Koud houden van festivalbier

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Koud houden van festivalbier

Beste mensen!

kleine uitleg: Ik ben een fan van festivals en ben van plan volgende week 5 dagen naar een festival te gaan. Hiervoor hebben wij redelijk wat halve liter blikken voor ingeslagen, maar ik wil proberen om deze blikken zo lang mogelijk koud te houden.

Een idee dat ik heb is om een thermobox te kopen en om hier een blok ijs (kleinere stukken ijs naast elkaar)* in te plaatsen. Bovenop dit ijs plaats ik de dan reeds gekoelde blikken bier.

Ik ben zelf geen expert in thermodynamica, dus hier komt de vraag en de beschikbare gegevens:

Hoelang blijft het bier koud in een thermobox met ijs voordat de warmte van buiten dit teniet doet?

Gegevens:

- Thermobox afmetingen (binnenkant) zijn 538x337x230 mm (gastronorm). Hierin heb ik al berekent dat er 54 al reeds gekoelde halve liters in passen met een diameter van 65,4 mm en een hoogte van 160mm

- De thermobox wordt volledig gevuld met ijs (onderop natuurlijk) en 0,5L blikken. Dit betekent dat de ijslaag zo'n 530mm x 330mm x 70mm in inhoud wordt. Dit ijs zal in een normale diepvries gezeten hebben.

- Rekening gehouden met dat deze koelbox af en toe opengemaakt wordt, blikken vervangen worden door lauwe blikken en dat de buiten temperatuur tussen de 20 - 25 graden is. We vervangen er maar 6 per wissel, dus blijven de overige koude blikken liggen.

Hoop dat iemand me kan helpen met een soort van tijdsindicatie. Had gehoopt dat het mogelijk was om het op deze manier toch 3 dagen koel te houden (of om nieuwe lauwe blikken weer te koelen). Ben al een tijdje aan het denken aan manieren om dranken koud te houden voor je het gaat drinken en dit lijkt me momenteel het meest realistische voor op een camping terrein.

*droogijs bedacht ik ook, mag niet de camping op en ook niet veilig in combinatie met alcohol.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Koud houden van festivalbier

Wat is de isolatiedikte en isolatiemateriaal van zo'n thermobox?

Hoe vaak in die 3 dagen zullen er 6 lauwe blikken in de box geplaatst worden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Koud houden van festivalbier

Een beginnetje: De smeltwarmte van ijs is 334 kJ/kg. De energie die vrijkomt als bier (water) een graad afkoelt is circa 4,2 kJ/kg.

Door 1 kg ijs te smelten kun je, ruw genomen, 75 kg (liter) bier 1 graad afkoelen.
Door 1 kg ijs te smelten kun je dus 5 kg (liter) bier 15 graden afkoelen, b.v. van 20 tot 5 oC.

Warme lucht die binnenkomt als je de kist even openmaakt zal niet erg veel uitmaken omdat de warmtecapaciteit ven een paar liter lucht vrij klein is. Maar het speelt wel mee, zeker als je de kist vaak opent.

Tenslotte is het de vraag hoe goed de kist isoleert. Als je nog een week hebt zou je kunnen proberen een proefje te doen, door een zeker hoeveelheid ijs in de kist te doen (liefst met een temperatuur dicht bij 0 oC) en dan kijken hoeveel ervan na een dag of twee gesmolten is, als je de kist in die tijd gesloten houdt.

Ik denk dat het aantal keren dat je de bierinhoud wilt verversen de beperkende factor zal zijn, tenzij je ter plaatse aan nieuw ijs weet te komen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Koud houden van festivalbier

Ik geef het ook weinig kans van slagen.

Het theoretisch beste is om van huis te gaan met maar 6 blikken bier in de thermobox zodat er veel meer ijs in kan.
Het kost immers veel minder dan een halve liter ijs om een halve liter bier af te koelen dus als er op het festival geen ijs te krijgen is is het beter om met ijs van huis te gaan dan met bier.

