Wanddikte bepalen voor ronde buis met gaten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Wanddikte bepalen voor ronde buis met gaten

Goedendag,

Ik zou graag de minimale wanddikte berekenen van een ronde buis waar gaten in zitten. (zie bijlage) Aan de binnenzijde van de buis heerst een lagere druk dan aan de buitenzijde. (ik weet dat een drukverschil niet mogelijk is bij een buis met gaten, maar laten we aannemen dat dit zo is).
Zijaanzicht van de buis
Zijaanzicht van de buis
Om te berekenen of de buis de druk aan kan zou ik zelf een snede maken in het deel van de buis met het kleinste materiaaloppervlak en vanuit daar de dikte bepalen die nodig is.

Ik ben benieuwd of dit the way to go is of dat jullie andere suggesties hebben?

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Wanddikte bepalen voor ronde buis met gaten

Het lijkt me dat je zowel de strip tussen de gaten, als de ring (die de strip draagt) moet beschouwen.

Maar met deze verhouding tussen buis en gat, lijkt me dat je eerder om andere reden dan het drukverschil de wanddikte zult vergroten.

Berichten: 854

Re: Wanddikte bepalen voor ronde buis met gaten

ols je het stuk buis met gat als een C vorm dimensioneert voldoet de buis zeker als je die dikte voor alles aanhoud.

Persoonlijk zou ik een stuk van de buis in een FEM programma zetten zodat je de steun van de volledige ring naast de gaten kunt mee nemen
in de praktijk wordt er meestal rondom het gat een versterking aangebracht en niet de hele buis dikker gemaakt

ps gaten met afgeronde hoeken zijn beter geschikt om krachten om het gat heen te leiden

Reageer