Jump

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Jump

Als iemand op aarde tot hoogte h kan springen, hoe hoog springt de persoon dan op een andere planeet met een andere g-waarde, waarbij H is gedefinieerd als de verticale afstand (vóór take-off) van het zwaartepunt van de springer gedurende de stuwfase van de sprong. (H wordt constant verondersteld ongeacht op welke planeet!)
definitie van H.png
Testdata: m=90kg H=0,5m
Aarde: g=9,8 m/s2 h=1/3m
Maan: g=1,6m/s2 h=?
Bij welke gravitatieversnelling is de persoon niet meer in staat om te springen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.333

Re: Jump

Moet je er dan vanuit gaan dat de arbeid die de persoon kan leveren dezelfde blijft of dat het vermogen hetzelfde blijft?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Jump

De factor tijd is niet aan de orde.. dus zal het de interne energie zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.333

Re: Jump

Dus na het strekken is de energie

$$\frac{1}{2}mv^2 + mgH$$

Op het hoogste punt is de energie

$$mgh$$

De geleverde arbeid door de spierkracht is

$$W_{spier} = F_{spier}H$$

Die drie dingen moeten allemaal gelijk zijn lijkt mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.333

Re: Jump

Als \(F_{spier}\) gelijk is aan \(mg\) geraak je niet meer omhoog denk ik. Maar lijkt het vermogen wel relevant. De energie die je als springer in je sprong kan stoppen is toch fel afhankelijk van de tijd die je beschikbaar krijgt om he vermogen te leveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.333

Re: Jump

Als g groter is dan heeft de springer toch meer tijd om spierkracht uit te oefenen want hij kan langer afstoten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Jump

De Inwendige energie U is een vorm van energie die verbonden is aan het bestaan van een systeem.
Jump1.png
Jump1.png (5.95 KiB) 2384 keer bekeken
Jump2.png
Jump2.png (7.54 KiB) 2384 keer bekeken
Uitgaande van een constante inwendige energie U en de gegeven testdata is de uitkomst van 4,604m (op de maan) zeer opmerkelijk omdat dat meer dan tweemaal zo hoog is als wat veel mensen denken,
namelijk (9,8/1,6)1/3 = 2,04m

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Jump

Ik weet niet of inwendige energie hier wel de juiste term is. Maar een constante energie U geeft een constante kracht F, want U=F.H.

Die kracht is dan 1470 N, uitgegaan van m=90. Dat klopt niet helemaal want bij het afzetten krijgen de bovenbenen een kleinere, de onderbenen helemaal geen versnelling.

Dit is dan de hoogte als functie van de zwaartekrachtsversnelling:
jump.png
jump.png (9.75 KiB) 2378 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Jump


De beste man zou op de maan 12,5m hoog kunnen scoren (H=0,5m)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Jump

De afbeelding is bij mij niet zichtbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Jump

In bijlage een uiteenzetting die ik als een hele poos heb gemaakt voor zowel een stationaire sprong als voor een sprong met aanloop zoals gebruikelijk is. Ik heb het niet allemaal opnieuw doorgenomen maar ik beschik wel ook over een excel file waarin een vergelijking wordt gemaakt tussen wat theoretisch kan en de praktijk namelijk het wereldrecord van de vroegere Cubaanse springer Sotomayor. in gewenst kan ik de file on line zetten je ziet wel
Bijlagen
DSCN0265.JPG
DSCN0264.JPG
DSCN0263.JPG

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Jump

Xilvo schreef: za 07 aug 2021, 14:31 De afbeelding is bij mij niet zichtbaar.
en nu?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Jump

Rik Speybrouck schreef: za 07 aug 2021, 15:03 Wat theoretisch kan en de praktijk namelijk het wereldrecord van de vroegere Cubaanse springer Sotomayor
Ja, bij een sprong uit stilstand gaat het erom welke maximale kracht een persoon kan leveren om het zwaartepunt over afstand H te verplaatsen (zoals in de tekening) om zodoende maximale lift-off snelheid v1 te verkrijgen (lees kinetische energie) waardoor maximale spronghoogte wordt bereikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Jump

ukster schreef: za 07 aug 2021, 16:24
Rik Speybrouck schreef: za 07 aug 2021, 15:03 Wat theoretisch kan en de praktijk namelijk het wereldrecord van de vroegere Cubaanse springer Sotomayor
Ja, bij een sprong uit stilstand gaat het erom welke maximale kracht een persoon kan leveren om het zwaartepunt over afstand H te verplaatsen (zoals in de tekening) om zodoende maximale lift-off snelheid v1 te verkrijgen (lees kinetische energie) waardoor maximale spronghoogte wordt bereikt.
Wanneer ik in mijn excel file de g waarde aanpas naar de maan dan kom mijn berekening aardig in de buurt van je 12 meter hoor, das wel een sprong met aanloop

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Jump

ukster schreef: za 07 aug 2021, 15:44 en nu?
Welzeker!

Reageer