Steve Mould's nieuwe video van kettingfontein

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Steve Mould's nieuwe video van kettingfontein



Dergelijke variaties zijn interessant, en geven te denken.

Werkt het niet met een zachte ondergrond?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Steve Mould's nieuwe video van kettingfontein

De ketting en het touw moeten een draai maken van horizontaal naar verticaal die op zich niet aan de opwaartse snelheid bijdraagt. Dat is dus verspilde energie. Maar tegen een harde ondergrond kunnen de ketting en het touw zich afzetten zodat de draai tot een verhoging van het zwaartepunt leidt en de daarin gestoken rotatie-energie dus ook (althans deels) kan worden teruggewonnen. In die zin hebben Biggins en Warner gelijk, maar dat gaat dus niet via opwaartse "kicks" maar door een hefboomwerking die zich afzet tegen de harde ondergrond. Dat Hiroshi Yokoyama's kroonfontein ook werkt moet dan berusten op de speciale manier waarop de ketting op de kroon is opgehangen. De ketting hangt daar al verticaal waardoor een draai deels overbodig wordt en voor het andere deel verhindert het nog hangende deel van de ketting dat de draai met gelijkblijvend zwaartepunt kan worden gemaakt. Ook daar hebben we dus de hefboomwerking.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Steve Mould's nieuwe video van kettingfontein

Xilvo schreef: do 05 aug 2021, 16:40 Hier een mooie en interessante simulatie:


Duidelijk is dat de maximale hoek tussen de componenten van de ketting van belang is.
Verder denk ik dat de aandacht vooral uit moet gaan naar wat in de bak gebeurt als de ketting zich daaruit los maakt.

Of de verklaring van Biggins en Warner helemaal juist is durf ik nog niet te zeggen.
Die simulatie is ook in overeenstemming met mijn verklaring dat de kettingfontein in standaardvorm berust op teruggewonnen rotatie-energie van de "schakels" via een hefboomwerking tegen een harde ondergrond in het bovenste bakje.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Steve Mould's nieuwe video van kettingfontein

Nog een interessante video:


Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Steve Mould's nieuwe video van kettingfontein

Het in de vorig video gebruikte progje Algodoo is gratis, maar kennelijk niet beschikbaar voor Linux: http://www.algodoo.com/download/

Reageer