Als je een kamer vult met waterdamp, verhoogt dat de luchtdruk in de kamer?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 23

Als je een kamer vult met waterdamp, verhoogt dat de luchtdruk in de kamer?

En ervanuitgaande dat alle ramen en deuren en andere openingen volkomen zijn afgesloten.

De kamer vullen kan bijv door een hete douche te laten lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Als je een kamer vult met waterdamp, verhoogt dat de luchtdruk in de kamer?

Jazeker.
Denk maar aan een pan op het vuur. Als dat water kook gaat ook de deksel omhoog om stoom te laten ontsnappen.
Bind je de deksel vast, dan loop de druk op tot een kritisch punt waarop de pan klapt.
 
Dit is ook de reden dat vloeibaar stikstof niet afgesloten wordt. (Of met een overdrukventiel.)

Berichten: 23

Re: Als je een kamer vult met waterdamp, verhoogt dat de luchtdruk in de kamer?

@kwasie, dank je wel. Ik zit op dit moment in een plaats waar we 5600 voet boven zeeniveau zijn. En ik zoek een snelle manier om de effecten van hoogteziekte te temperen. Dus dit zal helpen als ik mij even op stoombehandelingen in de wc trakteer. 😀

Berichten: 23

Re: Als je een kamer vult met waterdamp, verhoogt dat de luchtdruk in de kamer?

Maar zou je ook een idee hebben hoe lang ik de douche moet laten lopen om verschil te maken in de luchtdruk? En kan het zijn dat de lucht iets te hoog wordt en daardoor ongezond als ik die te lang open laat staan?

Berichten: 12.262

Re: Als je een kamer vult met waterdamp, verhoogt dat de luchtdruk in de kamer?

Dat gaat nooit gebeuren, een huis of kamer is gewoon geen drukvat. Zelfs als je alle deuren en ramen sluit, en de kieren etc afplakt met tape of iets dergelijks is het niet 100% luchtdicht. Het is er niet op ontworpen, en feitelijk is het vrijwel onmogelijk een gebouw zo te ontwerpen. 
 
In laboratoria waar men wil voorkomen dat er iets kan ontsnappen (bijvoorbeeld waar je werkt met radioactieve stoffen oid) wordt het gehele laboratorium onder een zeer lichte onderdruk gehouden zodat het altijd naar binnen stroomt. Die onderdruk is echter minimaal, en dan merk je al dat het bijvoorbeeld lastig is om een deur open te trekken... het lukt uiteraard wel, er is over nagedacht etc. 
 
Maar de andere kant op: de druk in een kamer significant verhogen gaat denk ik ook niet lukken: Je kan je voorstellen dat je pakweg je hoogteziekte wilt bestrijden door de luchtdruk op te voeren, bijvoorbeeld door een duikfles leeg te laten lopen in een afgesloten kamer oid. Praktisch gezien gaat dat nimmer lukken. Stel dat je de druk zou verhogen met 0.1 bar, dan zet dat pakweg een kracht vergelijkbaar met 200 kilogram om een normale deur (2 m2, zeg 90x220  oid). Als die deur naar binnen open gaat krijg je hem dus niet meer open, en als ie naar buiten opengaat waai je acuut een paar meter naar buiten zodra je de klink losmaakt... verondersteld dat die deur bij een dergelijke belasting niet gewoon met schanieren en/of kozijn uit de muren wordt getrokken. 
Victory through technology

Berichten: 23

Re: Als je een kamer vult met waterdamp, verhoogt dat de luchtdruk in de kamer?

Dat gaat nooit gebeuren, een huis of kamer is gewoon geen drukvat. Zelfs als je alle deuren en ramen sluit, en de kieren etc afplakt met tape of iets dergelijks is het niet 100% luchtdicht. Het is er niet op ontworpen, en feitelijk is het vrijwel onmogelijk een gebouw zo te ontwerpen. 

 

In laboratoria waar men wil voorkomen dat er iets kan ontsnappen (bijvoorbeeld waar je werkt met radioactieve stoffen oid) wordt het gehele laboratorium onder een zeer lichte onderdruk gehouden zodat het altijd naar binnen stroomt. Die onderdruk is echter minimaal, en dan merk je al dat het bijvoorbeeld lastig is om een deur open te trekken... het lukt uiteraard wel, er is over nagedacht etc. 

