Samendrukbaarheid van een gas

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Samendrukbaarheid van een gas

Tijdens het comprimeren van een gas namelijk Stikstof in plaats van Koelmiddel: R410A
Merkte ik een totaal andere stroomverbruik gedurende een gelijke opvoerdruk.
 
Ik vroeg me af hoe ik dat kan verklaren? Heb proberen de dichtheid te bepalen maar zie hier geen verband in.
Bijlagen
Knips55el.PNG
Knips55el.PNG (10.96 KiB) 1803 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Samendrukbaarheid van een gas

Voor twee ideale gassen zal er geen verschil zijn. Maar van een koelmiddel kun je verwachten dat het condenseert en zich dan dus niet als ideaal gas gedraagt..
 
Bij 21,1 oC is de dampdruk 1,383 MPa, dus bij 273,15 K zal die liggen onder de 1 MPa die je vermeldt.
 
https://en.wikipedia.org/wiki/R-410A

Berichten: 5

Re: Samendrukbaarheid van een gas

Xilvo schreef: Voor twee ideale gassen zal er geen verschil zijn. Maar van een koelmiddel kun je verwachten dat het condenseert en zich dan dus niet als ideaal gas gedraagt..
 
Bij 21,1 oC is de dampdruk 1,383 MPa, dus bij 273,15 K zal die liggen onder de 1 MPa die je vermeldt.
 
https://en.wikipedia.org/wiki/R-410A
 
Op welke manier kan ik dat dan bepalen ? wat het invloed is van een het stikstof in plaats van R410A 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Samendrukbaarheid van een gas

De invloed waarop? Ik weet niet wat jouw doel is, wat je wilt weten of bereiken.

Berichten: 5

Re: Samendrukbaarheid van een gas

De invloed waarop? Ik weet niet wat jouw doel is, wat je wilt weten of bereiken.
Ik zou graag een verklaring kunnen hebben waarom ik een hoger stroomverbruik heb bij het gebruiken van stikstof heb ik ong 20 A en bij het koelmiddel 11A.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Samendrukbaarheid van een gas

Bij stikstof wordt bij samenpersen de druk alsmaar hoger, p=n.R.T/V. 
 
Als een gas gaat condenseren - zoals bij de koelvloeistof -  dan neemt de druk vanaf dat moment niet verder toe, die blijft dan gelijk aan de maximale dampspanning bij de gegeven temperatuur. 
 
Er is dan bij verder samendrukken minder kracht en dus minder energie nodig dan bij het ideale gas.
 
Hierbij ga ik ervan uit dat je de temperatuur constant houdt ( je vermeldt 273,15 K), maar ook als dat niet het geval is blijft het verschil bestaan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Samendrukbaarheid van een gas

Tijdens het comprimeren van een gas namelijk Stikstof in plaats van Koelmiddel: R410A
Niemand kan uit dit korte zinnetje afleiden wat je nou precies gedaan hebt.
 
Wat voor type compressor?
 
Zuigdebiet van de stikstof?
Zuigdruk en -temperatuur van de stikstof?
Persdruk en -temperatuur van de stikstof?
 
Zuigdebiet van het koelmiddel?
Zuigdruk en -temperatuur van het koelmiddel?
Persdruk en -temperatuur van het koelmiddel?

Berichten: 5

Re: Samendrukbaarheid van een gas

Meer informatie:
Bij het ontwerpen van een teststand voor aircocompressoren.Ben ik gestart met testen.
Waarbij ik gebruikmakend van stikstof ipv van R410A.
Daarom heb ik een meting gedaan met de 2 gassen. Waarbij links de druk wordt voorgesteld en rechts de stroom.
Nu zou ik graag een verband willen leggen waarom er een grotere stroomstijging is ? 
Volle lijn; theoretische waarden
stippellijn: gemeten 
Bijlagen
Stikstof.PNG
Stikstof.PNG (29.36 KiB) 1797 keer bekeken
R410A.PNG
R410A.PNG (30.78 KiB) 1797 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Samendrukbaarheid van een gas

Ik weet wat van het gedrag van gassen maar met aircocompressoren heb ik geen ervaring.
 
Ik kan je hier helaas niet verder mee helpen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Samendrukbaarheid van een gas

Wat is de fabrikant en typenummer van die compressor?

Berichten: 5

Re: Samendrukbaarheid van een gas

Ik weet wat van het gedrag van gassen maar met aircocompressoren heb ik geen ervaring.

 

Ik kan je hier helaas niet verder mee helpen.
Geen probleem. Toch merci

Hopelijk kan iemand me verder helpen

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Samendrukbaarheid van een gas

Intussen weten we nog steeds niet wat voor type compressor dit is.
 
Als ik internet mag geloven zijn de meeste airco compressors zgn. kantelplaatcompressors. In feite zuigercompressors.
 
Een zuigercompressor levert gewoon een druk gelijk aan die van het systeem aan de perszijde, maar volgens de grafiek is de persdruk (rode lijnen) afhankelijk van het toerental. Bij een zuigercompressor is dat niet zo.
 
Kortom: niet duidelijk wat voor soort compressor dit nou eigenlijk is.

Reageer