Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 12.262

Re: Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

Verkijk je niet teveel op die dampwolkjes - zelfs als het systeem heel koud rookgas afgeeft maar dat bij 20 graden verzadig is met water kan je nog condensatie krijgen als het buiten koud en vochtig is. Anderzijds zul je geen wolkjes krijgen als  het buiten heel droog is en er wat wind staat, ook als je de nodige waterdamp bij hoge temperatuur  uitstoot. 
 
Dit lijkt me verder heel normaal, en je ziet het ook met industriele schoorstenen: ondanks dat daar continu hetzelfde proces loopt zie je soms wel en soms geen pluim uit de schoorsteen komen. Als je die niet ziet komt dat waarschijnlijk door het weer, niet doordat de installatie stil ligt. 
Victory through technology

Berichten: 58

Re: Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

Benm schreef:  
Zolang je warme damp naar buiten blaast en koud water naar binnen haalt om te douchen is er in theorie een mogelijkheid daar wat warmte te wisselen. Ik heb werkelijk geen idee hoeveel zoiets kan besparen - wellicht totaal verwaarloosbaar, maar in theorie is er die mogelijkheid. 
 
 Dat is inderdaad een mogelijkheid. En als de warme damp volledig benut wordt (dus ook de condensatiewarmte) heb je het principe van een hr-ketel. Alleen kan je die condensatiewarmte al benutten door het afgekoelde retourwater van de radiatoren voor te verwarmen voordat het in de cv-ketel naar de brander gaat. Dit systeem bestaat al, namelijk de hr-ketel. Het probleem is alleen dat 99,99 % van de bevolking de radiatortemperatuur te hoog heeft staan. Op je zou kunnen spelen met de brandtijd van de ketel c.q. de draaitijd van de cv pomp zodat de - warme- radiatoren telkens voldoende tijd hebben om hun warmte in de te verwarmen ruimte af te staan.
 Er is dus geen systeem dat de warme verbrandingsgassen benut om slechts het tapwater op te warmen. Dat heeft volgens mij 2 problemen. 1. Je hebt dan heel veel water nodig en 2. dat voor verwarmde tapwater - dat je dus alleen in het stookseizoen hebt - zal vervolgens nog opgewarmd moeten worden tot 60 graden vanwege legionella.

Berichten: 12.262

Re: Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

Dat zal geheid een belangrijk deel van het probleem zijn: meestal heb je niet tegelijkertijd behoefte aan douchewater en centrale verwarming. Als je het koude douchewater wilt opwarmen met restwarmte moet je het ergens gaan opslaan, in een soort lauwe boiler. Dat is logistiek verdomd onhandig en daarnaast riskant ivm legionella en dergelijke.
 
Afgezien van correcte afstelling zijn ketels denk ik zo goed dat verder investeren in besparing gewoon financieel niet meer rendabel is. 
 
Wat in veel huishoudens wel een verschil zou kunnen maken is slimmer stoken. Veel CV installaties worden geleverd met domweg 1 thermostaat die ergens in de 'huiskamer' hangt. Als het dan een keer koud is en je wilt verwarming in slaapkamers of iets dergelijks kun je de radiator in de huiskamer wel dichtdraaien, maar dan heeft de CV geen feedback meer qua temperatuur. 
 
Temperatuur per kamer kunnen instellen, desnoods met de huiskamer op standje antartica en een slaapkamer op standje dubai gaat prima als je iets als blokverwarming hebt: ik kan hier gerust mijn slaapkamer of kantoor opstoken tot 30 graden terwijl de woonkamer compleet koud blijft. 
 
Gezien mijn kantoor oorspronkelijk een slaapkamer is is dat overigens best prettig, overdag hoef ik de woonkamer niet te verwarmen als er toch niemand gebruik van maakt, maar heb wel voldoende (en vrij instelbare) warmte in mijn werkruimte. Met een 'standaard' CV installatie is dat behoorlijk lastig te realiseren. 
Victory through technology

Reageer