Invloed op stroming van communicerend vat.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Invloed op stroming van communicerend vat.

Allen,
 
Ik hoop dat dit het juiste stuk in het forum is. En ook, ik ben zelf geen fysicus, ver van. Vandaar de vraag. Maar zelf raak ik er niet uit.
 
Situatieschets (zie hieronder): ik heb een vijver, die als een communicerend vat 'boven' de grond is verbonden met een rioolbuis. In het vat staat een pomp en die pompt het water uit dat vat naar een tweede vijver gedeelte. Dat gedeelte komt later via een overloop terug in vijver 1.
De verbinding loopt boven de grond (boven de vijveroppervlakte dus). Reden: de pomp in de vijver is makkelijker schoon te maken in het vat dan in de vijver. De verbinding zorgt ervoor dat het vat niet leeggepompt raakt.
 
Nu zit er op die verbinding een t-stuk. In dat t-stuk zit een extra buis die het makkelijker maakt om de verbinding met water te vullen (vb. na het schoonmaken). Dat wilt dus zeggen dat er een liter of 20 in dat 'extra stuk buis' zit, die eigenlijk ook wel wilt wegvloeien, maar gezien het vacuum is (er zit een luchtdicht deksel op), kan dat niet. Gelukkig maar, anders trok de verbinding lucht, en loopt ze leeg (en is het dus niet meer communicerend).
 
communiceren_vat2.jpg
communiceren_vat2.jpg (26.39 KiB) 414 keer bekeken
 
 
 
De vragen:
1. Heeft het water dat in het 'extra stuk vacuum' buis zit enige invloed op het debiet van de verbinding of totaal niet?
Ik vind het vreemd van niet, want er is toch 'druk' van dat water in het extra stuk dat eigenlijk (door zwaartekracht) naar beneden wilt, maar niet kan door het vacuum stuk. En stel dat ik dat extra stuk buis vul met ettelijke tonnen water (dus nog 'zwaarder' maak), zou dat dan de invloed op de waterstroom/debiet niet moeten verhogen?
2. Indien wel, in welke richting? Beide gelijk, of meer naar de kant waar er minder water is (aka waar de pomp zit dus).
3. Indien wel, als ik de buis hoger en langer maak, verhoogt dat de druk en heeft dat invloed op het debiet. Lijkt op de eerste vraag, maar heeft het vooral effect als ik de buis verleng (positief of negatief)?
 
 
En ik ben dit aan het proberen begrijpen, maar het verstand wilt niet mee.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Invloed op stroming van communicerend vat.

1. Heeft het water dat in het 'extra stuk vacuum' buis zit enige invloed op het debiet van de verbinding of totaal niet?
Totaal niet.
 
De buis tussen de vijver en het vat is gewoon een hevel. De druk in het T-stuk is de atmosferische druk minus het statisch hoogteverschil tussen T-stuk en vijverniveau, en is onafhankelijk van de vacuumkamer erboven. De druk in de vacuumkamer is resulterend en gelijk aan de druk in het T-stuk minus de statische hoogte van het water in de pijp erboven.

Reageer