Slecht communicerende vaten

Moderator: physicalattraction

Berichten: 9

Slecht communicerende vaten

Hoi allemaal,

Ik heb een zwembad wat automatisch bijgevuld wordt op het moment dat het nivo onder een bepaalde waarde komt, en sinds een tijd wijkt het nivo in het bad toch wel sterk af (2-3 cm) van wat het moet zijn.
zwembad.png
zwembad.png (2.94 KiB) 5645 keer bekeken
Ik dacht eerst aan een gedeeltelijke verstopping, en heb toen een waterstofzuiger op de buis aan de zwembadkant gezet (20m3/uur zuigkracht). Er kwam geen vuil mee en na verloop van tijd wel een hoop lucht, wat logisch is als ik die buis leegzuig. Daarna was echter het hoogteverschil nog veel groter (in de buis rechts stond het een 12-13 cm boven badwaternivo.
Als experiment heb ik rechts een tuinslang ingehangen om te kijken wat er gebeurde, en toen steeg het water snel tot een cm of +25 om na het wegnemen van de tuinslang weer snel te zakken tot een +12.
Na lang piekeren aan de zwembadkant een hogedrukspuit erin gestoken en eens flink laten draaien. Aan de rechterkant kwam toen wel het eea aan luchtbellen naar boven, en water natuurlijk. Daarna zit ik dus weer op een +2/+3 nivo.

Voor zover ik weet zijn er in die ondergrondse leiding geen aftakkingen, maar of er andere obstructies (boomwortels/gaten/enz) kan ik niet beoordelen zonder het spul open te graven. De buizen zijn hoogstwaarschijnlijk met 90° bochten aan elkaar gezet, dus met een spinnenkop is er moeilijk doorheen te komen.

Nu heb ik 2 vragen:
1: zou luchtophoping ergens de oorzaak kunnen zijn van de grote hoogteverschillen
2: wat zou de oorzaak kunnen zijn van het huidige (+2/+3 cm) hoogteverschil?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Slecht communicerende vaten

Hoogteverschil:
- capillaire werking. Daar is de buisdiameter veel te groot voor. Niet mogelijk.
- Verstopping,. Dan stroomt er helemaal niets meer. Niet mogelijk.
- Lucht in de leiding. 50 mm is daarvoor een veel te grote diameter. Maar als de leiding deels verstopt is, is het niet helemaal uit te sluiten.
- 'Vloeistof' met andere dichtheid (dat is lucht natuurlijk ook al). Wat zou het moeten zijn, waar komt het vandaan, en kan het in de leiding blijven zitten als die doorgespoeld wordt? Onwaarschijnlijk.

Meetfout? Wat is de afstand tussen zwembad en bijvulkraan, en hoe is het hoogteverschil gemeten?

Hoe is de situatie bij de bijvulkraan? Heeft het water een open verbinding met de atmosfeer? Hoe wordt het niveau gemeten en de kraan aangestuurd?

Berichten: 9

Re: Slecht communicerende vaten

afstand zwembad<->bijvulkraan: die lijkt me niet zo heel relevant, maar zal een meter of 6-7 zijn, gelijk aan de afstand zwembad<->nivosensor.
Hoogteverschil is gemeten met een lange doorzichtige slang met voldoende >40mm diameter.

de bijvulkraan komt uit in een aparte buis (niet op tekening) die in verbinding staat met het zwembad.
De buis waar de nivosensor in zit, daar zit wel een dop op (niet echt luchtdicht) en daar wordt ook wat water (minimaal) toegevoegd, maar als ik die toevoer stop zakt het water daar niet.

Ik ga in ieder geval eens experimenteren met die dop, misschien heb je daar wel een belangrijk punt te pakken, al is die situatie al 15 jaar zo en pas de laatste 2 jaar heb ik hier af en toe wat last van, en de laatste 2 weken toch wel ernstige last.

Nivo wordt gemeten mbv pennen van verschillende lengte. Weerstand over die pennen wordt gemeten, en afhankelijk daarvan wordt de kraan in of uitgeschakeld. Het zijn 3 pennen zodat je iets van een hysterese hebt. (middelste pen geen contact via water met langste: kraan open, korste pen contact met langste: kraan weer dicht)

Berichten: 12.262

Re: Slecht communicerende vaten

Ik vind 3 cm verschil op 7 meter afstand eigenlijk niet zoveel - wellicht is de bodem een beetje verzakt door uitdroging of juist verzadiging met water, meer op de ene plek dan op de andere. Als dat in een tuin een paar cm verschil oplevert merk je het nauwelijks, meestal is het afschot van een terras groter dan dat (ca 1.5 cm/m om te zorgen dat het water er in de gewenste richting afloopt).

