Slecht communicerende vaten

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Slecht communicerende vaten

Daarna zit ik dus weer op een +2/+3 nivo.
Betekent dit dat het waterniveau bij de censor 2 - 3 cm hoger is dan in het zwembad? Of net andersom?
Ik ga hieronder uit van het eerste.
Nu heb ik 2 vragen:
1: zou luchtophoping ergens de oorzaak kunnen zijn van de grote hoogteverschillen
2: wat zou de oorzaak kunnen zijn van het huidige (+2/+3 cm) hoogteverschil?
1: dat zou alleen zo kunnen zijn als er een 2 - 3 cm hoge luchtbel in de verticale leiding beneden de sensor zou zitten, maar bij een leidingdiameter van 50 mm zie ik niet hoe zo'n luchtbel op z'n plaats zou kunnen blijven zitten. Je kunt niettemin voor de zekerheid die verticale leiding eens met een borstel reinigen.

2: als de luchtdruk in de sensorruimte 2 - 3 mBar (hPa) lager zou zijn dan die boven het zwembad dan zal het waterniveau in de sensorruimte 2 - 3 cm hoger staan.
Zit er een luchtgaatje in de dop? Check of dat niet verstopt is.
Als het niveau in het zwembad ietsje daalt door verdamping, of lekkage, of wat dan ook, zal het niveau in de sensorruimte ook ietsje dalen, en om de luchtdruk atmosferisch te houden moet er dan een beetje lucht via een opening in de sensorruimte kunnen stromen. Als de sensorruimte perfect luchtdicht is dan kan dat niet en zal door de waterdaling de luchtruimte iets vergroten en dus de luchtdruk daarin dalen. Een paar tiende procent grotere luchtruimte is dan al genoeg om 2 - 3 cm niveauverschil te verklaren.
Vergelijk de waterniveaus zonder dop op de sensorruimte.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Slecht communicerende vaten

Zoek op de term 'slangwaterpas'. Ook bij de doehetzelf-winkel hebben ze die. Link voor het ermee werken:

Wat me niet duidelijk is: hoe beinvloedt een luchtbel de werking van een slangenwaterpas?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: Slecht communicerende vaten

De slangenwaterpas wordt door de topic starter al gebruikt.
Waarom luchtbellen verstorend werken is ook al ter sprake geweest.

Berichten: 9

Re: Slecht communicerende vaten

Gisteren weer wat verder gewerkt aan mijn probleem, en eens flink wat water (mbv een redelijke dompelpomp) vanuit het zwembad door die buis heengejaagd. Er kwam wat lucht en een kleine hoeveelheid prut (berkenzaadjes, te weinig om zo'n buis te verstoppen) aan de sensorzijde naar boven.
Daarna was het nivo zelfs enkele cm lager dan het nivo in het bad, maar dat heeft zich weer min of meer hersteld naar normale waarden.

Het leek dus waarschijnlijk inderdaad een luchtslot te zijn. Hopen dat het nu permanent opgelost is...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: Slecht communicerende vaten

Mooi dat het geholpen heeft. Als het inderdaad een luchtbel was in een hoger stuk van de ondergrondse leiding, dan is een echt goed oplossing natuurlijk uitgraven en vlak leggen.
Of nog beter, zeker als je die leiding helemaal opnieuw zou aanleggen, leg die leiding dan niet horizontaal maat onder een hoek, zodat er één laagste punt is, hetzij bij het meetpunt, hetzij bij het bad.

Maar waarschijnlijk is het probleempje dat werk niet waard.

Berichten: 9

Re: Slecht communicerende vaten

Inderdaad. ik weet nu hoe ik het moet oplossen, en is in dat geval niet veel werk.
Mochten we het gaan opengraven dan gaan we in ieder geval ook alle 90graden bochten vervangen door 2x 45, dat scheelt ook weer wat gemak

Reageer