Viscositeit in kwarts

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Viscositeit in kwarts

Hi allemaal.
 
Ik zit met een issue. Ik probeer op mijn werk een capillair te trekken uit een kwartsbuis. We doen dit al 20 jaar zonder problemen. Nu willen we echter de capaciteit verhogen door andere dimensies buizen te proberen.
 
Het probleem dat zich voordoet is dat bij een te dunne wand van het uitgangsprodukt, de trekkracht zorgt voor het instorten van de kegel (als een papieren zak). De doorsnede van deze kegel moet evenals de buis en het capillair nagenoeg perfect rond blijven. resultaat is bijvoorbeeld zeshoekig capillair.
 
Dit lijkt mij samen te hangen met de viscositeit en wanddikte van het kwarts bij de benodigde temperatuur (ca. 2100 graden C).
 
Ik wil een buis met andere dimensies. Ik moet een optimum zien te vinden tussen capaciteit en kwaliteit. Mijn vraag aan jullie is eigenlijk; zijn er formules om hieraan te rekenen? De aspect ratio van mijn buis (inwendige diam / uitwendige diam) mag niet kleiner zijn dan 0,89).
 
Graag hoor ik het als iemand meer informatie wilt.
Groet.

Reageer