Stralingswarmte terrasverwarming

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Stralingswarmte terrasverwarming

Hallo Forumers.
 
Ik heb een aantal testen gedaan en kom er niet uit. Mijn kennis schiet mij tekort om verder te komen.
 
Ik heb een koelmachine ontworpen. Deze ben ik aan het testen onder maximale koelvermogen binnen een bepaalde tempratuur bereik.
Om deze te testen heb ik een koelcel gebouwd met daarin Quartz infrarood terrasverwarming.

Tevens heb ik met dezelfde ruimte een High Pressure Sodium bulp getest.
Ik heb dezelfde wattage input gebruikt om te kijken wat een hoger warmte-stralingskapacitiet oplevert waarmee ik het koeleffect kan testen.
Ik weet energie gaat niet verloren, maar kom tot test resultaat uit wat ik niet begrijp.
 
Wat heb ik gemeten: Beiden zijn korte golf infrarood
 
Terrasverwarmer:

90% stralingswarmte

10% lichtopbrengst (inductie buisje)

 
High Pressure Sodium bulp: 
64% stralingswarmte

25% licht opbrengst

20% elektronica aansturing (confectie warmte)

1% armatuur (confectie warmte)

 
Ik heb geconstateerd met dezelfde meetmethode onder dezelfde condities

Terrasverwarmer produceert minder stralingswarmte terwijl deze hoger is per wattage.


 
Kan iemand mij dit verklaren?
 
 

 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Stralingswarmte terrasverwarming

Ik begrijp je betoog niet.

 
Je schrijft: 

Ik heb dezelfde wattage input gebruikt

Terrasverwarmer produceert minder stralingswarmte terwijl deze hoger is per wattage
 

Heb je nu hetzelfde wattage gebruikt, of een verschillend vermogen voor beide stralers?

 
Verder: 

Wat heb ik gemeten Terrasverwarmer: 90% stralingswarmte 

High Pressure Sodium bulp: 64% stralingswarmte 

Terrasverwarmer produceert minder stralingswarmte terwijl deze hoger is per wattage
 

Hier staat toch dat de terrasverwarming meer (IR) stralingswarmte afgeeft dan de high pressure bulb?

 

Overigens geldt de wet van behoud van energie hier zoals jezelf opmerkt, dus als beide verwarmingen bijvoorbeeld 1000 watt verbruiken, en de ruimte is lichtdicht en geïsoleerd dan verwarmen ze de ruimte evenveel, ongeacht het soort straling.

 

Hoe heb je de opwarming gemeten en waarmee?

Berichten: 7

Re: Stralingswarmte terrasverwarming

Hallo Michel,
 
Ik begrijp dat ik niet geheel duidelijk kan zijn met mijn uitleg.
Waarmee ik gemeten heb:
 
IR thermometer (voltcraft 650-12D)
Testo 925 geijkte themometer voor klimaat techniek (omgevings temp meting)

Terras verwarming (Eurom Q-time 1500)
High pressure sodium lamp 600W
 
Terrasverwarmer heeft 3 Quartz inductie buis
Per buis energie opname 2.16Amp (497watt) temp gemeten met IR thermometer 440°graden
 
Geeft mij de som als stralingswarmte 88% 
 
De high pressure sodium lamp 600W
Opname energie 2.6Amp (600watt) temp gemeten 380°graden
Tevens aansturing starter electronica 50°graden armatuur 50°graden
 
Stralingswarmte 70%
 
Koelcel als testruimte.
 
Ik heb mijn koelmachine getest met constante temperatuur van 25°graden moet zijn met 10kW opgenomen energie van de terrasverwarmers/HPS lamp.
Bij de terrasverwarming 10kW energie opname geen probleem.
Bij de High pressure sodium lamp kom ik maar tot 7kW opgenomen energie.
 
Dit alles met dezelfde omstandigheden en zelfde meet apparatuur.
Als ik dit uitreken om op stralingswarmte niveau te rekenen kom ik tot de conclusie:
 
Terrasverwarmer 88% van 10kW = 8.8kW
High pressure soduim lamp 70% van 7kW = 4.9kW
 
 
Ik begrijp er helemaal niets meer van?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stralingswarmte terrasverwarming

Wat mij betreft: too much information, en dus verwarring scheppend. 
 
Als je in een geïsoleerde en gekoelde ruimte ongeacht welk apparaat met een elektrisch vermogen van 1000 W laat draaien, of dat nou een elektromotor is, een straalkacheltje, een paar gloeilampen of een paar honderd LEDjes, je koeling gaat 1000W moeten afvoeren om de temperatuur constant te houden. En daarvoor zal je koelinstallatie een aantal honderden watt elektrisch vermogen nodig hebben
 
zonder cijfers aub: wàt is nu precies het doel van je experiment? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Stralingswarmte terrasverwarming

Hallo Jan,
 
Ik heb van een buitenlandse opdrachtgever een koelmachine ontwikkeld voor Data centrums (digitale munt mining) te koelen.

Nu heb ik klachten gekregen over het koelcapaciteit.
 
Wat ik nagebootst heb met straalkachels om dezelfde omstandigheden te creeren.

Dit was mijn uitgangspunt. En volgens berekeningen opgenomen energie/stralingswarmte van de mining video kaarten zou het overeen komen met de testen wat ik berekend heb.
 
Echter klopt het niet.
Ik heb daarna dit getest met een HPS gloeilamp en kom als resultaat dat opgenomen vermogen/stralingswarmte andere uitpakt.
 
Mijn test conclusie wat ik niet begrijp. (enrgie krijg je er in ander vorm terug, gaat niet verloren)
 
input energie/stralingswarmte komt niet overeen met straalkachel,videokaart,HPS gloeilamp.
Heeft stralingswarmte of het nu een gloeilamp of strijkbout, straalkachel verschillend invloed op omgeving?
= korte golf stralingswarmte altijd op dezelfde manier te meten?
 
Ik ben niet op de hoogte van thermodynamica. 

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Stralingswarmte terrasverwarming

Hm... Het kan natuurlijk zijn dat er op lokaal niveau / plaatselijk onvoldoende directie koeling is. Dan kan een component te heet worden, ook al is de koeling voor de gehele ruimte wel voldoende.
Heel zwart-wit gezien: je kunt op de noordpool bij -50°C toch nog een lucifer aanstrijken en laten ontbranden. Dus voldoende algemene capaciteit gaat niet het antwoord zijn.
Wellicht is er op bepaalde plaatsen (veel) betere geleiding of ventilatie nodig, om de warmte daar af te kunnen voeren.

Reageer