Berekenen koelwaterdebiet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Berekenen koelwaterdebiet

Hallo allemaal,

Voor een tussenopdracht voor de opl hbo WTB 2e jaars ben ik een onderzoek aan het plegen naar een koelinstallatie die dmv water via sproeipijpen walsen koelt.

In het leidingsysteem zit een regelklep die constant rond de 30% klepstand staat, de druk van het medium is 2,5bar abs.

Ik heb geen volumestroommeting of snelheid van het medium in de leidingen.

Ivm corrosie ben ik aan het onderzoeken om de sproeipijpen te vervangen voor pp of pe (waren van constructiestaal). Hierbij wil ik echter onderzoeken wat de benodigde diameter en flow is van het vernieuwde leidingwerk. Ik heb wel een delta Q bepaald (verschil temp te koelen product).

Heeft iemand nog tips of te gebruiken formules voor het bepalen van:

- leidingdiameter en flow sproeibalken versus de te behalen delta Q

- debiet bepalen van het huidige systeem

Heel hartelijk dank!

Berichten: 12

Re: Berekenen koelwaterdebiet

Als corrosie een criterium is voor het vervangen van de sproeipijpen, is een ander metaal zoals SS 304/316 een optie? of gegalvaniseerde leiding?
In een omgeving waar veel warmte moet worden afgevoerd denk ik automatisch aan een metaal, zeker als ik lees over walsen. Uw keuze is niet verkeerd, mits de randvoorwaarden ( omgevingscondities) en toepassen van een FMEA (failure mode effect analysis) het gebruik van kunststof toelaten.
Volume stroom meting kunt u bepalen door wellicht naar de pomp te kijken die op dit systeem staat geschakeld. Ik neem aan dat u moet uitgaan van de bestaande situatie. U meet dan het opgenomen elektrisch vermogen van de geïnstalleerde pomp als de installatie in werking is en zet ( na omrekening) het mechanisch vermogen af op de Q-H kromme van de pomp. (Vermenigvuldig dus het opgenomen elektrisch vermogen met het elektrisch rendement van de e-motor!!!). Is die meting lastig, dan kunt een ampère tang nemen en die om de voedingskabel zetten. Q-H kromme goed bekijken en letten op Bar(a) of Bar(g). Met die uitkomst heeft u een indicatie over het debiet en op welk punt u op de Q-H kromme zit. U ziet dan ook wat de pomp gaat doen bij toename van delta P. De pomp loopt altijd de curve af/c.q volgt de curve.
Leidingssnelheden in een industriële omgeving zijn max. 2,5 m/s, daarboven gaat de weerstand een toenemende rol spelen en het gevaar voor "waterslag" bij haakse bochten. Zo maar een paar aspecten bij het dimensioneren van hydraulisch leiding werk. 

Berichten: 2

Re: Berekenen koelwaterdebiet

Dank voor de reactie!
Ik ben op PP uitgekomen omdat de leidingdelen (sproeipijpen) regelmatig gewisseld moeten worden (ca 1x per maand). en omdat dit goedkoper is als RVS.
Hiernaast ben ik wat huiverig voor galvanische corrosie wanneer er rvs in combinatie met regulier constructiestaal (beugels, ophangingen etc) gebruikt wordt.
 
Het voedingswater komt rechtstreeks uit ons centrale lekwaternet, waar honderden aftakkingen inzitten voor diverse afnemers. Volumestroom bepalen via jou beschreven manier zal dan helaas niet werken.
 
In de sproeipijpen zitten uitgeboorde gaatjes die het product koelen, in de nieuwe configuratie die ik ontworpen heb zal het product ca. 2x zoveel koelwater ontvangen waarmee de koeltijd wellicht verkort kan worden, hiervoor had ik graag het debiet of leidingssnelheid willen weten om aan te kunnen tonen dat dit mogelijk is. Echter, in de huidige configuratie, staat de regelklep te regelen tussen de 30-33% klepstand, kan ik er vanuit gaan dat er genoeg debiet beschikbaar is vanuit onze aftakking van het lekwaternet om ca. de dubbele hoeveelheid lekwater te gebruiken tbv het koelen?

Berichten: 12

Re: Berekenen koelwaterdebiet

Gevoelsmatig zit die ruimte er wel in door de regelklep verder open te sturen.
U onttrekt dan wel water van de andere systemen.
Een warmte berekening kan de zaak nog verder toetsen.
 
Nog gedacht aan hoe u nuttig dit warm water/energie na de wals kunt hergebruiken?
Ik weet niet hoe essentieel deze koeling is, maar bij een niet goed functionerende regelklep
is uw energie balans verstoord, u zou mogelijk de regelklep later kunnen vervangen door een vaste orifice
daarmee reduceert u een stukje risico in de bedrijfsvoering. Of schiet dat zijn doel voorbij?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Berekenen koelwaterdebiet

Zonder tekening van het hele systeem is het een vaag verhaal.
 
En waar wordt die regelklep door gestuurd?

Reageer