roteren

Moderator: physicalattraction

Reageer

roteren

waarom begint een lichaam zoals bijvoorbeeld de aarde of neutronenster te roteren?

ik dacht dat het was om weerstand te bieden tegen instorting ten gevolge van zijn eigen zwaartekracht

klopt dit, of is er een andere reden?

Berichten: 73

Re: roteren

Dat lijkt mij niet, want de aarde remt langzaam af en gaat steeds langzamer draaien. Maar dit komt volgens mij door de getijdenwerking met de maan (=wrijving). Maar hoe het komt dat ie draait dat is inderdaad een goeie ja.

Berichten: 23

Re: roteren

Hmmmm goeie vraag. Misschien een domme vraag, maar kan dit komen doordat de aardas gedraaid is (dus niet loodrecht op zijn baan om den zon)???? (Jah kweet het ik weet hier niet zo veel van af)

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: roteren

Of zou het komen door het draaien van de melkweg?? Netzoals water bij het leeglopen van bv. een bad gaat draaien,............
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Re: roteren

Anonymous schreef:waarom begint een lichaam zoals bijvoorbeeld de aarde of neutronenster te roteren?

ik dacht dat het was om weerstand te bieden tegen instorting ten gevolge van zijn eigen zwaartekracht

klopt dit, of is er een andere reden?
Dit verhaal klopt gedeeltelijk, maar ook de getijenwerking van de maan heeft ermee te maken. Als de maan er niet was geweest draaide de aarde als een losgeslagen bol in het rond. Dat de aarde steeds langszamer gaat draaien, omt doordat de maan verder van de aarde af komt te staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 82

Re: roteren

... Dat de aarde steeds langszamer gaat draaien, omt doordat de maan verder van de aarde af komt te staan.
Dit klopt niet helemaal ... Het trager draaien van de aarde rond haar as (per eeuw worden de dagen tweeduizendse seconde langer) is er juist de oorzaak van dat de maan zich verwijdert van de aarde (ongeveer 1,5 cm per jaar)

onder invloed van de aantrekkingskracht van de maan vertraagt de rotatiesnelheid van de aarde :

de aantrekkingskracht neemt toe met afnemende afstand, waardoor de zijde van de aarde die naar de maan gekeerd is meer wordt aangetrokken. De aarde wordt hierdoor "vervormd" ... je kan dit het duidelijkst zien bij de watermassa (eb en vloed) maar ook de aardmassa beweegt.

Omdat de aarde sneller draait dan de omlooptijd van de maan (je ziet de maan opkomen) wordt de aarde vertraagd.

Deze vertraging zal zolang doorgaan totdat de aarde steeds met dezelfde zijde naar de maan zal gekeerd zijn. Bij de maan is dit ook gebeurd, maar dan alleen sneller omdat de invloed van de aarde op de maan natuurlijk groter is.

Hierdoor "drijft" de maan weg, want :

door het vertragen van de aardrotatie komt er energie vrij. De rotatie-energie die de aarde verliest, gaat natuurlijk niet echt verloren. De totale hoeveelheid draaiingsenergie in het aarde-maan-stelsel blijft gelijk (wet van het behoud van draaimoment), en wanneer de rotatie-energie van de aarde afneemt, moet de omloopenergie van de maan wel toenemen. En dus komt de maan in een steeds hogere baan terecht.

dit alles zegt natuurlijk niks over het waarom dat de aarde draait :

aangezien de aarde vertraagt zit de "beweging" er al in vanaf het begin ... bij het ontstaan van de aarde. Ik neem dan ook aan dat het wordingsproces hierin een grote rol speelt...

Re: roteren

Wie heeft er al een neutronen ster gezien en hem zien roteren?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: roteren

Is de chaos hier niet aan debet?

Natuurlijk een beetje rare uitspraak, maar ik zal me even toelichten.

Bij de creatie van het universum expandeerde het erg snel, we zien aan de achtergrondstralen dat de topologie van het vroege universum al 'discrepanties' zoals heuvels en dalen liet zien. Ofwel chaos regeert.

In feite zijn er dus in het heelal plekken die sneller en plekken die langzamer expanderen. Omdat massa door elkaar wordt aangetrokken krijg je dus een chaotisch beeld wat mischien wel het beste te vergelijken is met de zon. Dit chaotisch beeld zorgt er voor dat massa tegen elkaar aan beukt en momentum uitwisselt zodat rotatie mogelijk is.

Het chaotisch beeld kan dus voor een rotatie zorgen. Inderdaad dat hoeft niet. Maar het is waarschijnlijk dat het zo gebeurt anders kunnen we de draaing van ons melkweg niet uitleggen. Als onze melkweg draait, een draaiende soep is, dan is het natuurlijk aannemelijk dat alles wat zich daarin bevindt ook draait, niet?

Re: roteren

Bovendien, als een stelsel niet draait valt het ineen, en dan kunnen we niet meer spreken van een stelsel dus die zijn er niet. Bv als de Maan niet om de Aarde draait kan de Maan niet bestaan. Bij het ontstaan van de Aarde draaide niet al het ruimtepuin evensnel om een middelpunt, daarom viel het ineen en vormde de Aarde terwijl het nog wel steeds roteerde maar niet snel genoeg. Het deel dat wel snel genoeg roteerde vorme de Maan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: roteren

Bovendien, als een stelsel niet draait valt het ineen, en dan kunnen we niet meer spreken van een stelsel dus die zijn er niet. Bv als de Maan niet om de Aarde draait kan de Maan niet bestaan. Bij het ontstaan van de Aarde draaide niet al het ruimtepuin evensnel om een middelpunt, daarom viel het ineen en vormde de Aarde terwijl het nog wel steeds roteerde maar niet snel genoeg. Het deel dat wel snel genoeg roteerde vorme de Maan.


Ja maar dit verklaart niet dat de objecten zelf ook om hun eigen as moeten draaien. Dit komt inderdaad denk ik door storingen uit het verleden. Dat wil zeggen toen de planeet ontstond uit rondvliegend puin. hoekmoment kan namelijk niet zomaar verdwijnen!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: roteren

Ik zie hier eigenlijk wel een verklaring. Het puin draait wel maar niet hard genoeg, stort dus in elkaar en blijft draaien. Zo krijg je iets wat om z´n eigen as draait.

Berichten: 124

Re: roteren

Wat denk ik ook een rol speelt is de wet van behoud van impulsmoment: m * w * r^2 met m is massa, r is de straal en w de hoeksnelheid.

De aarde is ontstaan door samentrekking van een gaswolk die zeg 1000 keer zo groot was.

Omdat het impulsmoment en de de massa niet veranderen betekent dat, dat de hoeksnelheid aanvankelijk zeg 1000000 keer zo klein was. En dat is niet zo veel.

Reageer