Wasdrogers

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Wasdrogers

Wasdrogers zijn interessante machines m.b.t. thermodynamica.

Zo zullen condensdrogers en warmtepompdrogers minder goed werken bij hoge omgevingstemperaturen (i.v.m. dauwpunt, resp temperatuur na compressie van het koudemiddel). Afvoerdrogers gaan juist beter werken bij hogere temperaturen.

Koelkasten bevatten in wezen een warmtepompcyclus (compressor, verdamper, condensor). Het aardige is dat voor koelkasten een klimaatklasse is gegeven (=omgevingstemperatuur). Wanneer het te warm of te koud is zal een koelkast niet werken, dus een warmtepomp(droger) ook niet.

Veel wasdrogers (waaronder de onze) staan vaak in kleine ruimtes waarin het warm is en/of de warmte slecht wordt afgevoerd. Toen ik bij de verkoper en fabrikant ging navragen of een condens/warmtepompdroger nog wel zou werken bij 30 graden (dat wordt het 's zomers wel op onze zolder) kreeg ik slechts glazige blikken en nietszeggende reacties. Laat staan cijfers over efficiency en droogtijden als functie van de omgevingstemperatuur. Slechts een technicus durfde toe te geven dat onder deze omstandigheden deze apparaten wels eens minder goed zouden kunnen werken als in de reclamefolders staat.

Wie zou eens mee kunnen denken over de onderliggende thermodynamische principes en mogelijk wat eerste kwantitatieve schattingen maken?

Ik ben de verkooppraatjes en onkunde van de verkopers en klantenservicemederwerkers in ieder geval spuugzat.

Berichten: 12.262

Re: Wasdrogers

Een wasdroger is in principe niet zoveel anders dan een koelkast. Er circuleert lucht door het apparaat dat vocht opneemt uit je kleding en dat vervolgens condenseert op een gekoeld oppervlak. Op zich best een werkbaar principe, maar niet als de koude kant van het systeem niet koud genoeg wordt om het dauwpunt van de waterdamp die uit je kleding komt te halen, waardoor water gasvormig aanwezig blijft.

Anderzijds, wat moet je met een wasdroger als het 30 graden is? Ik zou het gewoon aan een waslijn of iets dergelijks hangen en de natuur haar werk laten doen. Bij dergelijke temperaturen en niet-100% luchtvochtigheid droogt was in no-time als er een beetje luchtcirculatie is.

Berichten: 2

Re: Wasdrogers

Klopt!
Echter,
- De ruimte is te klein (en te stoffig) om was op te hangen
- Wasdrogers hebben geen optie om met onverwarmde lucht te drogen (dat zou wel een oplossing zijn).

Berichten: 3.863

Re: Wasdrogers

als ik kijk naar deze calculator https://www.lenntech.nl/calculatoren/vo ... igheid.htm, dan zie je dat bij een temperatuurverschil van warme en gekoelde lucht van 30 graden steeds dezelfde luchtvochtigheid hoort, bv 50 graden 15.5% vocht en koelen naar 20 graden levert 20graden 100% 60 graden 15.5% levert 30 graden 100%.
dus daaruit zou ik concluderen dat het niet veel uitmaakt hoeveel de omgevingstemperatuur is als het ding 30 graden omlaag koelt dan is de relatieve vochtigheid steeds 15% dus je was zal dan ongeveer even droog worden.

Berichten: 12.262

Re: Wasdrogers

Op zich wel, maar de vraag is een beetje hoe dat in de praktijk werkt.

Qua thermodynamica is er niet echt een probleem, maar er zijn natuurlijk wel grenzen aan hoe warm je wasgoed mag worden in een droger - ik denk niet dat het voor de meeste kleding wenselijk is om verwarmd te worden tot 80 graden.

Wat dat betreft zal een wasdroger wellicht werken bij een omgevingstemperatuur van 30 of 40 graden, maar of dat er goed voor je wasgoed is is een andere kwestie.

Reageer