Hoeveel G krachten kan een mens aan?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

Dat soort sommetjes zijn buitengewoon moeilijk.
Hoe moet je nu precies uitrekenen wat de kracht op de hersenen is als iemand uit bed valt en op zijn schouders terecht komt?

Maak je heel sterk vereenvoudigde modellen dan lukt dat wel denk ik.
Maar in hoeverre ze de werkelijkheid weergeven is nogal twijfelachtig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

tempelier schreef: ma 19 jul 2021, 20:25 Dat soort sommetjes zijn buitengewoon moeilijk.
Hoe moet je nu precies uitrekenen wat de kracht op de hersenen is als iemand uit bed valt en op zijn schouders terecht komt?
Je berekent de versnelling van de schedel als iemand op zijn hoofd terecht komt. Dat is precies wat bij Verstappen gemeten is dus prima vergelijkbaar.

We hebben het niet over iemand die op z'n schouder valt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

Ik wel.
Want het vergelijk was met uit bed vallen en dat doen we nagenoeg altijd door op onze schouder te vallen.
Ook valt men denk ik maar zelden rechtstandig, maar meestal afschuivend.

Dus ik vind het vergelijk niet opgaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

Even jouw standpunt samenvattend:
Het hoofd van kind dat op z'n hoofd op een harde vloer valt ondergaat helemaal niet zo'n grote versnelling want het gebeurt niet vaak en soms ligt er tapijt en als je op je schouder valt is de versnelling lang niet zo groot?

We hebben het over een hoofd dat op een harde vloer valt en welke g-krachten dat veroorzaakt. Dan kan je over andere vloeren beginnen, of over andere manier van vallen, over iemand met een gebreide nachtmuts op, een planeet met minder zwaartekracht, maar daar gaat het niet over.

Kijk, juist dat zijn vergelijkingen die niet opgaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

Je vat het niet goed samen.
Ik beweer dat de kans op zo'n klap heel moeilijk is uit te rekenen.
Waar het eerst overging was trouwens over mensen die uit bed vallen.
Dat schijn je vergeten te zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

tempelier schreef: ma 19 jul 2021, 21:04 Je vat het niet goed samen.
Ik beweer dat de kans op zo'n klap heel moeilijk is uit te rekenen.
Waar het eerst overging was trouwens over mensen die uit bed vallen.
Dat schijn je vergeten te zijn.
Het ging niet over de kans op, maar over het effect van zo'n val.
Het ging niet over volwassenen maar over kinderen.

Berichten: 454

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

Hier nog even een foto van hoe de auto eruit zag na de crash. Het gebeurde in de snelste bocht van het circuit.
5D10297B-EA36-467E-A8AE-0A8A11BCF778.jpeg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

Wat is de boodschap van het laten zien van de verkreukelde auto? Dat de klap grotendeels door de kreukelzone is opgevangen, en dat de klap voor de coureur daardoor relatief zacht was? Dat zou inderdaad kloppen met het feit dat Verstappen er vanaf kwam zonder een centje pijn.

Berichten: 454

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

Ja dat is wel waar dat de klap grotendeels opgevangen word door de kreukelzone maar dat is dan toch nog 51G mits zoals jij schreef het metertje in de coureur zijn oor zit . Nou ja zonder een centje pijn hij kon even geen adem meer halen en was Waarschijnlijk ook even weg . Weet niet welke overleving modus je lichaam dan aanzet maar het kan niet echt gezond zijn .
https://topgear.nl/formule-1/boordradio ... lverstone/

Berichten: 454

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

jkien schreef: ma 19 jul 2021, 11:34 Hoeveel g een mens aan kan heeft het Amerikaanse leger onderzocht in de jaren '50. De bekendste proefpersoon uit die tijd is John Stapp. Hij werd afgeremd van 1000 km/h naar stilstand in 1,4 seconde, dat is een versnelling van 46g. Bij dit soort proeven kreeg hij bloeddoorlopen ogen,(1) brak hij soms ribben, verloor vullingen uit zijn kiezen, en bloedden zijn retina's zodat hij tijdelijk blind was. Als Max Verstappen die klachten niet vertoonde dan viel de schok die hij onderging dus wel mee, relatief.
Maar je bent toch werkelijk niet helemaal lekker als je dat wilt doen .
Zelfs je vullingen die eruit komen is wel sterk hoor .

Berichten: 454

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

Ik denk dat jij dit filmpje bedoeld dat bij john Stapp hoort .

