Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Xilvo schreef: Er is geen overdracht van impuls die voor rotatie in het horizontale vlak zorgt.
Wel impulsoverdracht die de trechter om een horizontale as laat wiebelen, maar die as draait voortdurend met het deeltje mee (loodrecht op de plaatsvector van het deeltje) en dat middelt uit tot nul.
 
Ik vraag mij af of dat uitmiddelen voor een uitgezakte spiraalbeweging ook nog geldt...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.942

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Als je het kunt uitleggen, doe dat dan ook. Een forum is geen persoonlijk gesprek, anderen kunnen er ook wat aan hebben.
 
En als het je stoort dat ik je vriend noem, dan neem ik dat terug.

@Professor Puntje
 
Dat uitmiddelen zal nooit volmaakt of volledig zijn. Maar dan heb je hoogstens een klein beetje rotatie in een verticaal vlak.
 
Weet iemand hoe te voorkomen dat een nieuw berichtje onder een bestaand bericht van jezelf met dat vorige wordt samengevoegd?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Xilvo schreef: Weet iemand hoe te voorkomen dat een nieuw berichtje onder een bestaand bericht van jezelf met dat vorige wordt samengevoegd?
 
Iets langer wachten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.942

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Dat wist ik al  :D

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Xilvo schreef:  
@Professor Puntje
 
Er is geen overdracht van impuls die voor rotatie in het horizontale vlak zorgt.
Wel impulsoverdracht die de trechter om een horizontale as laat wiebelen, maar die as draait voortdurend met het deeltje mee (loodrecht op de plaatsvector van het deeltje) en dat middelt uit tot nul.
 
Ik weet, niet erg handig uitgelegd  ;)

@tempelier
 
Nee, water zet zich niet af. Water heeft geen pootjes. Water kan slechts wrijving uitoefenen, en die is in de richting waarin het water stroomt.
 
Elementaire natuurkunde, m'n vrind.

@Rik Speybrouck
 
Onzin. Impulsmoment ontstaat niet uit het niets.
Het is niet voor niets een behouden grootheid in een gesloten systeem.
 
je hebt het steeds maar over je impulsmoment maar weet je dat  wanneer je een dergelijk  vortex van boven bekijkt  en je waterdeeltje per deeltje zou gaan bekijken dat de diameter van die deeltjes niet draait, laat ons stellen dat de diameter zich bv altijd constant noord zuid houdt en NIET aan het ronddraaien is. Als je het niet gelooft kijk het maar eens na

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Xilvo schreef: De aarde gaat hier niet zomaar de ander kant op draaien.
 
Leg eens uit hoe dat impulsmoment overgedragen wordt.
 
De Aarde gaat langzamer (of sneller) draaien op het moment dat de verstoring die de vorming van de vortext veroorzaakt wordt aangebracht. Dán wordt er impulsmoment overgedragen. De Aarde blijft langzamer (of sneller) draaien zolang het water in een rondje blijft stromen. Als het vat leeg is en het water nergens heen stroomt draait de Aarde weer als vanouds.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.942

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

De aarde draait om de zon en daarom heeft dat systeem een impulsmoment, of de aarde nu om z'n as draait of niet.
 
Alleen als de aarde razend snel om z'n as zou draaien, in tegengestelde richting van die baan, dan zou het impulsmoment nul kunnen zijn.
 
Waarschijnlijk is de aarde voor die tijd al door centrifugale krachten uit elkaar gevlogen,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.942

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

@Marko. 
 
Precies. Zolang er niets is dat die vortex veroorzaakt blijft de aarde even snel draaien en is het impulsmoment van het water in de gootsteen nul (de veronderstelling in m'n eerst bericht was: geen corioliskracht).

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

bij een vortex die ontstaat uit een impulmoment van buitenaf gaan de deeltjes wel rond hun as draaien, een heel verschil hoor. En bij een waterbak heb je het eerste model vortex zonder opstart. De corioliskracht is te klein om een echt afbuiging te laten zien maar nu gaat er plotseling een draaikolk uit ontstaan.
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.942

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Er ontstaat een impulsmoment?
 
Of is het impulsmoment afkomstig van buiten? Hoe wordt dat dan aan het water overgedragen?
 
Het hele punt is dat het water géén impulsmoment bezit, dat de bak cirkelsymmetrisch is en er geen corioliskracht is.
Dus, waar komt die rotatie ineens vandaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Xilvo schreef: Precies. Zolang er niets is dat die vortex veroorzaakt blijft de aarde even snel draaien en is het impulsmoment van het water in de gootsteen nul (de veronderstelling in m'n eerst bericht was: geen corioliskracht).
 
Dat zou betekenen dat mijn indruk dat de draaikolk nog toeneemt nadat ik het water een klein zetje heb gegeven niet klopt. Bij het wegstromen komt er dan geen extra impulsmoment meer bij?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.942

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Ik zou niet weten waar dat impulsmoment vandaan zou moeten komen, tenzij er bijvoorbeeld spiraalsgewijs schotten in de bak geplaatst zijn, maar dat was tegen de premisse (cirkelsymmetrische bak en geen corioliskracht).
 
Er wordt hierboven wel steeds anders beweerd maar telkens zonder een spoor van onderbouwing.
 
Bij het wegstromen, als er al om wat voor reden dan ook wel een vortex, impulsmoment, is, dan zal een deel van dat impulsmoment met het water in het putje verdwijnen en een ander deel al daarvoor door wrijving met de bak verloren gaan.
'Verloren gaan' natuurlijk niet in absolute zin, maar overgedragen aan de wereld buiten de gootsteen.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Professor Puntje schreef:  
Dat zou betekenen dat mijn indruk dat de draaikolk nog toeneemt nadat ik het water een klein zetje heb gegeven niet klopt. Bij het wegstromen komt er dan geen extra impulsmoment meer bij?
wanneer je een zet heeft aan het water dan gaan de individuele waterdeeltjes gaan draaien rond hun as bij een vortex die uit zichzelf ontstaat niet. De draairichting ontstaat op zoals reeds gezegd op atomair/moleculair niveau en is in het klein steelte van de de as dus op de puntje van de as  oneindig groot en neemt af naar buiten toe door de viscositeit. De kegel van de draaikolk vindt zijn oorsprong in de dip die wordt gevormd aan het wateropp. Ik heb het al 100 keer gezegd. Die dip valt als het ware naar beneden ven de afloop en op de zogenaamd kritische hoogte ontstaat de echte draaikolk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.942

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Rik Speybrouck schreef: wanneer je een zet heeft aan het water dan gaan de individuele waterdeeltjes gaan draaien rond hun as bij een vortex die uit zichzelf ontstaat niet. 
 
Vanwaar dat verschil?
 
Rik Speybrouck schreef: De draairichting ontstaat op zoals reeds gezegd op atomair/moleculair niveau en is in het klein steelte van de de as dus op de puntje van de as  oneindig groot en neemt af naar buiten toe door de viscositeit. 
 
Hoe kan een draairichting oneindig groot zijn? Ik kan er echt geen touw aan vastknopen.

 

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Xilvo schreef:  
 
Vanwaar dat verschil?
 
 
Hoe kan een draairichting oneindig groot zijn? Ik kan er echt geen touw aan vastknopen.

 

 
omdat er geen impulsmoment is bij de aanzet, laat ons die oneindigheid herschrijven als een singulariteit.

Reageer