Debiet over verval door parallelle buizen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Debiet over verval door parallelle buizen

Ik heb twee vijvers die direct tegen elkaar aan liggen. De ene (11x4,5m) is bedoeld om in te zwemmen, de andere (11x1m) is bedoeld om te filteren.
Er tussen zit een betonrand.
Het waterniveau in vijver 2 is ongeveer 10 cm lager dan in vijver 1.
Door over de betonrand buisjes met een diameter van bijv. 2 cm te hangen, met beide zijdes goed in het water, wil ik het water spontaan van vijver 1 naar vijver 2 laten lopen. In vijver 2 zakt het door een plantenfilter en wordt onderaan afgezogen door een pomp die het dan weer in vijver 1 inspuit.
 
hevel.PNG
hevel.PNG (12.78 KiB) 935 keer bekeken
 
Hoe bereken ik nu wat het spontane debiet is door de buisjes gedreven door het verval?
Met andere woorden hoe kan ik terugrekenen hoeveel buisjes ik nodig heb om een bepaald debiet te halen.
 
Alvast bedankt,
Egbert

Berichten: 2

Re: Debiet over verval door parallelle buizen

NB1 Het hoogteverschil wordt gehandhaafd doordat de pomp met een frequentiergeling precies genoeg wegtrekt.
NB2 Als de pomp stopt worden de waterniveau's gelijk, de smallere vijver heeft uiteindelijk net zo hoge randen als de brede vijver.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Debiet over verval door parallelle buizen

Lijkt enigszins op dit probleem:
https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/207145-doorstroomsnelheid-wet-van-pascal/
 
Als zo'n hevel niet continue stroomt maar soms enige tijd stil staat is er het risico dat zich gasbellen vormen en de hevel "breekt".

Reageer