Mechanicavraag toelatingsexamen ir in India na high school

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Mechanicavraag toelatingsexamen ir in India na high school

Ze hebben op zich maar 3 minuten de tijd om deze meerkeuzevraag te beantwoorden :? :? :? Tenzij ze de vraag oplossen ten koste van de tijd voor andere vragen. Niet evident lijkt het mij voor het niveau einde middelbaar / secundair onderwijs. Bij ons was dit eerder het niveau van de vragen na één jaar ingenieur ipv ervoor en dan nog met zo weinig tijd :shock: :shock: :shock:
india.png
Twee dunne cirkelschijven met massa m en 4m, met stralen van respectievelijk \(a\) en \(2a\), worden star gefixeerd door een massaloze, starre staaf met lengte \( l = \sqrt{24}a\) door hun middelpunten. Dit geheel wordt op een stevig en vlak oppervlak gelegd en zonder slippen op het oppervlak aan het rollen gebracht, zodat de hoeksnelheid om de as van de staaf \(\omega\) is. Het impulsmoment van het geheel om het punt "O" is \(L\).

(A) Het massacentrum van het geheel roteert rond de z-as met hoeksnelheid \(\omega / 5\)
(B) Het rotatiemoment van het massacentrum rond het punt O is \(81ma^2\omega\)
(C) De grootte van het rotatiemoment rond het massacentrum van het geheel is \(17ma^2 \omega /2\)
(D) De grootte van de z-component van \(\vec{L}\) is \( 55ma^2\omega\)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Mechanicavraag toelatingsexamen ir in India na high school

Dat is inderdaad pittig om in 3 minuten te doen.

Ik kies voor A omdat die me goed lijkt en omdat ik dan de andere niet hoef uit te werken ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Mechanicavraag toelatingsexamen ir in India na high school

Het is moeilijker. Ik was er vergeten bij te zeggen dat meerdere antwoorden juist kunnen zijn. Ze moeten ze dus alle 4 nakijken. A en C zijn juist.

Komt van Tibees


Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Mechanicavraag toelatingsexamen ir in India na high school

Slechts 0.2% van de leerlingen wordt geselecteerd op basis van het examen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Mechanicavraag toelatingsexamen ir in India na high school

wnvl1 schreef: di 21 sep 2021, 19:50 Slechts 0.2% van de leerlingen wordt geselecteerd op basis van het examen.
Pittig, ja. En dan is het ook nog zo dat je niet een "voldoende" moet halen maar dat je in competitie bent met de anderen.
Ongeacht het niveau wordt 1 op 500 toegelaten. Je moet beter zijn dan 499 anderen. Wekenlang oefenen.

Berichten: 3.777

Re: Mechanicavraag toelatingsexamen ir in India na high school

Maar waar is nu het inzichtsdeel of is het dom doorrekenen met wat formules uit je hoofd weten? ingenieurs werken immers vaak juist met inzicht.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Mechanicavraag toelatingsexamen ir in India na high school

HansH schreef: di 21 sep 2021, 22:08 Maar waar is nu het inzichtsdeel of is het dom doorrekenen met wat formules uit je hoofd weten? ingenieurs werken immers vaak juist met inzicht.
Tibee lost de vraag op de best mogelijke manier op, lijkt mij. De formules die ze gebruikt, zijn triviaal voor iemand die een cursus klassieke mechanica heeft gehad. Tijdens een ingenieurs opleiding krijg je nog wel oefeningen met nog wat extra versnellingen, samengestelde bewegingen, roterende assenstelsels en gyroscopen. Maar daarmee mag je niet mee vergelijken.

Dit zijn echter vragen mensen die juist het middelbaar hebben afgerond. Ze moeten op één dag examen doen over alle onderdelen uit de fysica, wiskunde en chemie en misschien nog meer. En vooral ze hebben maar DRIE minuten de tijd om dit uit te rekenen. Dat is echt heel weinig. Ik denk niet dat er veel mensen dat kunnen. Als ik dit vergelijk met eikingstesten of toelatingsexamen geneeskunde in België dat als moeilijk wordt beschouwd, dan is dit toch van een heel andere orde. Als maar 0.2% slaagt, dan zit je nadien wel in een klas Einsteins denk ik.