Ja dan zou je inderdaad denken dat verstappen ook zulke klachten zou moeten hebben . Zou het zo kunnen zijn dat de meting van vroeger anders was ? Bedoel je zou toch kunnen concluderen dat ze nu beter zijn .Maar aan de andere kant is het misschien ook een groot verschil om eerst te accelereren van 0 naar 1000km/h in zo n korte tijd . Ik bedoel dat geeft een langere G kracht tijd en vervolgens het snelle afremmen ook nog .Dat is dus al twee keer een enorme G kracht . Dan als ik naar het filmpje kijk lijkt het wel of die niet eens een vizier heeft dus bloed doorlopen ogen lijken mij dan wel logies . Maar het is wel duidelijk dat wat john Stepp heeft meegemaakt erger was omdat hij langer aan de G krachten bloot stond en ook van twee kanten eerst de acceleratie en toen ook nog de stilstand max had alleen de stilstand .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

vincentcius schreef: di 20 jul 2021, 03:14 Ja dat is wel waar dat de klap grotendeels opgevangen word door de kreukelzone
De klap is grotendeels opgevangen door de bandenstapel.
Bij een snelheid van 180 km/h (ik weet niet wat de werkelijke snelheid was toen de auto de bandenstapel indook maar dit is wel een ondergrens, vermoed ik) is de afgelegde weg tijdens het vertragen met 51 g 2,5 m. Zover kan de kreukelzone bij lange na niet "indeuken".

Berichten: 454

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

Ja dan is de bandenstapel inderdaad de grootste opvang geweest in combinatie met de kreukelzone .

Berichten: 454

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

jkien schreef: ma 19 jul 2021, 18:00 Ja, maar het is niet zoveel vergeleken bij uit bed vallen, een bed is gevaarlijker dan een raceauto. Zie deze rekensom:
Traumatic brain injury such as concussion results when the head undergoes a very large acceleration. Generally, an acceleration less than 800 m/s2 lasting for any length of time will not cause injury, whereas an acceleration greater than 1000 m/s2 lasting for at least 1 ms will cause injury. Suppose a small child rolls off a bed that is 0.40 m above the floor. If the floor is hardwood, the child's head is brought to rest in approximately 2.0 mm. If the floor is carpeted, this stopping distance is increased to about 1.0 cm. Calculate the magnitude and duration of the deceleration in both cases, to determine the risk of injury. Assume the child remains horizontal during the fall to the floor. Note that a more complicated fall could result in a head velocity greater or less than the speed you calculate.
(Antw: valhoogte van 0,40 m geeft op de houten vloer versnelling a = gH/h = 200g, en op tapijt 40g)

Ik bewonder jullie rekenkunsten en ga er vanuit dat alles klopt .Maar als het vallen van een kind uit bed al zoveel G krachten veroorzaakt (200G) vraag ik mij nu toch af hoeveel G krachten je op je hoofd krijgt als je een klap van een zwaargewicht boxer krijgt of een schop van een kickboxer op het hoofd ? Ze gaan niet voor niks vaak knock-out K.O. Ik heb wel eens gehoord dat hierbij ook doden vallen alleen niet zo vaak omdat deze topsporters het blijkbaar kunnen trainen en de handschoen zal de impact Misschien wat vertragen .

Berichten: 454

Re: Hoeveel G krachten kan een mens aan ?

shimmy schreef: ma 19 jul 2021, 12:47 De auto’s hebben allemaal meerdere versnellingsmeters die continu registreren. Eén van de meters zit op de monocoque. Deze meter wordt mede uitgelezen door de FIA. Zodra het boven een bepaalde waarde komt moet de coureur volgens afspraak mee naar het ziekenhuis ongeacht hoe hij zich voelt. De bestuurder zal in principe natuurlijk nooit zelf de maximaal gemeten vertraging ondergaan omdat hij in de monocoque nog verpakt is in gordel, HANS, helm, omringd door traagschuim, enz.

Bij eerdere F1 crashes zijn getallen van boven de 75g genoemd met alleen botbreuken tot gevolg. Google eens op Kenny Brack als je op zoek bent naar records in de autosport. Zijn cockpit haalde een versnelling boven de 200g.

Met centrifuges heeft dit alles vrij weinig te maken. Daar wordt zeer specifiek gekeken naar versnellingen in de z richting hetgeen na enkele seconde grote gevolgen heeft voor de bloedsomloop richting hersenen. Dat staat los van versnellingen bij een crash.

edit: de “verplicht ziekenhuis lamp” gaat aan bij 18g.
Ja 214G inderdaad . https://en.wikipedia.org/wiki/Kenny_Br%C3%A4ck
Dat is toch ook wel een leuk record om te hebben .

Reageer