Kan een vlinder een orkaan veroorzaken?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 222

Kan een vlinder een orkaan veroorzaken?

Wat klopt er van deze veel gehoorde uitspraak? Volgens mij trekt een storm zich weinig aan van vlindervleugelgeflap.
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 1.365

Re: Kan een vlinder een orkaan veroorzaken?

Dat is de chaos theorie. Die stelt dat kleine veranderingen in een dynamisch systeem over een bepaalde tijd tot grote veranderingen kunnen leiden. Het 'butterfly effect' is slechts een metafoor die dit verwoord. Er wordt dan gezegd dat een vlinder in Texas een storm kan veroorzaken in China.

Berichten: 99

Re: Kan een vlinder een orkaan veroorzaken?

Ik kan me voorstellen dat een 2e vlinder er voor zorgt dat de storm niet in China is maar in Afrika. Dat doet me ook denken aan de pluim van buienradar. Daar brengen ze expres kleine verstoringen aan in de meetwaarden. Dat maakt op korte termijn niet uit maar na een week geeft dat enorme veranderingen in het weer. Dus dat is de onvoorspelbaarheid van het weer.

Berichten: 99

Re: Kan een vlinder een orkaan veroorzaken?

Stel, dat een hypercomputer met een resolutie van 1 m3 alle gegevens heeft van de atmosfeer, aardoppervlak en wateroppervlak. Hoe ver kunnen we dan het weer voorspellen ?

Berichten: 222

Re: Kan een vlinder een orkaan veroorzaken?

Als die ene vlinder in een m3 zit niet ver... Het vreemde van de computervoorspellingen is dat ze onnauwkeuriger worden hoe groter de computers worden. Maar ik stond wel even vreemd te kijken afgelopen winter toen er 4 dagen van tevoren sneeuw op zaterdagochtend werd voorspeld. En jawel... sneeuw op zaterdag ochtend!
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 1.365

Re: Kan een vlinder een orkaan veroorzaken?

Had voor het zelfde geld droog kunnen blijven hoor. Weer voorspellen is ondanks allerlei computermodellen nog steeds een hachelijke zaak. Meer data is geen garantie dat de voorspelling beter wordt. In ieder geval gaat het genoemde 'vlinder effect' niet perse over het weer. De chaos theorie wordt ook gebruikt voor b.v vloeistof dynamica, economie, ecologie etc en zelfs bij een pandemie.

Reageer