leidingweerstand toevoegen in formule voor debiet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

leidingweerstand toevoegen in formule voor debiet

Ik ben momenteel bezig met een opdracht omtrent een afzuiginstallatie voor stof.  Na het verrichten van luchtsnelheid metingen op verschillende punten kan ik dan met de formule 0.25*phi*(D^2)*V de volumestroom in m^3/sec  berekenen, maar nu moet ik de weerstand van de buis toevoegen aan deze formule. dit omdat de verkregen uitkomsten niet realistisch zijn. (veel te hoog)  
 
Het betreft een installatie met een ventilator met daarvoor een filter die maximaal 60.000 M^3/uur aankan. Hierna volgt een  ronde buis van D= 0.9  m, waarna deze 4 aftappunten heeft met de kleinere diameter van 0.35 m. de buizen zijn ong 40 m lang en gemaakt van staal. Moet ik voor iedere aftakking een aparte berekening maken?
 
Hoe kan ik de weerstand van de lucht in de buis meenemen in de formule en realistische waardes uitkrijgen?? 
 
Alle hulp is welkom, Dit is mijn stageopdracht en ik ben nogal een leek op het gebied  van stromingsleer. 
Hiervoor mijn welgemeende verontschuldigingen!!
 

Berichten: 16

Re: leidingweerstand toevoegen in formule voor debiet

Heb je geen docent op school die je hierbij kan helpen.
Ik volg nu namelijk ook een stage opdracht en over een bepaald onderwerp is vrij weinig bekend maar een docent van mij weet daar toevallig heel veel vanaf en nu is het voor mij ook duidelijker.

Berichten: 5

Re: leidingweerstand toevoegen in formule voor debiet

Ja, dit is zeker een mogelijkheid, maar wil zelf zo ver als mogelijk komen voordat ik hiermee aanklop bij mijn docent. Dus als iemand mij in de goede richting kan wijzen zou ik dat zeer op prijs stellen! 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: leidingweerstand toevoegen in formule voor debiet

Na het verrichten van luchtsnelheid metingen op verschillende punten kan ik dan met de formule 0.25*phi*(D^2)*V de volumestroom in m^3/sec  berekenen, maar nu moet ik de weerstand van de buis toevoegen aan deze formule. dit omdat de verkregen uitkomsten niet realistisch zijn. (veel te hoog) 
Als je de luchtsnelheid correct gemeten hebt dan kun je de volumestroom inderdaad berekenen met jouw formule. Wel de juiste consistente SI eenheden gebruiken. De weerstand van de buis heb je dan niet nodig.
 
Als de uitkomst niet realistisch is dan moet je snelheidsmeting fout zijn. Of het werkelijke debiet is heel anders dan jullie denken.
 
Het betreft een installatie met een ventilator met daarvoor een filter die maximaal 60.000 M^3/uur aankan. Hierna volgt een  ronde buis van D= 0.9  m, waarna deze 4 aftappunten heeft met de kleinere diameter van 0.35 m. de buizen zijn ong 40 m lang en gemaakt van staal. Moet ik voor iedere aftakking een aparte berekening maken?
Als het debiet werkelijk 60.000 m3/h is in een 0,9 m buis dan is v = 26 m/s. Voor iedere aftak moet je inderdaad een aparte berekening maken.
 
Ik denk echter dat niemand weet wat het werkelijke debiet is tenzij er een betrouwbare debietmeter in de buis zit. Men kan wel denken dat het debiet 60.000 m3/h (of wat dan ook) is omdat dat ergens op een stuk papier staat, maar zo werkt de werkelijkheid niet.
 
Je moet de gegevens van de ventilator opzoeken en dan vooral de grafiek (curve) die het verband toont tussen debiet en drukverschil. Daar is op dit forum al vele malen over geschreven.
Google bijvoorbeeld:
https://www.google.nl/search?q=ventilator+curve+site%3Awww.wetenschapsforum.nl
https://www.google.nl/search?q=ventilatorcurve+site%3Awww.wetenschapsforum.nl
https://www.google.nl/search?q=compressor+curve+site%3Awww.wetenschapsforum.nl

Reageer