knik buis

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 33

knik buis

Beste mensen,

Ik een buis zit aan beide kanten met een scharnierpunt vast en er wordt aan beide kanten een axiale drukkracht uitgeoefend. Van deze krachten heb ik de maximale drukkracht voordat de buis knikt uitgerekend. Echter, de buis wordt omhoog gehouden door een kabel met twee aangrijppunten ongeveer op 1/3 en 2/3 van de buis. Ook wil ik de zwaartekracht van de buis zelf ook meenemen in de knikberekening. Zo zijn er dus op 1/3 en 2/3 een trekkracht omhoog en op 1/2 van de buis een zwaartekracht omlaag. Weet iemand hoe ik deze kabelkrachten en zwaartekracht mee kan nemen in de knikberekening?

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: knik buis

In principe is de trekkracht op 1/2 van de buis omlaag voor de zwaartekracht niet correct. Dit is een gedistribueerde kracht (vaak in Newton per meter). Dat lijkt me hier wel relevant.

Hoe heb je de berekening nu gedaan? Er is een en ander analytisch te doen met aannames van lineariteit en zo. Dan kan je een superpositie maken van de verschillende belastingen. Maar ik weet eerlijk gezegd niet of deze case zo te ingewikkeld wordt. Zo ja dan ben je gebonden aan numerieke FEM analyses.

Berichten: 33

Re: knik buis

Het is een buis van ongeveer 36 m, dus de getallen zijn vrij groot. Ik heb een aantal stappen doorlopen. Als eerst heb ik het oppervlakte traagheidsmoment uitgerekend. Daarmee heb ik de knik berekend volgens de ideale situatie. De drukkracht voor knik om de x-as kwam ik op 8170 kN uit. De drukkracht voor knik om de y-as kwam ik op 3942 kN uit.

Vervolgens heb ik de knik door interne afwijkingen volgens de Eurocode 3 uitgerekend en kwam ik op een drukkracht voor knik om de x-as is 338 kN. de drukkracht voor knik om de y-as had ik 1862 kN.

Vervolgens heb ik het intern moment uitgerekend. Het interne moment is 175 kN/m, ik heb het weerstandsmoment uitgerekend wat de buis dient te hebben. Vervolgens het weerstandsmoment uitgerekend die de buis heeft aan de hand van het opp traagheidsmoment. Dit was een factor 10,9.

Nu dien ik dus nog de zwaartekracht van de buis zelf en de trekkracht van de kabel mee te nemen in de knikanalyse.

Ook weet ik niet hoe ik al verschillende berekeningen met verschillende uitkomsten kan combineren tot 1 drukkracht.

Reageer