Hoeveel G krachten kan een mens aan?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

vincentcius schreef: za 24 jul 2021, 01:04 Dat is inderdaad wel apart .
Niet zo apart. Dat gebeurt bij ieder proces waarbij de snelheid van veranderen evenredig is met het verschil met de evenwichtswaarde.
Zet je een heet voorwerp in een koele omgeving dan koelt het voorwerp in het begin snel af, het temperatuurverschil met de omgeving is nog groot en de warmtestroom ook.
Naarmate het voorwerp verder afkoelt en het temperatuurverschil afneemt, zal de snelheid van afkoelen afnemen.
Theoretisch bereikt het nooit de omgevingstemperatuur al is dat in de praktijk natuurlijk na verloop van voldoende tijd niet meer meetbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

Xilvo schreef: za 24 jul 2021, 13:52 "Eindsnelheid" en "terminale snelheid" zijn Nederlandse termen.
Eindsnelheid had ik ook ge-googled (Wiki) ;) en vond ik niet eenduidig. Dat men ook spreekt over "terminale snelheid" had ik overeen gelezen. Directed vertaling uit Engels lijkt mij, context: terminaal is in Nederlands is vaker anders. Denk aan terminals op internationaal vliegveld. Echter beide Nederlandse benamingen voor "terminal velocity" vind ik nog steeds niet eenduidig in het Nederlands. Snap verder niet zo wat je bedoeld of wil zeggen, waarschijnlijk had ik mij niet goed uitgedrukt.

Berichten: 454

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

Xilvo schreef: za 24 jul 2021, 14:05
vincentcius schreef: za 24 jul 2021, 01:04 Dat is inderdaad wel apart .
Niet zo apart. Dat gebeurt bij ieder proces waarbij de snelheid van veranderen evenredig is met het verschil met de evenwichtswaarde.
Zet je een heet voorwerp in een koele omgeving dan koelt het voorwerp in het begin snel af, het temperatuurverschil met de omgeving is nog groot en de warmtestroom ook.
Naarmate het voorwerp verder afkoelt en het temperatuurverschil afneemt, zal de snelheid van afkoelen afnemen.
Theoretisch bereikt het nooit de omgevingstemperatuur al is dat in de praktijk natuurlijk na verloop van voldoende tijd niet meer meetbaar.
Ik snap dit toch niet helemaal .Ik weet niet of mijn gedachten kloppen maar naar wat ik denk heeft ieder voorwerp mits het van een ander materiaal is of van massa verschilt een andere temperatuur . Dus laten we als voorbeeld nemen een aluminium beeld en een beeld van keramiek .Ze staan allebei in dezelfde woonkamer met dezelfde kamertemperatuur van 20 graden . Ik denk dan altijd dat het ene materiaal kouder ( of warmer blijft ) als het andere materiaal . Dus zeg maar aluminium blijft 19 graden en keramiek 19.5 graden .Of klopt deze gedachten niet ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

vincentcius schreef: zo 25 jul 2021, 01:21
Xilvo schreef: za 24 jul 2021, 14:05
vincentcius schreef: za 24 jul 2021, 01:04 Dat is inderdaad wel apart .
Niet zo apart. Dat gebeurt bij ieder proces waarbij de snelheid van veranderen evenredig is met het verschil met de evenwichtswaarde.
Zet je een heet voorwerp in een koele omgeving dan koelt het voorwerp in het begin snel af, het temperatuurverschil met de omgeving is nog groot en de warmtestroom ook.
Naarmate het voorwerp verder afkoelt en het temperatuurverschil afneemt, zal de snelheid van afkoelen afnemen.
Theoretisch bereikt het nooit de omgevingstemperatuur al is dat in de praktijk natuurlijk na verloop van voldoende tijd niet meer meetbaar.
Ik snap dit toch niet helemaal .Ik weet niet of mijn gedachten kloppen maar naar wat ik denk heeft ieder voorwerp mits het van een ander materiaal is of van massa verschilt een andere temperatuur . Dus laten we als voorbeeld nemen een aluminium beeld en een beeld van keramiek .Ze staan allebei in dezelfde woonkamer met dezelfde kamertemperatuur van 20 graden . Ik denk dan altijd dat het ene materiaal kouder ( of warmer blijft ) als het andere materiaal . Dus zeg maar aluminium blijft 19 graden en keramiek 19.5 graden .Of klopt deze gedachten niet ?
Wat je aanvoelt hoeft niet hetzelfde te zijn, bij verschillende stoffen ook al hebben ze de zelfde temperatuur.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

