K-waarde beluchting

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

K-waarde beluchting

Hallo mede forum leden, 
 
Voor stage moet ik de ont- en beluchting van atmosferische opslagtanks verbeteren. (Zie foto en schematische weergave in de bijlage)
Er moet berekend worden wat de drukval over deze beluchting is omdat die niet te groot mag worden.
Ik heb berekend wat het volume debiet door de beluchting is en met oppervlakte van de pijpdiameter kan dan de snelheid bepaald worden.
Ook weet ik de dichtheid van lucht.
 
Omdat het geen leiding is kan ik niet de Darcy-Weisbach formule gebruiken.
Er moet dus een k-waarde worden bepaald van deze beluchting zodat ik de drukval kan berekenen.
Er zijn k-waardes voor bochten en afsluiters maar ik kan niks vinden wat hier een beetje oplijkt.
 
Hoe kan ik de k-waarde zo goed mogelijk bepalen/benaderen?
 
Het gaat vooral om de k-waarde wanneer de lucht naar binnen wordt gezogen.
 
[attachment=28069:schamtische beluchting.PNG]
[attachment=28070:foto beluchting.png]

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: K-waarde beluchting

Dit is een beetje de omgekeerde wereld. Normaliter wordt zo'n ding geselecteerd op het debiet en de maximaal toegestane drukval.
 
Als dit ding geleverd is door een fabrikant zou die moeten kunnen vertellen wat de drukval is als functie van het debiet.

Berichten: 4

Re: K-waarde beluchting

Deze beluchten worden door het stagebedrijf waar ik zit zelf gemaakt en worden inderdaad gekozen op het debiet. 
Aan mij de taak om de drukval te bereken hierover zodat er een goede keuze voor de beluchting wordt gemaakt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: K-waarde beluchting

Wat is die buis bovenop de beluchter op de foto?
 
Ik zie 4 weerstanden in serie:
1) de overgang tank-beluchtingspijp die vooral bij ontluchting weerstand zal geven
2) het vliegengaas
3) scherpe 90gradenbocht tussen gaas en kap
4) scherpe 180gradenbocht tussen kap en opvangbak
 
Voor (1), (3) en (4) kun je een conservatieve schatting maken van de K-waarde.
 
Voor het gaas moet je weten wat de draaddikte is en hoeveel draden per cm of per inch. Via google kun je dan wellicht een correlatie vinden voor de drukval.

Berichten: 4

Re: K-waarde beluchting

De buis bovenop de beluchting is een CIP-leiding wat schoonmaakvloeistof en/of water inspuit voor het reinigen van de tank. Deze leiding gaat wel via de beluchting naar binnen maar dat houden we even buiten beschouwing.
 
Ik vraag mij alleen af of deze weerstanden kan/mag gebruiken.
Bij weerstand:
1) Deze k-waarde kan wel bepaald worden
2) Het gaas dat er gebruikt wordt heeft: draadikte 0.6mm, Maaswijdte 1mm, en dat geeft een doorlaat van 39%.
3) Kan deze weerstand vergeleken worden met een 90gradenbocht? Het een pijp is die opeens verwijdt via het gaas.
4) Kan ik ook deze weerstand vergelijken met een 180gradenbocht? In de doorsnede lijkt het natuurlijk op een 180 bocht maar in werkelijkheid is het natuurlijk helemaal in het rond.
 
Voor 3) kan denk ik de k-waarde worden gebruikt voor het opeens verwijden van een buis.
 
De weerstand van het gaas kan ik nergens goed terug vinden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: K-waarde beluchting

 
Voor 3) kan denk ik de k-waarde worden gebruikt voor het opeens verwijden van een buis.
 
Lijkt me niet voldoende aangezien er ook een zeer scherpe 90o bocht gemaakt wordt.
4) Kan ik ook deze weerstand vergelijken met een 180gradenbocht? In de doorsnede lijkt het natuurlijk op een 180 bocht maar in werkelijkheid is het natuurlijk helemaal in het rond.
Dat laatste lijkt me niet uit te maken, maar die 180o bocht is zeer scherp dus daar moet je wel rekening mee houden.
 
Er zijn tig tabellen en grafieken in omloop met k-waardes voor bochten et cetera, en je raadt het al: allemaal iets verschillend.
De weerstand van het gaas kan ik nergens goed terug vinden.
Google is your friend: wire mesh screen pressure drop
 
Om het allemaal nauwkeurig te berekenen zou je CFD software moeten gebruiken want de stroomdoorsnedes in die hoed zijn niet overal hetzelfde.
 
Overigens vind ik het ontwerp niet erg slim. Het lijkt meer gericht op sexy look dan op doelmatigheid. Ik zie niet wat het voordeel van die hoed is t.o.v. een doodgewone U-bocht (goose neck) met een gaas aan het uiteinde:
 
Afbeelding
 
De CIP-leiding kan daar ook op bevestigd worden. Voordeel van zo'n simpele U-bocht is niet alleen dat dat simpel te berekenen is, maar ook dat het gaas af en toe geinspecteerd kan worden op vervuiling en eventueel vervangen door een reserve, waarna de oude schoongemaakt kan worden om als nieuwe reserve te dienen.

Berichten: 4

Re: K-waarde beluchting

Pinokkio schreef: Lijkt me niet voldoende aangezien er ook een zeer scherpe 90o bocht gemaakt wordt.
Dat laatste lijkt me niet uit te maken, maar die 180o bocht is zeer scherp dus daar moet je wel rekening mee houden.
nee dat lijkt mij ook niet voldoende alleen een 90graden bocht lijkt mij een andere k-waarde hebben dan een pijp in een pijp waarbij de stroomrichting omdraait
 
CFD-software lijkt mij ook het beste ja maar daar beschik ik niet over.
 
Uw ontwerp wordt ook door mijn stage bedrijf gebruikt maar niet bij deze tanks, er zijn verschillende redenen dat deze hier niet gebruikt kunnen worden en dat is niet omdat u het een sexy look vindt hebben.

Reageer