 

Maar de andere kant op: de druk in een kamer significant verhogen gaat denk ik ook niet lukken: Je kan je voorstellen dat je pakweg je hoogteziekte wilt bestrijden door de luchtdruk op te voeren, bijvoorbeeld door een duikfles leeg te laten lopen in een afgesloten kamer oid. Praktisch gezien gaat dat nimmer lukken. Stel dat je de druk zou verhogen met 0.1 bar, dan zet dat pakweg een kracht vergelijkbaar met 200 kilogram om een normale deur (2 m2, zeg 90x220  oid). Als die deur naar binnen open gaat krijg je hem dus niet meer open, en als ie naar buiten opengaat waai je acuut een paar meter naar buiten zodra je de klink losmaakt... verondersteld dat die deur bij een dergelijke belasting niet gewoon met schanieren en/of kozijn uit de muren wordt getrokken. 
Hoe verklaar je dan (ik heb het inmiddels een paar keer geprobeerd) dat de temperatuur wel stijgt in dat wc-kamertje? Ik ontwikkel zweet zelfs op mijn arm en voorhoofd. De rest van de woning staat onder een draaiende airco, dus ik zweet nooit in mijn woning anders. En tijdens deze 'behandeling' voel ik mij al met vlagen beter (want de lucht erbuiten is gewoon te ijl en dun, ik merk het direct als ik de deur open doe). Ik kan beter ademen en er keert wat kleur terug in mijn wangen. Daarbuiten voel ik misselijk, duizelig, en ik smacht naar lucht als ik mij fysiek inspan.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, hoe kan de temperatuur wel stijgen maar niet de druk? Oftewel heeft temperatuur die noodzaak om volledige luchtafdichting niet? Als er een beetje lucht kan ontsnappen, dan zou in theorie ook de temperatuur niet omhoog mooeten gaan?

En verder plak ik de kieren en spleten van de deur af met plastic winkeltasjes (dat soort dat tot verstikking leidt als je het in je keel doet). Het schijnt te werken.

Is een gedeeltelijke luchtafdichting niet genoeg om verschil uit te maken zonder dat er hermetisch afgesloten wordt? Ik bedoel waterdamp heeft ook een bepaalde zwaarte/densiteit waardoor het niet zo makkelijk naar buiten kan.

*En o, ik voel inderdaad een klein beetje moeite met het openen van de deur na zo'n douchessessie (ik sta niet zelf onder het water). De deur zwaait naar binnen in de wc.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Als je een kamer vult met waterdamp, verhoogt dat de luchtdruk in de kamer?

Hoe verklaar je dan (ik heb het inmiddels een paar keer geprobeerd) dat de temperatuur wel stijgt in dat wc-kamertje?
De temperatuur van de lucht stijgt door opwarming door het hete douchewater wat er doorheen stroomt, niet omdat de druk in de kamer zou stijgen. Dat gebeurt in iedere badkamer, ook bij normale mensen die niet zo zot zijn om alle kieren af te plakken.
 
Is een gedeeltelijke luchtafdichting niet genoeg om verschil uit te maken zonder dat er hermetisch afgesloten wordt? Ik bedoel waterdamp heeft ook een bepaalde zwaarte/densiteit waardoor het niet zo makkelijk naar buiten kan.
Dat is onzin.
 
En verder plak ik de kieren en spleten van de deur af met plastic winkeltasjes (dat soort dat tot verstikking leidt als je het in je keel doet). Het schijnt te werken.
En heb je het doucheputje dan ook perfect afgesloten?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.448

Re: Als je een kamer vult met waterdamp, verhoogt dat de luchtdruk in de kamer?

Wat bedoel jij met hoogteziekte? Een normaal gezond mens heeft daar op 5600ft geen last van en zeker niet langer dan 1 dag. Je kunt natuurlijk wel kortademiger zijn bij bijvoorbeeld traplopen of andere activiteiten maar dat qualificeerd niet als hoogteziekte.

Berichten: 460

Re: Als je een kamer vult met waterdamp, verhoogt dat de luchtdruk in de kamer?

zkr600 schreef: Hoe verklaar je dan (ik heb het inmiddels een paar keer geprobeerd) dat de temperatuur wel stijgt in dat wc-kamertje? Ik ontwikkel zweet zelfs op mijn arm en voorhoofd. De rest van de woning staat onder een draaiende airco, dus ik zweet nooit in mijn woning anders. En tijdens deze 'behandeling' voel ik mij al met vlagen beter (want de lucht erbuiten is gewoon te ijl en dun, ik merk het direct als ik de deur open doe). Ik kan beter ademen en er keert wat kleur terug in mijn wangen. Daarbuiten voel ik misselijk, duizelig, en ik smacht naar lucht als ik mij fysiek inspan.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, hoe kan de temperatuur wel stijgen maar niet de druk? Oftewel heeft temperatuur die noodzaak om volledige luchtafdichting niet? Als er een beetje lucht kan ontsnappen, dan zou in theorie ook de temperatuur niet omhoog mooeten gaan?

En verder plak ik de kieren en spleten van de deur af met plastic winkeltasjes (dat soort dat tot verstikking leidt als je het in je keel doet). Het schijnt te werken.

