flight envelope vmin & vmax

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 56

flight envelope vmin & vmax

Dag iedereen
Ik weet niet of ik aan het juiste adres ben, maar ik heb wat hulp nodig. Ik ben momenteel aan het uitzoeken
hoe ik een flight envelope maak voor een straalverkeersvliegtuig (Dassault Falcon 20). Hierbij zou ik graag de minimale snelheid en de maximum snelheid telkens op een bepaalde hoogte willen weten, in een stationaire vlucht, zonder flaps of extras. Met de kennis die ik al heb opgedaan, hebben we enkel formules uit de lagesnelheidsaerodynamica gezien. Normaal zou het zelf niet de bedoeling zijn om deze zelf uit te rekenen, maar ik vind gewoon te weinig gegevens en geen flight envelope over dat type vliegtuig, dus moet ik het maar zelf gaan maken...
Hoe bepaal ik die snelheden voor een vliegtuig met straalmotor?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: flight envelope vmin & vmax

De maximale snelheid op lage hoogte (Vmo) komt voort uit de maximale load die het frame veilig kan/mag ondergaan ( bij bijvoorbeeld turbulentie of pilot input). Bij grotere hoogte grenst de enveloppe aan het mach getal (Mmo) waarbij individuele delen niet zodanig dicht naderen aan de geluidsnelheid dat er nadelige gevolgen zijn zoals buffet, exponentiële toename van weerstand, tuck effect, enz. Om deze snelheden te bepalen zul je dus onderzoek moeten doen.

Aan de kant van minimum snelheid zie je vaak stall speed of een stall marge (bv 1,3 maal Vs). Ook minimum maneuvering speed kom je nog wel eens tegen.

Reageer