Berichten: 1.211

Re: Mechanicavraag toelatingsexamen ir in India na high school

Dit laat ik m'n leerlingen es zien 🤣

Moet wel zeggen dat in mijn ervaring goede leerlingen niet altijd goede studenten zijn, en goede studenten ook lang niet altijd goede onderzoekers. Dus ik vraag me wel af wat dit soort vragen precies aantoont.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Mechanicavraag toelatingsexamen ir in India na high school

Deze links werken (de links op de meeste ander websites werken immers niet), de oplossingen voor de verschillende jaren staan er ook bij.

https://www.mathongo.com/iit-jee/jee-ad ... tion-paper

Als je in België algemeen secundair onderwijs volgt is het moeilijk om te scoren op het fysica gedeelte (gezien de inhoud) zonder aparte voorbereiding, denk ik. Wiskunde is dan gemakkelijker om op te scoren met als achtergrond het middelbaar lijkt mij.

Berichten: 3.777

Re: Mechanicavraag toelatingsexamen ir in India na high school

flappelap schreef: do 23 sep 2021, 08:26 Dit laat ik m'n leerlingen es zien 🤣

Moet wel zeggen dat in mijn ervaring goede leerlingen niet altijd goede studenten zijn, en goede studenten ook lang niet altijd goede onderzoekers. Dus ik vraag me wel af wat dit soort vragen precies aantoont.
Gaat in dit geval toch om goede ingenieurs? Het zal niet de eerste keer zijn dat talent verspeeld wordt door het op de verkeerde manier selecteren daarvan door mensen die zelf niet in staat zijn om dat goed te kunnen bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Mechanicavraag toelatingsexamen ir in India na high school

Lijken mij inderdaad wel goede vragen om ingenieurs te selecteren als je maar de middelen hebt om een heel beperkt aantal mensen toe te laten. Heb zelf nooit wiskundige multiple choice examens gedaan. Toen ik zelf studeerde was er in België een toelatingsexamen van een week voor burgerlijk ingenieur (industrieel ingenieur is altijd vrij toegankelijk geweest) gebaseerd op alleen maar wiskunde. Zelfde soort van examens als in het secundair waarvoor je ook nog heel wat bewijzen van stellingen uit de analyse moest vanbuiten kennen. Geen multiple choice. Combinatie van schriftelijk en mondeling. Was ook niet slecht. Vergt wel veel meer tijd van docenten.

Berichten: 3.777

Re: Mechanicavraag toelatingsexamen ir in India na high school

Dan ga je dus mensen testen op dingen van buiten leren en snel kunnen denken. Ik heb inmiddels geleerd dat snel denken helemaal niet zo belangrijk is, maar slimme dingen kunnen bedenken des te belangrijker. Als ik een uitvinding kan doen die een miljoen waard is en waar anderen niet op komen dan maakt het niet uit of je dat in 10 minuten doet of een uur of een dag.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Mechanicavraag toelatingsexamen ir in India na high school

In de praktijk merk je wel een significante sterk positieve correlatie tussen snelheid van denken en intelligentie. De meeste slimme mensen die ik ken zijn ook snel. Maar hoeft niet per definitie zo te zijn.

Berichten: 3.777

Re: Mechanicavraag toelatingsexamen ir in India na high school

wnvl1 schreef: za 25 sep 2021, 12:27 In de praktijk merk je wel een significante sterk positieve correlatie tussen snelheid van denken en intelligentie. De meeste slimme mensen die ik ken zijn ook snel. Maar hoeft niet per definitie zo te zijn.
Dan ga je dus inderdaad sturen op de grote middenmoot mensen die aan aan bepaalde verwachte combinatie voldoen en vallen de mensen daarbuiten vallen dan af, terwijl die misschien op een iets andere manier denken maar zeker niet slechter. Een Duitse leraar wiskunde van mij van de middelbare school heeft om die reden het Duitse systeem verlaten en is in Nederland les gaan geven omdat hij er niet meer tegen kon op de manier waarop het Duitse systeem leerlingen selecteerde.

Reageer