Wat gebeurt er als ik vier gelijk draaiende cilinders tegen elkaar aandruk?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 222

Wat gebeurt er als ik vier gelijk draaiende cilinders tegen elkaar aandruk?

Er zijn vier parallele cilinders met gelijke straal. Zij draaien met gelijke snelheid en in dezelfde richting.Ik druk ze tegen elkaar. Draaien zij nog daarna of staan ze stil? De assen zijn vast. Het geheel kan niet draaien.

Graag met berekening.
Alle materie bevat magisch stof

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Wat gebeurt er als ik vier gelijk draaiende cilinders tegen elkaar aandruk?

Dan moet je wel even vermelden dat de massa's gelijk zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Wat gebeurt er als ik vier gelijk draaiende cilinders tegen elkaar aandruk?

Je hebt hiermee mijn topic gekaapt!
Dat vind ik niet erg netjes!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.969

Re: Wat gebeurt er als ik vier gelijk draaiende cilinders tegen elkaar aandruk?

Hypercharge schreef: di 17 aug 2021, 19:07 Graag met berekening.
In het andere draadje is met goede argumenten en met een "stripverhaaltje" duidelijk gemaakt dat ze stil komen te staan.

Als je het daar niet mee eens bent moet jij nu maar eens met een berekening, of minstens een goede redenatie komen.

Berichten: 222

Re: Wat gebeurt er als ik vier gelijk draaiende cilinders tegen elkaar aandruk?

Stripverhaaltjes? Goede argumenten? Het gaat om berekeningen. Ik heb die al gegeven.

Voor 3 cilinders (uitgaande van beginsnelheid 1) eindigen met 1/3 ieder na contact. 1/9 van de begin energie. Voeg een toe en deze 1 wordt wederom verdeeld. Ieder 1/2 draaisnelheid. Energie van 4 naar 1 (1/4 begin energie)

Nu jij weer. ;)
Alle materie bevat magisch stof

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.969

Re: Wat gebeurt er als ik vier gelijk draaiende cilinders tegen elkaar aandruk?

Hypercharge schreef: di 17 aug 2021, 20:02 Stripverhaaltjes? Goede argumenten?
Ja, goede argumenten, een solide verhaal. Waarop je niet bent ingegaan.

Nog een keer dan:
Als de twee linkse cilinders tot stilstand komen bij contact, geldt dat, als er vier zijn, eveneens voor de rechtse twee.
Daarna kun je nog de twee in het midden in contact brengen maar dat doet natuurlijk niets meer.

Als dit je niet overtuigt, weerleg het dan. Anders wordt het tijd hiermee te stoppen.

Berichten: 222

Re: Wat gebeurt er als ik vier gelijk draaiende cilinders tegen elkaar aandruk?

Nog een keer dan: Als je ze niet per paar maar stuk voor stuk tegen elkaar drukt kom je uit op drie draaienden waar je de laatste tegen aan drukt. Dit geeft een draaiing voor allen. Als begindraaiing 1 is voor elke rol zullen zij dan 1/2 draaing hebben. Bij drie 1/3. Sorry maar ik heb geen zin nog verder te gaan. Zie formules boven.
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 222

Re: Wat gebeurt er als ik vier gelijk draaiende cilinders tegen elkaar aandruk?

Hypercharge schreef: di 17 aug 2021, 19:07 Er zijn vier parallele cilinders met gelijke straal en gelijke massas. Zij draaien met gelijke snelheid en in dezelfde richting.Ik druk ze tegen elkaar. Draaien zij nog daarna of staan ze stil? De assen zijn vast. Het geheel kan niet draaien.

Graag met berekening.
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 222

Re: Wat gebeurt er als ik vier gelijk draaiende cilinders tegen elkaar aandruk?

ukster schreef: di 17 aug 2021, 19:36 Je hebt hiermee mijn topic gekaapt!
Dat vind ik niet erg netjes!
Hoe kan ik het goedmaken? Cilinders zijn van jou, van mij, van allemaal!;)
Alle materie bevat magisch stof

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.969

Re: Wat gebeurt er als ik vier gelijk draaiende cilinders tegen elkaar aandruk?

Hypercharge schreef: di 17 aug 2021, 20:13 Nog een keer dan: Als je ze niet per paar maar stuk voor stuk tegen elkaar drukt kom je uit op drie draaienden waar je de laatste tegen aan drukt. Dit geeft een draaiing voor allen. Als begindraaiing 1 is voor elke rol zullen zij dan 1/2 draaing hebben. Bij drie 1/3. Sorry maar ik heb geen zin nog verder te gaan. Zie formules boven.
Het is fout, maar nog steeds geen weerlegging van wat ik schrijf. Je legt ook niets uit, je stelt simpelweg dat als je laatste tegen de eerste drie drukt, dit een draaiing geeft voor alle cilinders.

De volgorde doet er niet toe. Geef aan waar in mijn redenatie de fout zit. Waar blijf je?
Hypercharge schreef: di 17 aug 2021, 20:13 Bij drie 1/3. Sorry maar ik heb geen zin nog verder te gaan. Zie formules boven.
En de vierde draait met volle snelheid in dezelfde draairichting als de cilinder waar hij tegenaan wordt gedrukt. Die draait met 1/3 snelheid maar heeft drie keer zoveel massa achter zich (zichzelf en de andere twee waar hij mee in contact is).
Zelfde draairichting tussen derde en vierde schijf betekent tegengestelde richting op het raakpunt, zodra ze elkaar raken. De zaak komt tot stilstand.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.333

Re: Wat gebeurt er als ik vier gelijk draaiende cilinders tegen elkaar aandruk?

Ze komen alle 4 tot stilstand. Als je het niet gelooft, kan je het uitwerken op identieke manier met formules zoals in de laatste slide van de powerpoint die Ukster heeft geupload. Daar is het gedaan voor 3. Met 4 ga je op nul uitkomen als je het stelsel oplost.

Reageer