vincentcius schreef: zo 25 jul 2021, 01:21 Dus laten we als voorbeeld nemen een aluminium beeld en een beeld van keramiek .Ze staan allebei in dezelfde woonkamer met dezelfde kamertemperatuur van 20 graden . Ik denk dan altijd dat het ene materiaal kouder ( of warmer blijft ) als het andere materiaal . Dus zeg maar aluminium blijft 19 graden en keramiek 19.5 graden .Of klopt deze gedachten niet ?
Die gedachte klopt inderdaad niet. Alle voorwerpen zullen dezelfde temperatuur aannemen (tenzij er natuurlijk in een voorwerp warmte geproduceerd wordt, zoals in een lamp).

Iets voel koud aan als er warmte van (bijvoorbeeld) jouw hand naar het voorwerp stroomt.
Hoe groot die warmtestroom is (en dus hoe koud dat voorwerp aanvoelt) hangt af van het verschil in temperatuur tussen hand en voorwerp en hoe goed dat voorwerp warmte geleidt.

Een stuk aluminium van 5 C zal daardoor kouder aanvoelen dan een wollen doek van die temperatuur.
Omgekeerd kun je je branden aan een stuk heet aluminium terwijl je een wollen doek met dezelfde temperatuur gewoon kunt vasthouden.

Hier en spectaculaire demonstratie van iemand die een roodgloeiend voorwerp met enorm slechte warmtegeleiding met z'n blote hand oppakt.

Berichten: 454

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

Oke dank jullie . Dus eigenlijk is het een soort optische illusie maar dan met gevoel .
Maar toch klinkt het met de vergelijking van aluminium en wol vreemd omdat het stuk aluminium meer massa bezit en de wollen doek minder raakvlakken heeft .
Wel mooi materiaal in het filmpje en inderdaad een mooi voorbeeld van slechte warmtegeleiding en gevoel dan . Ik heb zoiets dergelijks ook es gezien maar dan omgekeerd .Helaas kon ik dat filmpje niet meer vinden maar het was een heel dun plaatje diamant van een centimeter of 5 en door de goede geleiding van de diamant sneed het als een mes door een stuk ijs via de warmte van de hand .

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

Nee het is geen illusie ze voelen echt verschillend aan.

------------------------------------------------------------------

Er is wel een proefje wat op illusie lijkt.

Neen drie bakjes water A , B en C.

A vrij koud.
B kamertemperatuur.
C vrij warm.

Houd nu je rechter hand in bakje A en de linker in bakje C.
Houd ze daar een tijdje in en stop ze dan allebei tegelijk in bakje B.
Volgens je handen zijn de temperatuur nu verschillend in bakje B.
Dat is een soort van illusie want ze zitten in het zelfde bakje.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

vincentcius schreef: ma 26 jul 2021, 01:05 Ik heb zoiets dergelijks ook es gezien maar dan omgekeerd .Helaas kon ik dat filmpje niet meer vinden maar het was een heel dun plaatje diamant van een centimeter of 5 en door de goede geleiding van de diamant sneed het als een mes door een stuk ijs via de warmte van de hand .
Misschien dit filmpje?

Berichten: 454

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

tempelier schreef: ma 26 jul 2021, 09:41 Nee het is geen illusie ze voelen echt verschillend aan.

------------------------------------------------------------------

Er is wel een proefje wat op illusie lijkt.

Neen drie bakjes water A , B en C.

A vrij koud.
B kamertemperatuur.
C vrij warm.

Houd nu je rechter hand in bakje A en de linker in bakje C.
Houd ze daar een tijdje in en stop ze dan allebei tegelijk in bakje B.
Volgens je handen zijn de temperatuur nu verschillend in bakje B.
Dat is een soort van illusie want ze zitten in het zelfde bakje.
Ha ja op een illusie lijkt .Nu zijn je handen dus eigenlijk het materiaal verschil geworden . En eigenlijk verschillende geleiders .

Berichten: 454

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

jkien schreef: ma 26 jul 2021, 10:21
vincentcius schreef: ma 26 jul 2021, 01:05 Ik heb zoiets dergelijks ook es gezien maar dan omgekeerd .Helaas kon ik dat filmpje niet meer vinden maar het was een heel dun plaatje diamant van een centimeter of 5 en door de goede geleiding van de diamant sneed het als een mes door een stuk ijs via de warmte van de hand .
Misschien dit filmpje?
Ja dank je dit is hem . Dat zal dan ongeveer zo voelen alsof je het blok ijs zelf aanraakt.

Reageer