bagger neus ontwerpen met venturi

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

bagger neus ontwerpen met venturi

Hallo,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een neus om zand en stenen onder water op te zuigen met behulp van het venturi effect. Hierbij zullen deze stenen op een maximale diepte van 6 meter kunnen worden opgezogen. Er zal water naar de neus worden gepompt in een 3" buis en de diameter zal hier verkleinen naar 1" waardoor de snelheid van het water verhoogt en de druk verlaagt. Via een neus van 6" worden de stenen en zand van het hogere waterdruk naar het door de versnelling veroorzaakte lagere druk geduwd.

Nu heb ik een rekenmodel (met verhelderende afbeelding) (
Bagger neus rekenblad.xlsx
(11.42 KiB) 118 keer gedownload
) om wat te spelen met de druk/diameters/flow. Nu heb ik een aantal vragen nu ik aan het spelen ben met het rekenmodel. Bij de berekeningen heb ik een afgeleide genomen van de wet van bernoulli zonder hoogte verschillen.

1. Na het spelen met het rekenmodel kom ik er achter dat ik de druk bij de versnelling een negatieve waarde kan krijgen. Ik weet dat de druk nooit lager 0 bar kan worden. Wat houdt dit in de praktijk in als ik toch deze gegevens zou gebruiken?

2. Ik weet dat voor het omhoog pompen van water per meter min. 0,1 bar nodig heb. Nu gaat in mijn opstelling het water vanuit de pomp eerst 6 meter omlaag en vervolgens 8 meter omhoog. Klopt het dat de pomp dan theoretisch gezien (voor het transporteren van alleen water, weerstand buiten beschouwing laten) voor het verschil (2 meter) 0,2 bar nodig heeft?

3. De druk op 6 meter diepte is 1,6 bar en net onder de waterlijn ongeveer 1 bar. Dan denk ik toch goed dat de druk bij de versnelling sowieso < 1 bar moet zijn om de stenen uit het water naar de lage druk bij de versnelling te duwen?

Met vriendelijke groet,

Kesper

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: bagger neus ontwerpen met venturi

Ik zie geen "verhelderende afbeelding".

Ik zie in het spreadsheet dat p1 = 2.2 bar maar het is niet duidelijk of dat absolute druk is of overdruk.

De absolute druk kan natuurlijk nooit negatief worden.
In ieder geval kan de druk nooit lager worden dan de dampspanning van water bij de heersende temperatuur.

Reageer