Rc waarde mbv Eindige Elementen Methode

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Rc waarde mbv Eindige Elementen Methode

Bij het bepalen van de warmteweerstand van een constructie (gevel bijv) waarbij er een gecombineerd element wordt gebruikt, kun je volgens de NEN1068:2012 normen gebruik maken van de eindige elementen methode (comsol, vabi, etc)
Op basis van de berekende warmtestromen ingaand/uitgaand over een oppervlak, wordt een warmtedoorgangscoëfficiënt Ut bepaald uit de bepaalde thermische koppelingscoëfficiënt (Lc) gedeeld door het geprojecteerde oppervlak van de berekening (Acon): Ut = Lc/Acon

Wat voor consequenties heeft het voor de laatste stap in de berekeningen als je de totale gevel via de eindige elementen methode bepaalt: moet dan de Rsi en Rse als factor wel of niet mee worden genomen en dan opgeteld of afgetrokken?
Lagen die mee zijn genomen in de eindige elementen methode: buitenlucht-buitenmuur-spouwmuur+spouwankers-isolatie-betonmuur-binnenlucht

laatste stap bij de gewone berekening = Rc = -Rsi -Rse + 1/Uc

hoop dat iemand mij hier duidelijkheid over kan verschaffen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Rc waarde mbv Eindige Elementen Methode

Lagen die mee zijn genomen in de eindige elementen methode: buitenlucht-buitenmuur-spouwmuur+spouwankers-isolatie-betonmuur-binnenlucht
Als buitenlucht en binnenlucht in de eindige elementen methode meegenomen worden dan betekent dat toch dat Rse en Rsi meegenomen moeten worden?

Ik ken die NEN1068:2012 niet. Wat wordt er dan precies berekend met die eindige elementen methode? Is dat Rc of Uc of Ut of .... wat?

Berichten: 4

Re: Rc waarde mbv Eindige Elementen Methode

Ut wordt er mee bepaald door het warmtetransport Lc door het oppervlak Af om te delen: Lc/Acon
Daarna delta-Uw als correctie om Uc te krijgen. (2%)
En dan de laatste stap waar ik veel discussie over heb: Rsi en Rsi op reguliere wijze toepassen, niet toepassen of sommeren.
Standaard Rc = ( 1/ Uc ) - Rsi - Rse

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Rc waarde mbv Eindige Elementen Methode

Ik heb geen NEN1068 dus ik weet niet wat daar precies in staat, maar voor zover ik weet geldt:

Ut = Lc/A

Uc = Ut + ΔU

Ook geldt dat: Uc = 1/RL

waarin RL = lucht op lucht warmteweerstand van de constructie:

RL = Rc + Rsi + Rse

waarin Rc is de warmteweerstand van alleen de constructie, dus zonder de weerstand Rsi en Rse van de luchtlaagsjes aan weerszijden.

Dus Rc = RL - Rsi - Rse

oftewel Rc = 1/Uc - Rsi - Rse


Tja, dat is nou vooruitgang: een doodsimpele berekening zo ingewikkeld mogelijk maken, en met toevoeging van allerlei pietluttige correcties, zodat men dure adviseurs met speciale software nodig heeft om iets te berekenen wat men ook met de hand op de hoek van een oude krant zou kunnen doen binnen een paar procent nauwkeurig.

En dan die absurde eisen van het bouwbesluit: bijvoorbeeld een R-waarde van maar liefst 6 op het dak. Alsof het echt uitmaakt op de gasrekening, of het klimaat, of men op z'n dak een R=3 of een R=6 heeft.

Berichten: 4

Re: Rc waarde mbv Eindige Elementen Methode

Pinokkio, super. Heel helder allemaal.
En nou zie ik waar men de mist is gegaan: Rc en Rl verwisseld waardoor een gevel ipv onder het bouwbesluit, daarboven uitkomt. in getallen: Rl = 4.4 bepaald uit eindige elementen aan de hand van de warmtestromen lucht-op-lucht.
Verwissel je Rc met Rl dan krijg je een Rc van bijv 4.44 + .13 + .04 = 4.61 [ voldoet ]
De werkelijke constructieve Rc is echter 4.4 - 0.13 -.04 = 4.27 [ voldoet niet ]

thnx!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Rc waarde mbv Eindige Elementen Methode

Ik weet niet waar je precies mee bezig bent, maar de bouwbesluit eis van Rc minstens 4,5 geldt alleen voor nieuwbouw, niet voor renovatie van een bestaande gevel.

Overigens: in zo'n nieuwbouwgevel mag men wel diverse forse ramen hebben met een Rc van hooguit 1,5 (HR+++ glas), en ook een voordeur met een Rc veel lager dan 4,5.

De isolatie-eisen van het bouwbesluit voor nieuwbouw zijn absurd, vooral voor daken.

Berichten: 4

Re: Rc waarde mbv Eindige Elementen Methode

nieuwbouw.
Punt is dat al die U en Rc waarden in de EP(C) berekening worden verwerkt en je een warmtepomp krijgt aangesmeerd op basis van de energiebehoefte. EPC 0.4 zou deze woning moeten zijn.
Op het moment dat er wordt gerekend met foutieve gegevens - bijv een qv10 spec 0.2 (!?) - dan weet je 1 ding zeker: dat huis wordt 's winters niet warm. En je warmtepomp draait overuren, is ie niet voor bedoeld.
Ook de genoemde waarde voor qv10 is van de zotte: in 1 oogopslag is duidelijk dat dat nooit gehaald gaat worden (zal geen foto van de kieren in isolatieplaten, of niet-flexibele pur afdichtingen plaatsen hier)
De kromheid van de regels en voorwaarden is natuurlijk glashelder

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Rc waarde mbv Eindige Elementen Methode

bijv een qv10 spec 0.2
Dat gaat niet over isolatie maar over luchtdoorlatendheid van het huis.
Die 0,2 betekent dat, bij een drukverschil van 10 Pascal, er 0,2 dm3/s,m2 lucht van buiten naar binnen stroomt.

Dat betekent bij een normale woning ongeveer 20 gram/s leklucht. Gedurende een erg koude nacht betekent dat dat er ruwweg 600 W warmte nodig is alleen om die koude buitenlucht op te warmen.

Reageer