
Het argument dat hij aanhaalt is dat de twee gecreerde "reactie momenten" zich opheffen.
...........................................................
(Precies zoals een gewone helikopter met één hoofdrotor een staartrotor nodig heeft om een momenten evenwicht rond de hoofdas te bekomen...... en een coaxial helicopter met twee boven elkaar liggende tegengesteld draaiende rotoren geen staartschroef nodig heeft.
(Voor zover de twee rotoren hetzelfde weerstands koppel (maar tegengesteld teken) op de luchtuitoefenen).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.896

Re: Gyroscopen

Human schreef: za 27 mar 2021, 20:34 Ik behoor niet tot de mensen die proberen met gyroscopen .... lift te creeren, noch erin geloven.
.......................................................
Toch bracht een vriend helicopter-piloot mij in verlegenheid niet te kunnen wiskundig uitdrukken, noch in begrijpbare taal
uit te kunnen drukken, waarom een set van twee "spiegel / symmetrische gyroscopen", werkend op een platform geen lift kan veroorzaken.
Twee gyroscopen kunnen geen lift creëren omdat één gyroscoop dat ook al niet kan.

Berichten: 387

Re: Gyroscopen

@Xilvo,

Goed gevonden, maar nogal goedkoop vind ik.
Ook als beide systemen tegengesteld draaien..... en er een krachtbron is die remote energie blijft leveren aan de systemen ?

(Sorry, maar ik verwacht van U gewoon het antwoord "ja")

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.896

Re: Gyroscopen

Leg nu eens duidelijk uit waar je heen wilt.

Een enkele gyroscoop genereert lift. Ja of nee?
Twee gyroscopen genereren lift. Ja of nee?

Als je op de eerste vraag "nee" antwoordt maar op de tweede "ja", leg dan uit waarom.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Gyroscopen

Met een gyroscoop kan men wel een ruimteschip laten draaien.
(de koers van het zwaartepunt blijft wel het zelfde)

Berichten: 387

Re: Gyroscopen

@Xilvo,

Ter verduidelijking, het gaat over de gyroscopische effecten van een zwaar snel roterend wiel, als de rotatie - as via een uitwendig moment een rotatie ondergaat. Er ontstaat een reactie moment 90° verdraaid t.o.z. van het uitgevoerde moment.
Op you tube wemelt het van de pogingen om met twee gyroscoop systemen, lift te creeren.
Als het met twee niet kan omdat het met één niet kan, dan graag eenvoudige uitleg waarom het met één niet kan .

@Tempeller,

Tiens ..... wel laten draaien ........ moet dat een "ruimteschip zijn " ?
Mag dat ook een zwevende helium ballon zijn ?
........................................
Een roeier die met één roeispaan trekt, laat zijn bootje "draaien" ..... rotatie.
Als hij met beide roeispanen trekt,....... is er ...... translatie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.896

Re: Gyroscopen

Human schreef: zo 28 mar 2021, 13:32 Als het met twee niet kan omdat het met één niet kan, dan graag eenvoudige uitleg waarom het met één niet kan .
Dan moet je eerst vertellen wat je hier onder lift verstaat.
Bedoel je een kracht omhoog (tegen de zwaartekracht in) doordat het wiel een kracht op de lucht uitoefent, als een vleugel of propeller? Dat zou eventueel kunnen, als het wiel een geschikte vorm heeft - wat doorgaans trouwens niet het geval is.

Of bedoel je een lift ook als het ding in vacuüm draait?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Gyroscopen

Human schreef: za 27 mar 2021, 20:34 Toch bracht een vriend helicopter-piloot mij in verlegenheid niet te kunnen wiskundig uitdrukken, noch in begrijpbare taal
uit te kunnen drukken, waarom een set van twee "spiegel / symmetrische gyroscopen", werkend op een platform geen lift kan veroorzaken.
Het argument dat hij aanhaalt is dat de twee gecreerde "reactie momenten" zich opheffen.
Onderschat de kennis van een piloot niet. Een afgestudeerd natuurkundige heeft vaak veel minder kennis omtrent vliegen. Enig idee welke kennis erbij komt kijken een vliegtuig te vliegen? Dat is niet zomaar een app downloaden.

Waarschijnlijk heb je met de piloot spraakverwarring gewoon omdat men het vakjargon niet kent.

Deze vraag is onmogelijk te beantwoorden als men precies weet wat er gezegd is.

Wat ik denk te begrijpen: een helicopter met een enkele rotor kan tegen een plafond kleven. Ik heb dat net met mijn kleine drone getest.

Wellicht dat een helicoptor met dubbele rotor meerdere gyro's nodig heeft en elkaar tegen werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Gyroscopen

Liftkracht hoeft niet per definitie in tegengestelde richting van de zwaartekracht te werken. Liftkracht is we per definitie een kracht die ontstaat door een object door een gas of een vloeistof te bewegen. Het is mij in deze een raadsel wat gyroscopische krachten met lift van doen hebben.

Dat er bij een helicopter die een rollende of een stampende beweging maakt er op dat moment een gyroscopisch effect optreed staat buiten discussie lijkt me. Dat geldt ook al voor een propellor aangedreven vliegtuig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.896

Re: Gyroscopen

Human schreef: za 27 mar 2021, 20:34 Ik behoor niet tot de mensen die proberen met gyroscopen .... lift te creeren, noch erin geloven.
Mooi, je gelooft niet dat het mogelijk is met een gyroscoop lift te creëren. Heel verstandig.
Human schreef: zo 28 mar 2021, 13:32 Als het met twee niet kan omdat het met één niet kan, dan graag eenvoudige uitleg waarom het met één niet kan .
Maar waarom wil je dat dan toch nog uitgelegd hebben?

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Gyroscopen

Human schreef: zo 28 mar 2021, 13:32 Een roeier die met één roeispaan trekt, laat zijn bootje "draaien" ..... rotatie.
Als hij met beide roeispanen trekt,....... is er ...... translatie.
Met één roeispaan laat hij het bootje niet enkel draaien. Hij verplaatst het bootje voorwaarts, met een afwijking naar 1 zijde. Met 2 roeispanen wordt de afwijking opgeheven en blijft de voorwaartse beweging over.

Een gyroscoop levert énkel rotatie/moment. Geen translatie. Dus met twee kan je de rotatie opheffen, en houdt je niks over.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gyroscopen

Human, ben je niet in de war met een gyrocopter? Die creëert wel lift, maar het is een heel ander ding dan een gyroscoop. De enige overeenkomst is dat ze draaien.

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Gyroscopen

Ik denk dat je hieraan refereerd:


Met hier de uitleg (vervolg):


Iets met gyroscopische processie:



En voor de duidelijkheid: je kan dus geen lift genereren met een, twee of honderd gyroscopen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.896

Re: Gyroscopen

@irArjan

Verhelderende filmpjes!

Maar plaats liever links naar de filmpjes in plaats van de filmpjes zelf. Zeker als het er meerdere zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Gyroscopen

Ok, zal m'n leven beteren :)

Reageer