Standaardvormingsenthalpie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 228

Standaardvormingsenthalpie

Dag allemaal

Ik heb een vraag over het volgende stuk van thermodynamica.
Gegeven is de reactie: 2C + 3 H2 + 0,5 O2 -----> CH3CH2OH

De standaardvormingsenthalpie is blijkbaar -234,8kJ/mol. Maar hoe kunnen ze dat berekenen of achterhalen zonder die tabellen?
Ik heb het zowel in het Nederlands als in het Engels gezocht op google, maar krijg niets nuttigs te zien. Enkel dat tabellen gebruikt worden, maar niet hoe ze tot die tabellen komen.

Omdat ik geen forum zag staan voor 'chemische thermodynamica', heb ik hier gepost. Mocht dit niet het juiste forum zijn, bij deze mijn excuses hiervoor.


Groetjes

Autodidact1

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Standaardvormingsenthalpie

Dit is het juiste forum, er is geen subforum specifiek voor chemische thermodynamica.

De standaardvormingsenthalpie van gasvormig ethanol bij 25 oC is ongeveer -235 kJ/mol, die van vloeibaar ethanol is een stuk lager.
Het is dus van belang bij een reactievergelijking altijd te vermelden wat de fase van reactanten en producten zijn.

De standaardvormingsenthalpie van de elementen is bij internationale afspraak vastgelegd als zijnde 0 kJ/mol bij de fase waarin ze normaliter bij 25 oC voorkomen (sommigen gas, sommigen vloeistof, sommigen vaste stof).

Dat wetende kan men door meting van de reactie-enthalpie bepalen wat de standaardvormingsenthalpie van alle verbindingen zijn. En die vind men dan in diverse tabellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: Standaardvormingsenthalpie

Ok en hoe meet men deze reactie-enthalpieën dan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Standaardvormingsenthalpie

Experimenteel, bijvoorbeeld met een calorimeter.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Standaardvormingsenthalpie

De warmte dus die vrijkomt bij de reactie. Calorimetrie is eenvoudig in theorie maar heel lastig in de praktijk.
Merk op dat aangezien het gaat over enthalpie de druk constant moet/mag zijn. Als er een volume vermeerdering plaatsvind doordat er bvb meer deeltjes ontstaan dan is de arbeid die wordt geleverd bij expansie in enthalpie mee ingerekend. Dit is ook geloof ik de reden dat men altijd enthalpie gebruikt in de chemie aangezien dat het experimenteel zeer moeiliik zou zijn als men moet rekening houden met hoeveel het volume opneemt/afneemt en de hiermee gepaard gaande arbeid op de omgeving.

Reageer