Luchtvochtigheid doen dalen in leegstaande ruimte

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Luchtvochtigheid doen dalen in leegstaande ruimte

Beste forumers,

Ik begin binnenkort aan de renovatie van een oud huisje dat momenteel onbewoond en onverwarmd is en dus te kampen krijgt met condensatie, gevolg vochtige muren, hout, etc.

Ik ben nu aan het nadenken wat de efficientste manier kan zijn om de luchtvochtigheid binnen de ruimte zo laag mogelijk te houden.

Deze hulpmiddelen heb ik ter beschikking:
-een elektrisch kacheltje van 2500W
-2 ventilatieopeningen (een dakraam en de verluchting van een oude gaskachel)
-steenzout (NaCl) 25kg: grote korrels in afsluitbare korven

Andere gegevens:
-Totale volume van de ruimte is ong. 230m3
-De ruimte is slecht geisoleerd en dus zeer onderhevig aan temperatuurschommelingen
-De ruimte kan grotendeels winddicht gemaakt worden.

Ik woon er nog niet maar kan telkens dagelijks 's ochtends en 's avonds eens langsgaan.

Momenteel heb ik deze methode voor ogen:

Dag:

Ventilatie dicht (warme lucht van buiten heeft hoge opslagcapaciteit, koele lucht van binnen een lage)
Verwarming aanzetten (koele lucht van binnen warmt op en neemt vocht op)
Korven met zout dicht

Nacht:

Ventilatie open: Warme lucht van binnen bevat veel vocht en wordt vervangen door koele vochtarme lucht van buiten
Verwarming aanhouden of uitzetten? Wat denken jullie? Ik wil uiteraard zo weinig mogelijk energie verbruiken.
Korven met zout open: Condensatie van koude lucht beperken

Wat vinden jullie van de methode. Ik ben benieuw naar eventuele ideeen van jullie. Ik zou zeggen: Shoot!

Grts
Frederik

Berichten: 59

Re: Luchtvochtigheid doen dalen in leegstaande ruimte

Als er geen vocht geproduceerd wordt in het gebouw en de muren niet "doorslaan" zal je het in mijn opinie het droogst krijgen door continue ventilatie en verwarming. Hoe meer hoe beter, dus de "dosering" aanpassen aan je uiteindelijke doel. Zal uiteindelijk met een beetje van beide goed droog worden.

Berichten: 3.780

Re: Luchtvochtigheid doen dalen in leegstaande ruimte

Ventileren kost het minste energie, maar is alleen zinvol als het dauwpunt van de buitenlucht lager ligt dan de binnentemperatuur. dus niet zomaar ventileren maar alleen als het ook vocht kan afvoeren ipv toevoeren.

Verder werkt een luchtontvochtiger op basis van aircoprincipe heel goed.

Berichten: 2

Re: Luchtvochtigheid doen dalen in leegstaande ruimte

Bedankt voor de reacties!

Helaas is het zo dat de muren al veel vocht bevatten. (niet enkel door condensatie, maar ook door capilariteit). Er zal dus niet enkel prevenief gedroogd moeten worden. Binnenkort ga ik de muren injecteren met een waterafstotende gel zodat geen grondwater meer kan opgetrokken worden.
Maar het blijft dus nodig om een zo droog mogelijk klimaat te creeeren binnen de woning, maw dat er via de ventilatie netto meer vocht naar buiten gaat dan naar binnen.

Bij dit vochtige weer heb ik de indruk dat er net meer vocht binnenkomt dan naar buiten gaat. Ik zal de ventilatie moeten aanpassen aan de weersomstandigheden, dat is nogal logisch. En de binnenruimte warm houden zal ook veel doen maar kost veel energie!

Hoe kan ik volgens jullie de korven met het zout het best gebruiken? Waar plaatsen in huis? Wanneer blootstellen?

Reageer