passieve warmte diode

Moderator: physicalattraction

Berichten: 83

Re: passieve warmte diode

Een van de verwijzingen van Michel Uphoff haalt dit ook aan, dat had ik nog niet gelezen.
 
Maar wat betekent dit nu voor de reflector?
Reflecteert hij niet, of blokkeert hij eigen warmte straling, of nog iets anders?

Berichten: 83

Re: passieve warmte diode

Sorry,
een passieve warmte diode is net zo min een perpetuum mobile als een continu stromende waterval.
 
Alternatieve opstelling:
Maak een opstelling in een rustige omgeving (geen trillingen, geen luchtstroom), zonder doos, dus gewoon in open lucht.
Vergelijk de temperatuur van het brandpunt met zijn omgeving.
Ik ben zeer benieuwd en denk aan wat beschreven is in bericht 10, er hoeft geen zonnestraal aan te pas te komen.

Berichten: 83

Re: passieve warmte diode

Bij nader inzien, heb ik in het eerste bericht een (niet werkend) koelsysteem beschreven.

Een warmte diode is in feite een heel eenvoudig systeem.
Neem een goed geïsoleerde doos zonder deksel, plaatst die in een ruimte met een wisselende temperatuur.
De temperatuur zal gemiddeld lager zijn dan zijn omgeving, omdat koude lucht in de doos blijft en warme lucht vervangen wordt door koudere.
Een bekende toepassing is een vrieskist zonder deksel. Een goed geïsoleerd huis kan op die wijze (over dag) meer dan vijf graden koeler zijn dan buiten, zonder actieve koeling.
Evenals een elektronische diode, is er een lek waarbij de koude lucht in de doos langzaam opwarmt.

Reageer