Kokend water van 2 naar 1 bar

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Kokend water van 2 naar 1 bar

Ik ben met een project bezig waarbij het nodig is om zo warm mogelijk water te hebben. (100 graden)
Het idee was om het water onder druk in een leiding te laten opwarmen door middel van een brander. De druk in de waterleiding wil ik ongeveer 2 bar houden zodat het water boven de 100 graden kan worden. Nu is mijn vraag wat het water gaat doen wanneer het door middel van bijvoorbeeld een overdrukventiel de leiding uitkomt en dus van 2 bar naar 1 bar gaat. Ik wil zo min mogelijk stoom hebben maar het water moet zo warm mogelijk zijn.
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Kokend water van 2 naar 1 bar

De druk in de waterleiding wil ik ongeveer 2 bar houden zodat het water boven de 100 graden kan worden. Nu is mijn vraag wat het water gaat doen wanneer het door middel van bijvoorbeeld een overdrukventiel de leiding uitkomt en dus van 2 bar naar 1 bar gaat.
Als het water heter dan 100 graden is dan zal het gedeeltelijk verdampen als z'n druk naar 1 bar zakt. Er komt dan een mengsel van stoom en heet water van 100 graden uit het overdrukventiel. Zorg dat je daar dan niet te dicht bij staat.

Berichten: 4

Re: Kokend water van 2 naar 1 bar

Is er een manier om te berekenen hoeveel liter water er zal verdampen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Kokend water van 2 naar 1 bar

Ja, met een stoomtabel (steam table).
 
De enthalpie van de gevormde stoom+water bij 1 bar is gelijk aan de enthalpie van het hetere water bij 2 bar. Daaruit kun je dan berekenen welke massafractie van het hetere water er verdampt.

Berichten: 12.262

Re: Kokend water van 2 naar 1 bar

Je kan het daarmee inderdaad precies bepalen, qua orde grootte verwacht ik een procent of 20. Dat lijkt niet zoveel, maar houd er wel rekening mee dat de dichtheid van stoom veel lager is dan die van water: als je een liter water verdampt heb je pakweg een kubieke meter stoom.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Kokend water van 2 naar 1 bar

Bij 2 bar (absoluut) kan water hooguit 120 oC zijn zonder te verdampen. Als dat water via een ventiel naar de atmosfeer stroomt zal er bijna 4 massa% stoom ontstaan. Bij 2 bar overdruk is het ruim 6 %.
Benm's orde van grootte van 20 % is te hoog maar zijn opmerking over het grote stoomvolume is juist, ik schat 99 volume%.
 
Vandaar mijn eerdere waarschuwing: zorg dat je daar dan niet te dicht bij staat,
want je krijgt anders een regen van hete waterdruppels in hete stoom over je heen.

Berichten: 4

Re: Kokend water van 2 naar 1 bar

In de afbeelding heb ik kort omschreven wat ik nu heb, klopt dit ongeveer?
 
Bedankt voor de hulp.
Bijlagen
Enthalpy.png
Enthalpy.png (151.3 KiB) 1381 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Kokend water van 2 naar 1 bar

Voor water van 109 oC is jouw geschatte 3 % te hoog. Moet 1,8 % zijn.
Die grafiek is niet nauwkeurig genoeg om de verdamping te bepalen.
Gebruik beter een stoomtabel:
 
Steam Table.jpg
Steam Table.jpg (490.17 KiB) 1382 keer bekeken

Berichten: 4

Re: Kokend water van 2 naar 1 bar

Met welke berekeningen kom je aan die 1,8% ?
 
Edit- Ik heb het gevonden, bedankt

Reageer