kraan

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

kraan

Statisch frame x,y,z en Roterend frame x’, y’, z’
kraan.png
De kraan begint vanuit rust te bewegen met een constante versnelling b0 langs een rechte baan. Tegelijkertijd begint de giek te roteren met constante hoeksnelheid en het karretje op de giek gaat richting O bewegen met constante relatieve versnelling bc
De beginposities van de giek en karretje P zijn φ0 en s0

Naast het statische coördinatenstelsel x, y, z, waarbij de x-as samenvalt met de rails wordt een roterend coördinaat systeem x’, y’, z’ geïntroduceerd, waarbij de x’-as meedraait met de giek.

* Beschrijf de absolute snelheid en de absolute versnelling van het karretje als functie van de tijd.

Voor de algemene vergelijkingen van absolute snelheid en absolute versnelling gaat men hier uit van:
absolute snelheid en versnelling.png
absolute snelheid en versnelling.png (1.8 KiB) 1770 keer bekeken
De termen in de snelheidsvergelijking zijn mij wel duidelijk, maar wat stelt in de versnellingsvergelijking de 3e en 4e term voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: kraan

Ik kan helaas niet zo goed aan de tekeningen aan uit.
In de derde en vierde component kan je centripetale en coriolis versnelling herkennen als je een fysische betekenis aan deze componenten wil geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: kraan

ha, bedankt....
de centripetale versnelling had ik natuurlijk zelf moeten inzien.... :o
de coriolisversnelling heb ik echt op moeten zoeken..
Wonderlijk dat zo'n coriolisversnelling een kraanbeweging significant kan beïnvloeden
Was ik mij helemaal niet van bewust..
Nu kan ik verder...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: kraan

De tekeningen zijn wel goed, de twee onderste zijn een bovenaanzicht. Had dat eerst niet goed gezien.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: kraan

Het uiteindelijke resultaat!
resultaat.png
resultaat.png (6.48 KiB) 1541 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: kraan

1.png
1.png (10.51 KiB) 1291 keer bekeken
2.png
2.png (7.9 KiB) 1291 keer bekeken
3.png
3.png (7.14 KiB) 1291 keer bekeken

Reageer