Overigens kan ik me wel voorstellen dat met de loop der jaren de boel verzakt als gevolg van dat zwembad: Met al het water erin is het nogal zwaar. Ik weet niet wat je er aan fundering in hebt zitten of hoe diep het precies is, maar ook al is het slechts 1 meter diep dan belast je de grond eronder met 1 ton per vierkante meter. Als je niet op een steenlaag zit (en dat is in nederland zelden wel zo) dan wil dat best een beetje verzakken.

Kun je die sensor voor het automatisch bijvullen niet gewoon een paar cm hoger of lager plaatsen en het daarmee oplossen? Of leven met een paar cm meer of minder water in je zwembad - lijkt mij niet zo'n probleem?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Slecht communicerende vaten

doskabouter schreef: do 08 aug 2019, 22:55 Hoogteverschil is gemeten met een lange doorzichtige slang met voldoende >40mm diameter.
Zou je kunnen uitleggen hoe dat precies in z'n werk gaat? Ik kan me er weinig bij voorstellen.

Berichten: 9

Re: Slecht communicerende vaten

Xilvo schreef: vr 09 aug 2019, 09:11 Zou je kunnen uitleggen hoe dat precies in z'n werk gaat? Ik kan me er weinig bij voorstellen.

slang vol met water doen, bij het zwembad en bij de sensor omhooghouden, en dan heb je als het goed is weer de communicerende vaten waardoor aan beide zijden het water even hoog staat. daar kun je dan het zaakje mee uitpeilen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Slecht communicerende vaten

Daar dacht ik aan, maar dan moet die slang toch een groot deel van de weg hoger dan het niveau in het zwembad liggen?

Houd je 'm dan ook in het water van het bad of ernaast?
Lijkt me toch vrij lastig, want in die slang mag geen lucht komen..

En is de diameter van die slang werkelijk 40 mm?

Berichten: 9

Re: Slecht communicerende vaten

de slang ligt gewoon op de grond, en de uiteindes houd je gewoon omhoog.
Dan meten hoever het waterpeil in de slang boven het waterpeil in het bad/sensorbuis zit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Slecht communicerende vaten

Dat zijn twee metingen, aan beide zijden. Waarbij het water in het bad ongetwijfeld niet spiegelglad is.

Maar als het daar níet aan ligt, dan zou het kunnen dat het ondergrondse deel van de leiding in het midden wat hoger ligt dan aan de bad- en kraankant. Daar zou lucht in gevangen kunnen zitten die er lastig uit te krijgen is.

Berichten: 9

Re: Slecht communicerende vaten

de buis in de grond ligt in ieder geval zeker overal lager dan het waternivo in het bad, kan dat dan nog steeds de issues en experimenten verklaren?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Slecht communicerende vaten

Ik denk het wel, als een luchtbel gevangen kan zitten in het ondergrondse deel.
zwembad.jpg

Berichten: 9

Re: Slecht communicerende vaten

ik snapte inderdaad het idee, maar vroeg me af of dit de werking van de communicerende vaten inderdaad kon verstoren.

Overigens @hierboven ergens: als het over verzakkingen gaat, dan zou juist de sensor verzakt moeten zijn, of het zwembad gestegen...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Slecht communicerende vaten

Wat Xilvo schetst lijkt mij een reële mogelijkheid. Als er echt een luchtbel in zit zou je die er uit kunnen blazen door op het meetpunt een waterslang aan te sluiten en net zo lang laten lopen tot er in het bad geen luchtbellen meer uitkomen.
Maar waarom zit dat meetpunt zo ver bij het bad vandaan? Ik zou het helemaal tegen het bad zetten.

Berichten: 9

Re: Slecht communicerende vaten

Je bedoelt reeel in de zin dat het de geschetste problemen en experimenten kan verklaren? Dat zou idd mooi zijn.

Het meetpunt zit in de "technische ruimte" waar ook de waterkwaliteit geregeld word. Dit is een apart hok wat een eindje van het zwembad afstaat.
Ik denk dat dat bij de aanleg het makkelijkste uitkwam ipv de meetpinnen ergens langs het bad zelf te monteren...
Vwb de luchtbel: is daar wat meer leesvoer over te vinden? Ik heb al wat lopen zoeken op luchtslot (geen idee wat de correcte naam is) maar daar kon ik niet veel over vinden.

In ieder geval ga ik eens proberen met zoveel mogelijk volume/uur water door die buis te jagen en hopen dat dat de bel eruitdrukt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Slecht communicerende vaten

Je kunt het effect nabootsen met de slang waarmee je de niveaus hebt gecontroleerd. Leg die op een hobbel waardoor het midden een stukje hoger komt. Vul dan zodanig dat er in dat hoge deel een luchtbel achterblijft. Je zal dan zien dat die bel de zaak beïnvloedt.

Reageer