Effectieve compressievoud berekenen van een tweeslag voortstuwingsmotor
Geplaatst: do 11 apr 2019, 15:38
Opgave 1 8x4=32 punten.
MAN-B&W S26 5MC6
Van een tweeslag voortstuwingsmotor is bij 100% MCR bekend:
Het effectieve motorvermogen Pe = 2 MW
De rotatiesnelheid n = 250 rpm
Het aantal cilinders z = 5
De cilinderdiameter d = 0,26 m
De zuigerslag s = 0,98 m
Het mechanische rendement ηm = 93 %
Het spoelrendement ηs = 95 %
De theoretisch benodigde lucht voor de verbranding van 1 kg brandstof Lth = 14,3 kg/kg
De totale luchtfactor λt = 2,9
De druk in de cilinder bij aanvang compressie paec = 3,6 bar
De luchttemperatuur bij aanvang compressie taec = 52 oC
Zuigerstand bij aanvang effectieve compressie k = 20 % Vs
De compressie einddruk pc = 130 bar
De exponent van de isentropische compressie κ = 1,38
Het specifieke brandstofverbruik be = 181 g/kWh
De stookwaarde van de brandstof Ho = 42,7 MJ/kg
Te bepalen:
Antwoorden:
1 De motorconstante in liter c = 260 dm3
2 Het totale rendement ηt = 46,58 %
3 Het koppel Te in kNm Te = 76 kNm
4 Het effectieve compresssievoud εe = 13,45
5 De massa uitlaatgas in ton per etmaal mug = 369 t/24h
6 Het specifiek luchtverbruik in kg/kWh le = 7,51 kg/kWh
7 De geometrische compressieverhouding ε = 16,56
8 De eindcompressie temperatuur in °C tc = 600 °C
The formulas to know from the book and test are:
-Volume compressionspace= Vc= alpha x Vs ;
-Part of the stroke volume at the start of compression that has been runned through= beta x Vs, than:
-(1+ alpha - beta) x Vs = available air volume at the start of the compression
-εe={ (1−β) x Vs +Vc } / 𝑉𝑐
-Vc= { (1-k) / (εe -1) } . Vs
-εe= { (1- k) x Vs + Vc } / Vc
-mlucht= (1+ alpha - beta) x Vs x nspoel x pl (dichtheid lucht bij 1 bar en 273K) x pa (druk van verbrandingslucht bij de aanvang van de compressie in bar) x 273/Ta (temperatuur van verbrandingslucht bij de aanvang van de compressie).
Het probleem is dat je alleen beta weet, 20%, ofwel 0,2.
Ik kan nergens mijn oplossing vinden hoe ik meerdere variabelen hier kan oplossen met de huidige gegevens.
De antwoorden 1 t/m 8 zijn op de toets natuurlijk niet gegeven, de uitwerkingen helaas ook niet, hou hier aub rekening mee.
AUB HELP!
met vriendelijke groet,
Dylan Zasada
MAN-B&W S26 5MC6
Van een tweeslag voortstuwingsmotor is bij 100% MCR bekend:
Het effectieve motorvermogen Pe = 2 MW
De rotatiesnelheid n = 250 rpm
Het aantal cilinders z = 5
De cilinderdiameter d = 0,26 m
De zuigerslag s = 0,98 m
Het mechanische rendement ηm = 93 %
Het spoelrendement ηs = 95 %
De theoretisch benodigde lucht voor de verbranding van 1 kg brandstof Lth = 14,3 kg/kg
De totale luchtfactor λt = 2,9
De druk in de cilinder bij aanvang compressie paec = 3,6 bar
De luchttemperatuur bij aanvang compressie taec = 52 oC
Zuigerstand bij aanvang effectieve compressie k = 20 % Vs
De compressie einddruk pc = 130 bar
De exponent van de isentropische compressie κ = 1,38
Het specifieke brandstofverbruik be = 181 g/kWh
De stookwaarde van de brandstof Ho = 42,7 MJ/kg
Te bepalen:
Antwoorden:
1 De motorconstante in liter c = 260 dm3
2 Het totale rendement ηt = 46,58 %
3 Het koppel Te in kNm Te = 76 kNm
4 Het effectieve compresssievoud εe = 13,45
5 De massa uitlaatgas in ton per etmaal mug = 369 t/24h
6 Het specifiek luchtverbruik in kg/kWh le = 7,51 kg/kWh
7 De geometrische compressieverhouding ε = 16,56
8 De eindcompressie temperatuur in °C tc = 600 °C
The formulas to know from the book and test are:
-Volume compressionspace= Vc= alpha x Vs ;
-Part of the stroke volume at the start of compression that has been runned through= beta x Vs, than:
-(1+ alpha - beta) x Vs = available air volume at the start of the compression
-εe={ (1−β) x Vs +Vc } / 𝑉𝑐
-Vc= { (1-k) / (εe -1) } . Vs
-εe= { (1- k) x Vs + Vc } / Vc
-mlucht= (1+ alpha - beta) x Vs x nspoel x pl (dichtheid lucht bij 1 bar en 273K) x pa (druk van verbrandingslucht bij de aanvang van de compressie in bar) x 273/Ta (temperatuur van verbrandingslucht bij de aanvang van de compressie).
Het probleem is dat je alleen beta weet, 20%, ofwel 0,2.
Ik kan nergens mijn oplossing vinden hoe ik meerdere variabelen hier kan oplossen met de huidige gegevens.
De antwoorden 1 t/m 8 zijn op de toets natuurlijk niet gegeven, de uitwerkingen helaas ook niet, hou hier aub rekening mee.
AUB HELP!
met vriendelijke groet,
Dylan Zasada