Althans bezien vanuit de thermodynamica. Maar ik vermoed dat bier op het festival duurder zal zijn dan bier wat je in je buurtsuper koopt.

Berichten: 12.262

Re: Koud houden van festivalbier

het bijplaatsen van die warme blikken zal funest zijn - op zich is het koud houden met een voldoende dikke isolerende doos wellicht best haalbaar, maar om dat lauwe bier af te koelen met je sowieso heel veel smelten ook al is de isolatie oneindig goed.

Mogelijke workaround: Bier op een festival is waarschijnlijk heel duur, maar waarschijnlijk hebben ze aan de bar ook wel ijs voor mixdrankjes en dergelijke. Je zou kunnen proberen het personeel een riante fooi te geven voor een paar grote bekers vol ijsklontjes. Als je voor 5 euro een kilo ijs weet te bietsen kun je toch weer een liter of 5 goedkoop bier naar een fijne temperatuur koelen.

Als er gratis kraanwater (of koud slootwater oid) voorhanden is helpt dat mogelijk ook: je kunt dan de warme blikken in ieder geval voorkoelen zodat je veel minder ijs nodig hebt om ze af te koelen tot drinktemperatuur (voor zover dat nog nodig is).

Berichten: 383

Re: Koud houden van festivalbier

Haha - je zal gewoon na 1 dag warm bier drinken zoals iedereen - een slootje in de buurt kan helpen maar dan moet iedereen er van af blijven - niks aan te doen: festival = warm bier en alle gevolgen vandien.

Berichten: 383

Re: Koud houden van festivalbier

Hey, weetjewat? Neem een schup mee en graaf een keldertje, zo diep mogelijk - dat lijkt mij de beste oplossing...

Berichten: 12.262

Re: Koud houden van festivalbier

Opgeven kan altijd natuurlijk :)

Anderzijds is het domweg de vraag hoeveel materiaal je mee kunt/mag nemen, extra piepschuimen dozen vol ijs werken natuurlijk ook als aanvulling. Of een generator, koelkast en brandstof, als je het profi wilt aanpakken :D

Berichten: 7

Re: Koud houden van festivalbier

Het lijkt me duidelijk dat dit een idee is wat niet lang gaat volhouden! Ik denk dat we de eerste dag (middag) gewoon koud/lauw bier hebben, maar erna helaas moeten toegeven aan het lauw/warm bier.

Hoop dat er wellicht in de toekomst meer ideeën komen om dit probleem (nouja, gewoon comfort) op te lossen op festival campings!

Berichten: 7

Re: Koud houden van festivalbier

Bedankt voor alle reacties en ideeën.

Berichten: 99

Re: Koud houden van festivalbier

Nog een laatste reactie..
Je kan ook een deel van de bierblikken van te voren invriezen. Dan kun je het moment van lauw bier een dag uit stellen.

Berichten: 12.262

Re: Koud houden van festivalbier

Misschien zou dat met blikken bier wel kunnen. Met flesjes loopt het slecht af (weet iedereen die er wel eens eentje koud gezet heeft in de vriezer en vergeten was dat dat er stond).

Ik vraag me wel af wat de invloed van invriezen op bier is: ook al blijven de blikken heel (de onderkant kan evt uitploppen om het bevroren volume ruimte te geven), vraag ik me een beetje af wat er gebeurt met CO2 in bier. Dat zal er vast uit vriezen, en wellicht ook wel weer oplossen, mits je de blikjes gesloten laat ontdooien.

Er is een balinese bar waar ik geregeld kom waar ze flessen bier koelen in een diepvriezer - niet tot het punt dat ze barsten, maar wel koud genoeg zodat ijskristallen ontstaan zodra je een fles bier overgiet in een (ook in de vriezer voorgekoed) glas. Zelfs als de hele boel weer ontdooit is smaakt dat bier 'vreemd'. Niet bijzonder vies of iets dergelijks, maar anders dan bier dan nooit zo koud is geweest.

Reageer