Koud schuimend bier

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.926

Koud schuimend bier

Het is een paar keer gebeurd dat bier uit een flesje dat een dag of langer in de koelkast had gelegen bij het openen schuimend uit de fles omhoogkwam, alsof het flesje geschud was (dat was niet zo).

Bij flesjes die een uur of drie gekoeld waren (en dus nagenoeg dezelfde temperatuur zullen hebben bereikt) gebeurde dat niet.

Heeft iemand een idee wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Koud schuimend bier

Dit deed mij een beetje denken aan onderstaand artikel. Titel sluit niet helemaal aan echter eerst lezen. Geeft misschien extra info.

https://newscientist.nl/nieuws/voorkomt ... n-het-uit/

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.926

Re: Koud schuimend bier

Ja, dank je, dat artikel komt me bekend voor.

Maar ik denk niet dat het hier verband mee houdt. Er wordt hier niet geschud, niet getikt.
Alleen langer gekoeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Koud schuimend bier

Er staat iets over eiwitten en co2. Ben geen chemicus helpt dat?

Berichten: 334

Re: Koud schuimend bier

Gushing

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.926

Re: Koud schuimend bier

OOOVincentOOO schreef: za 15 feb 2020, 17:30 Ben geen chemicus helpt dat?
Nee, dat helpt zeker niet ;)

Maar serieus, ik ben ook geen chemicus maar ik zie niet hoe eiwitten bij langer op lage temperatuur houden meer CO2-belletjes zouden kunnen laten ontstaan.

Wat niet zegt dat toch het niet een (mede-)oorzaak kan zijn, natuurlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Koud schuimend bier


Met wat google kom ik op deze


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.926

Re: Koud schuimend bier

Herman66 schreef: za 15 feb 2020, 17:36Gushing
Zowel de Nederlandse als Duitse Wikipediapagina erover gelezen maar nergens wordt een verband met koelen of de duur daarvan genoemd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.926

Re: Koud schuimend bier

@Vincent

Daar lijkt het te gaan over bier dat over de datum is, of bedorven (het is me niet helemaal duidelijk wat 'skunked' is maar een skunk is een stinkdier dus ik kan me er wel iets bij voorstellen :mrgreen: ). Dat was bij mij niet het geval.

Weer niets over verband met duur van koelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Koud schuimend bier

Niet goed gelezen! Ben zelf alleen aan het bier in lokaal restaurant. Prima schuim trouwens!

Berichten: 334

Re: Koud schuimend bier

Xilvo schreef: za 15 feb 2020, 17:53
Herman66 schreef: za 15 feb 2020, 17:36Gushing
Zowel de Nederlandse als Duitse Wikipediapagina erover gelezen maar nergens wordt een verband met koelen of de duur daarvan genoemd.
"De meeste schimmels zijn aeroob (ze gebruiken zuurstof), en komen bijna overal voor in zeer kleine hoeveelheden vanwege hun sporen. Zodra de juiste luchtvochtigheid en temperatuur daarvoor de gelegenheid biedt begint de proliferatie van de schimmels door het consumeren van organischmateriaal waardoor het mycotoxineniveau stijgt. De gifstoffen zijn alkaloïden, secundaire plantenstoffen, enzymen of proteïnen."

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gushing

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mycotoxine

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.926

Re: Koud schuimend bier

Herman66 schreef: za 15 feb 2020, 18:17 "De meeste schimmels zijn aeroob (ze gebruiken zuurstof), en komen bijna overal voor in zeer kleine hoeveelheden vanwege hun sporen. Zodra de juiste luchtvochtigheid en temperatuur daarvoor de gelegenheid biedt..."
Veel zuurstof is er niet voorhanden in een afgesloten fles en ik neem aan dat die 'juiste temperatuur' een hogere is, niet die graad of vier die in de koelkast heerst.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Koud schuimend bier

Er is iets met onevenwichtsituaties en hun kinetica dat dit soort situaties dikwijls verklaard.
Als je de dop van het bier flesje haalt, daalt de druk boven de vloeistof en ontsnappen co2 belletjes tot dat de dampspanning word bereikt. Om een belletje te vormen in je vloeistof, heb je eerst een "kiem" nodig. Het kleine oerbelletje waarin meer en meer co2 in komt in de gasfase was ooit heel klein. Wat is het verschil tussen een groot belletje en een klein belletje? Het verschil in de oppervlakte-volume verhouding. En daar zit net het punt dat vaak de snelheid van belletjes vorming bepaalt.
De gasfase is duidelijk thermodynamisch stabiel en zeer gunstig maar de interface (oppervlakte tussen gasbel en het bier) is vaak zeer kostelijk qua energie door de oppervlakte spanning. Kleine belletjes kosten dus energie ook al zitten we onder de dampspannings druk. Er is dus een soort energie barrière waar we over moeten om belletjes te creëren. De meeste belltjes worden ook niet gevormd midden in het bier maar in de buurt van onzuiverheden, krasjes in het glas en dergelijke. Ik kan me voorstellen dat smeltend ijs en slush een ideale plaats is om deze kiem belltejes te maken. Logisch dan dat het bier begint te schuimen. Ben je er zeker van dat al het ijs weg was? Zou je het bier kunnen laten opwarmen tot 6°C en zie je dan hetzelfde?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.926

Re: Koud schuimend bier

die hanze schreef: za 15 feb 2020, 18:24 Ben je er zeker van dat al het ijs weg was? Zou je het bier kunnen laten opwarmen tot 6°C en zie je dan hetzelfde?
Nee, er was geen ijs gevormd in de fles. Op de plaats van het bier in de koelkast was de temperatuur zeker boven nul, ik schat een graad of vier, vijf.

Berichten: 334

Re: Koud schuimend bier

Xilvo schreef: za 15 feb 2020, 18:23
Herman66 schreef: za 15 feb 2020, 18:17 "De meeste schimmels zijn aeroob (ze gebruiken zuurstof), en komen bijna overal voor in zeer kleine hoeveelheden vanwege hun sporen. Zodra de juiste luchtvochtigheid en temperatuur daarvoor de gelegenheid biedt..."
Veel zuurstof is er niet voorhanden in een afgesloten fles en ik neem aan dat die 'juiste temperatuur' een hogere is, niet die graad of vier die in de koelkast heerst.
Schimmels groeien juist op een koele en donkere plaats

Reageer