Benodigde moment om 3 bouten tegelijk tot 100 Nm aan te draaien

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Benodigde moment om 3 bouten tegelijk tot 100 Nm aan te draaien

Goedemorgen,

Ik heb een vraag over het tegelijk aandraaien van 3 bouten tot 100 Nm per bout. Ik heb een schets toegevoegd van hoe het aandraaien uitgevoerd gaat worden.

In deze schets zijn de rode cirkels de dopsleutels die de bouten gaan aandraaien, de groene ovalen moeten de kettingen voorstellen die de dopsleutels zal gaan verbinden en de 2 zwarte cirkels zijn de motor en as die de kettingen zal aandrijven.

Nu denk ik dat ik een motor moet hebben die een koppel van minimaal 300 Nm kan leveren als ik wil dat alle bouten tot een moment van 100 Nm aangedraaid worden.

Weet iemand mij te vertellen of ik hier gelijk in heb of dat ik het verkeerd zie. Alvast bedankt!

Daan
Bijlagen
Opstelling bouten.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Benodigde moment om 3 bouten tegelijk tot 100 Nm aan te draaien

Volgens mij heb je gelijk.
Alleen zal dit in de praktijk niet werken omdat je de ene bout te strak zal aandraaien, een andere niet strak genoeg, doordat je nooit iedere bout precies even ver zal hebben aangedraaid voordat je dit toepast, plus door rek/speling in de kettingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: Benodigde moment om 3 bouten tegelijk tot 100 Nm aan te draaien

Daan777 schreef: ma 27 mar 2023, 08:46 Goedemorgen,

Ik heb een vraag over het tegelijk aandraaien van 3 bouten tot 100 Nm per bout.
Niet flauw bedoeld maar daar hebben we moment sleutels voor, en dan zul je het dus 3 keer moeten doen.

In theorie werkt dit denk ik wel zoals Xilvo ook zei.
In de praktijk in geen 100 jaar.

Bij de meest linkse bout heb je 3 keer verlies door de overbrenging.
Bij de meest rechtse maar één keer

Ik zou dan één lange ketting nemen, waardoor je alle 3 de bouten tenminste wel tegelijk aan trekt.

Berichten: 3.863

Re: Benodigde moment om 3 bouten tegelijk tot 100 Nm aan te draaien

Misschien nog wat inzicht verhogend door het effect wat xilvo al aangaf op een iets andere manier uit te leggen.

Het koppel om een moer aan te draaien neemt toe naarmate de moer strakker komt te zitten. en strakker zitten is weer gekoppeld met een hoek die je sleutel maakt met de as richting van de schroef waar de moer op zit.

Dus er is dan een verband tussen koppel en momentane hoek. Als je 1 moer aandraait dan maakt het verband tussen koppel en hoek niet zoveel uit.
maar met meerdere moeren en een overbrenging daartussen zijn ze onderling gekoppeld en gaan die verbanden elkaar beinvloeden. dus een paar graden verswchil in aandraaihoek tussen 2 moeren levert een groot verschil in koppel. dus je krijgt het koppel nooit goed verdeeld tussen de moeren onderling.

Berichten: 3.863

Re: Benodigde moment om 3 bouten tegelijk tot 100 Nm aan te draaien

ben ook wel benieuwd naar de reden om niet gewoon 3 x apart aan te draaien.

Berichten: 2

Re: Benodigde moment om 3 bouten tegelijk tot 100 Nm aan te draaien

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er inderdaad van bewust dat de bouten nooit allemaal precies even strak aangedraaid zullen worden. Een afwijking van zo'n 10% accepteer ik nog.
Ik wil ze alle drie tegelijk aandraaien om op deze manier tijd te besparen.

Berichten: 856

Re: Benodigde moment om 3 bouten tegelijk tot 100 Nm aan te draaien

Tijd ga je op deze manier niet besparen je maakt het alleen maar ingewikkelder en de kwaliteit is minder

Als je iets wilt bouwen om meerdere bouten aan te draaien is het een stuk simpeler om meerdere motors te gebruiken
dat doen ze in de industrie ook op die manier

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Benodigde moment om 3 bouten tegelijk tot 100 Nm aan te draaien

Daan777 schreef: di 28 mar 2023, 16:08 Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er inderdaad van bewust dat de bouten nooit allemaal precies even strak aangedraaid zullen worden. Een afwijking van zo'n 10% accepteer ik nog.
Ik wil ze alle drie tegelijk aandraaien om op deze manier tijd te besparen.
Die 10 procent ga je nooit redden. Want je weet niet wat de beginpositie van de bouten is.
Stel dat de eerste moer al iets verder aangedraaid was (of door toeval iets sneller de schroefdraad pakt) en nog 10 slagen nodig heeft om goed te zitten, en de andere twee moeren nog 13 slagen.
Dan zal je ketting na ca 11 slagen de eerste bout op ca 300Nm zetten, terwijl de andere 2 moeren nog los zitten.

De enige oplossing is of 3 slipkoppelingen toepassen, of 3 losse motoren.

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: Benodigde moment om 3 bouten tegelijk tot 100 Nm aan te draaien

Daan777 schreef: di 28 mar 2023, 16:08 Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er inderdaad van bewust dat de bouten nooit allemaal precies even strak aangedraaid zullen worden. Een afwijking van zo'n 10% accepteer ik nog.
Ik wil ze alle drie tegelijk aandraaien om op deze manier tijd te besparen.
Bent u bekent me gekalibreerde luchtsleutels.?

Berichten: 99

Re: Benodigde moment om 3 bouten tegelijk tot 100 Nm aan te draaien

Beste Daan, Ik ben benieuwd naar de reden dat je al die bouten aan wil draaien. 3 bouten zijn binnen een minuut aangedraaid. Een perfecte machine kan dat in een fractie van een seconde. Wel kost het vele dagen om uit te zoeken wat de perfecte machine is.

Berichten: 3.863

Re: Benodigde moment om 3 bouten tegelijk tot 100 Nm aan te draaien

Het komt op mij ook een beetje over als zoeken naar een oplossing voor een probleem wat er niet is. Daarom had ook ik al gevraagd naar de reden dat je al die bouten aan wil draaien (Bericht di 28 mar 2023, 11:32)

Reageer