Onderdruk bovendruk

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 56

Onderdruk bovendruk

Beste forumleden
Momenteel zie ik de beginselen van stromingsleer en het ontstaan van draagkracht bij een vliegtuigvleugel.
Dus als ik het goed begrijp:
Een vliegtuigvleugel wordt omhoog gezogen door de bovendruk onder de vleugel en de onderdruk boven de vleugel. Doordat luchtdeeltjes altijd van een hoge drukgebied naar een lage drukgebied gaan, wordt de vleugel dus naar boven gezogen zoals de lucht dat doet.

In mijn boek staat er echter een uitgerekend voorbeeld waarbij de onderdruk= 648Pa en bovendruk=352Pa onder een zekere aanvalshoek.
Ik vind het dan ook niet logisch met hoe ik redeneer. Ik zou denken dat de onderdruk lager is dan bovendruk?
Waar zit ik fout?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Bijlagen
50F55453-3EEE-4831-9139-A2A4A45B381C.jpeg
48116596-FE91-48ED-A0F5-B2B8410BE6A4.jpeg

Berichten: 56

Re: Onderdruk bovendruk

Of bedoelen ze hier mee: 648 Pa onder de normale druk ?
en 352 Pa boven de normale druk? Dus totaal drukverschil van 1000 Pa?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Onderdruk bovendruk

Onderdruk en Bovendruk zijn relatief tot de omgevingsdruk Po.

Onderdruk = Po minus druk
Overdruk = druk minus Po

In de opgave staat:
Po = 800 hPa (oftewel 80000 Pa)
In punt 1 heerst dan een onderdruk van 80000 - 79352 = 648 Pa


Dus de druk in punt 1 is blijkbaar 79352 Pa en dat is dus 648 Pa lager dan Po.

Hoe jij aan die bovendruk van 352 Pa komt is me niet duidelijk, want dat staat niet in de opgave, althans niet in het stuk wat jij hier geplaatst hebt.

Overigens kun je beter altijd de gehele opgave posten als je er vragen over hebt.

Berichten: 56

Re: Onderdruk bovendruk

Bedankt Pinokkio. Dit was het antwoord op mijn vraag.
Verder is er niet echt een opgave. Al de gegevens staan op de tekening en worden stroomsnelheden berekend met wet van continuïteit en drukken met Bernoulli. Alles is heel duidelijk nu.

Reageer