thermodynamische grootheden

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 30

thermodynamische grootheden

Ik heb een algemene vraag over de thermodynamische grootheden: Gibbs-vrije, Heimholtz-vrije, interne energie en de enthalpie. 
Wanneer gebruik je bv. de Gibbs en niet de Heimholtz als je op zoek bent naar een evenwicht? Zoals ik het begrepen heb, kun je vanuit de eerste hoofdwet aantonen dat beide naar een minimum streven voor een evenwicht omdat ze beide afgeleiden hebben gelijk aan min de entropie. De keuze zou dan vallen door de vrije variabelen. Toch begrijp ik niet wanneer de welke nuttig is.
 
Dit is waarschijnlijk vrij warrig, maar waar ik naar op zoek ben is voor alle vier de potentialen waar ze concreet gebruik vinden en wat hun fysische betekenis is. Ik zou het zeer appreciëren als iemand zo'n lijstje zou willen geven.

Berichten: 13

Re: thermodynamische grootheden

Interne energie :  de totale energie van alle deeltjes in een gas  ( potentiële, kinetische ...)
 
Enthalpie  :  interne energie +   PV  :  Wanneer we alle interne energie uit een volume gas zouden halen , krimpt dit gas tot volume 0. Daardoor kan de omgeving PV arbeid uitoefenen op het gas(vandaar de  PV   in de som)

Reageer