Het isoleren van een huis

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 624

Het isoleren van een huis

Waarvoor moet er piepschuim of iets dergelijks in de spouw?
Lucht is toch ook een zeer goede isolator?!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Het isoleren van een huis

lucht is een zeer slechte geleider, zolang het stilstaat. Je plaatst deze vraag dus terecht onder "stromingsleer"

maar jij trekt een trui aan ondanks dat je omgeven bent door lucht. Waarom? omdat lucht die aan je lichaamsoppervlak opwarmt, een kleinere dichtheid krijgt dan de directe omgeving en zo gaat opstijgen en vervangen wordt door verse koude lucht. Zo vindt er via stroming toch een fors warmtetransport plaats.
In die trui zit de lucht min of meer gevangen tussen de vezels, wat die stromingsverliezen sterk beperkt.
In piepschuim zit dat gevangen in en tussen de bolletjes.

Verder beperken die vezels zelf het warmteverlies via de derde vorm van warmtetransport, straling. Die energie wordt vlakbij je lichaam weer geabsorbeerd en alle kanten op (ook terug richting je lichaam) teruggekaatst.

In een spouwmuur lijkt lucht ook opgesloten, maar in een spouw kan prima circulatie optreden: langs het binnenblad omhoog en langs het buitenblad weer terug omlaag:
circ.PNG
https://www.greenbuildingadvisor.com/gr ... overview-2

Verder zijn ongeïsoleerde spouwmuren in vooral oudere huizen soms net enorme schoorstenen omdat ze vaak van onder en boven open zijn. Een zekere mate van ventilatie langs het buitenblad is nodig voor vochtafvoer ivm doorslaande regen en optredende condensatie tegen de spouwzijde van dat buitenblad, maar dat schoorsteeneffect is vaak onbedoeld groot.

Spouwmuurisolatie is een zeer effectieve en economische wijze om te besparen op stookkosten: de investering is maar al te vaak op letterlijk een paar jaar terugverdiend, een rendabelere plek om je spaargeld -letterlijk :) - in te stoppen kan ik niet bedenken. Bijkomend voordeel is dat je huis 's zomers merkbaar koeler blijft. Waarom dat niet stomweg wettelijk wordt verplicht is me een raadsel, desnoods middels een financiering via de gasleveranciers: je betaalt nog een paar jaar je maandelijkse energielasten zoals je gewend bent totdat het verschil met het gedaalde verbruik de investering heeft terugbetaald.

Berichten: 12.262

Re: Het isoleren van een huis

Waar mogelijk isoleert men het wel, en bij nieuwbouw al helemaal.

Bij bestaande bouw is het wat lastiger natuurlijk, zeker bij voor-oorlogse gebouwen is het soms niet zo eenvoudig om het achteraf te isoleren. Daarnaast heb je zat panden die uberhaupt geen spouw hebben maar gewoon dikke massieve muren :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Het isoleren van een huis

Benm schreef: vr 15 nov 2019, 16:35 Bij bestaande bouw is het wat lastiger natuurlijk,
Daar waar een schone spouw van minimaal 5 cm aanwezig is is dat prima te doen, aan, zoals ze dat in Vlaanderen uitdrukken, zeer democratische prijzen. Op een raster van ongeveer een meter bij een meter worden er gaten in de gevel geboord, waarlangs glaswolvlokjes of polystyreenbolletjes ingeblazen worden. Bij mijn eigen huis (bouwjaar 1970) is dat al ruim voor ik er woonde gebeurd met glaswolvlokjes, bij mijn dochters huis (bouwjaar 1953) hebben we dat twee jaar geleden met die bolletjes laten doen. Met prima resultaat volgens winterse IR-foto's, slechts op een paar verwaarloosbare plekjes lijkt de vulling niet optimaal gelukt, al is het toevallig (of dus niet) dat die paar warmere plekken aan de buitenzijde overeenkomen met waar binnen CV-radiatoren hangen (niet overal even duidelijk). En je ziet er niks van, als je wil zien waar de gaten zijn geboord moet je een verdomd scherp oog hebben en bewust gaan zoeken.

Berichten: 12.262

Re: Het isoleren van een huis

Als je een dergelijke muur hebt dan verdien je dat toch in de korste keren terug, weinig reden om het te laten.

Er schijnen soms wel gezondheidsklachten op te treden, maar voor zover ik weet alleen bij opvullen met schuim, niet met bolletjes.

Berichten: 624

Re: Het isoleren van een huis

Wat is de 'motor' van de luchtstroom in de spouw?

Berichten: 9

Re: Het isoleren van een huis

de warme binnenmuur warmt de lucht aan die zijde van de spouw op, waardoor deze lucht opstijgt.

Deze lucht ontsnapt via de bovenzijde van de spouw en wordt aan de onderzijde via je ventilatie kanalen weer aangevuld met nieuwe koude lucht
óf
De opgewarmde lucht stijgt nog steeds op via de warme binnenmuur, maar koelt (bovenin de spouw) weer af tegen de koude buitenmuur en circuleert dus binnenin de spouw.

In beide gevallen wordt de warme, opstijgende lucht vervangen door koude lucht.

Reageer