Is een gedeeltelijke luchtafdichting niet genoeg om verschil uit te maken zonder dat er hermetisch afgesloten wordt? Ik bedoel waterdamp heeft ook een bepaalde zwaarte/densiteit waardoor het niet zo makkelijk naar buiten kan.

*En o, ik voel inderdaad een klein beetje moeite met het openen van de deur na zo'n douchessessie (ik sta niet zelf onder het water). De deur zwaait naar binnen in de wc.
 
Er is een groot verschil tussen luchtdruk en luchtvochtigheid. De druk in de kamer zal nauwelijks (of niets toenemen.) Stel je hebt een volledig gesloten kamer. En je voegt daar iets aan toe (waterdamp) dan stijgt logischerwijs de druk (je stopt meer in hetzelfde volume), maar elk kiertje (doucheputje) zal de omgevingsdruk weer aannemen. Je hebt alleen wel de hoeveelheid water in de lucht verhoogt. Een gevolg hiervan is dat je eerder "zweet". Je lichaam maakt om af te koelen zweet aan. Bij een droge lucht verdampt dit sneller (wat energie kost en daardoor je lichaam afkoelt). In een vochtige ruimte verdampt het zweet niet zo snel (en blijft het op je huid staan), het gevolg is meestal dat je het juist iets benauwder krijgt.
 
Dat is ook het principe van airco's, doordat de lucht droger is heb je het gevoel dat het minder benauwd is.  Maar het kan goed zijn dat je last krijgt van een te droge lucht, (om nog maar niet te spreken van bacteriegroei in airoc's ed)

Berichten: 12.262

Re: Als je een kamer vult met waterdamp, verhoogt dat de luchtdruk in de kamer?

shimmy schreef: Wat bedoel jij met hoogteziekte? Een normaal gezond mens heeft daar op 5600ft geen last van en zeker niet langer dan 1 dag. Je kunt natuurlijk wel kortademiger zijn bij bijvoorbeeld traplopen of andere activiteiten maar dat qualificeerd niet als hoogteziekte.
 
Nu je het zegt: ik had het aangezien voor 5600 meter... daar heb je echt wel serieus last van, zelfs als je al een week ruim boven de 3 km bent verbleven (lhasa e omgeving). Op 5600 voet moet er niets loos zijn, je hebt daar >80% van de druk (en dus zuurstofconcentratie) vergeleken met zeenivo. Bij 5600 meter is het ca 50%, en dat merk je echt wel als je het niet gewend bent. 
 
Bovendien, vergelijkbaar met 7000 voet oid is toch vrij gebruikelijk als druk in de cabine van een vliegtuig? Nu zal je in een vliegtuig geen rondjes gaan rennen of trappen op klimmen, maar als je er ondanks dat toch last van hebt is het wellicht verstandig om eens  een arts te raadplegen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Als je een kamer vult met waterdamp, verhoogt dat de luchtdruk in de kamer?

Dit experiment is in alle opzichten zonde van alle moeite. Behalve hierboven reeds genoemde redenen mag ik niet aannemen dat je ten behoeve van een hogere druk ook een temperatuur boven de 30°C wenst. In dat geval is de maximale partiële druk van waterdamp een zielige 3500 Pa , ofwel 35 mbar. Alle waterdamp die daarboven nog in je douche zich vormt zal elders in de ruimte weer condenseren en dus niets toevoegen aan totale druk. 
 
Ik heb jaren op 1500 m hoogte gewoond en gewerkt. Na langere afwezigheid is het de eerste dag even merkbaar bij fysieke inspanning. Gewoon niet te gek doen de eerste paar dagen en daarna merk je er niets meer van. En zou je een medische conditie hebben die het probleem vormt, zorg dan voor een flesje zuurstof. Want hoogteziekte is eerder een kwestie van te weinig zuurstof per ademtocht  dan van druk. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Als je een kamer vult met waterdamp, verhoogt dat de luchtdruk in de kamer?

Dat laatste betwijfel ik eigenlijk een beetje: Op 5km hoogte kun je zuurstofverrijkte lucht gebruiken voor het behandelen (en wellicht voorkomen) van hoogteziekte. Als er 40% zuurstof in zit en de totale druk is 0.5 atm (ongeveer correct voor die hoogte) is de partiaaldruk gelijk aan die op zeenivo in gewone lucht. 
 
Maar bij dat soort hoogtes moet je echt wennen en opbouwen, als je in 1 keer van zeenivo naar 5km hoogte gaat val je waarschijnlijk acuut om. Bovendien is het ook wel verstandig om te kijken of je medisch in orde bent en medicatie mee te nemen - het is een mooi avontuur, maar niets om onbezonnen te ondernemen. 
Victory through technology

Reageer