Ik begrijp de wet van Bernoulli nog net niet helemaal. We hebben:

Het zou fijn zijn als iemand me hier wat verduidelijking over zou kunnen geven.
Groeten,
en alvast bedankt voor de hulp,
Jori.
Moderator: physicalattraction
Alles is compressibel, ook water. Bijvoorbeeld op 10 km onder zeeniveau, op de bodem van de Marianentrog, bij een druk van 1000 bar, is de dichtheid van water 5% verhoogd (zie 1).Ik snap alleen niet wat je bedoelt met een verandering in de dichtheid. Dit kan alleen gebeuren wanneer er meer materie in hetzelfde volume komt te zitten en ik zie niet hoe dat gebeurd door een kracht op de vloeistof uit te oefenen. Misschien kan je de beredenering nog een beetje toelichten?
... maar de hoogte veranderd niet en de statische druk ook niet ...
Als je Bernoulli toepast dan zegt dat dat je de wrijving verwaarloost. Dan is er geen luchtdrukverschil nodig voor een constante stroomsnelheid.Laten we aannemen dat de statische druk (of druk) wordt veroorzaakt door een luchtdrukverschil p die staat over de buis.
½ρv² is constant in de buis, dus die verandert niet. Normaal gesproken zou ½ρv² veranderen bij de ingang (een versmalling) en bij de uitgang (een verbreding), maar die zijn hier buiten beeld.Als we een buis hebben van u meter, dan veranderd wel de dynamische druk, ofwel de kinetische energie van de vloeistof, maar niet de luchtdruk die over de buis staat. Ik snap niet hoe deze statische druk kan veranderen doordat de dynamische druk minder of meer wordt. Het spijt me als ik onduidelijk ben, maar ik geef graag extra opheldering indien nodig.
Ja, juist omdat er geen wrijving is zal de snelheid van de vloeistof toch toenemen als er een druk opstaat. Net zoals de snelheid van een trein toeneemt als deze wordt voortgeduwd?Als je Bernoulli toepast dan zegt dat dat je de wrijving verwaarloost. Dan is er geen luchtdrukverschil nodig voor een constante stroomsnelheid.
In gewone taal zou iemand de hele buis een stroomversnelling kunnen noemen. Maar in de natuurkunde, bij de Wet van Bernoulli, is alleen het stukje voor de ingang van de buis, waar de stroomlijnen convergeren, een versnelling. Daar versnelt de vloeistof en daar ontstaat het drukverschil.Ja, juist omdat er geen wrijving is zal de snelheid van de vloeistof toch toenemen als er een druk opstaat. Net zoals de snelheid van een trein toeneemt als deze wordt voortgeduwd?
Binnen de buis is er geen drukverschil, dus ook geen versnelling.Ik ben niet in de war met de benamingen maar meer met het feit dat ik niet begrijp dat als er een druk, dus een kracht, dus een versnelling op een vloeistof werkt, waarom deze dan niet sneller en sneller gaat lopen.
Ik weet dat alles compressibel, maar ik heb bij het afleiden van bernoulli altijd de aanname gemaakt dat de dichtheid overal constant is. Ik weet niet of er ook een afleiding te vinden is waar deze aanname er niet is. Als je ervan uit gaat dat de dichtheid verandert op plekken waar een vloeistof snel stroomt, heeft het dan toch weinig zin om bernoulli toe te passen?
Water is compressibel, en het heeft zin om de Wet van Bernoulli op water toe te passen.Als je ervan uit gaat dat de dichtheid verandert op plekken waar een vloeistof snel stroomt, heeft het dan toch weinig zin om bernoulli toe te passen?