Thee en afkoeling met melk

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 454

Thee en afkoeling met melk

In mijn hoofd heb ik altijd het idee dat als ik hete thee in mijn kopje giet En het een poosje laat staan .Het dan sneller afkoelt dan als ik het in het kopje doe en er meteen melk bij giet .Ik denk dit dan omdat het het eerste verschil van kokend water en de kamer temperatuur dan groter is en het dus sneller afkoelt .Maar klopt dit eigenlijk ook ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Thee en afkoeling met melk

Zodra je er melk bijdoet neemt het volume toe. Het buitenoppervlak ook, maar aangenomen dat de vorm ongewijzigd blijft, relatief minder dan het volume. De tijdconstante neemt daardoor toe, de afkoelsnelheid per temperatuurverschil ook.

Dat is dus in overeenstemming met jouw waarneming.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Thee en afkoeling met melk

Wellicht vergelijkbaar met dit voorbeeld?
Slaapzak.png
Koelend effect door straling!
σ=5,67.10-8[W/(m2K4]
Stel: e=0,9 en A=2m2
Open lucht/heldere hemel/windstil!
Warmteverlies: dQ/dt=eσAT4=eσA(278)4=610 Watt
Onder shelter of bewolkte nacht/windstil!
Warmteverlies: dQ/dt=eσA(T4-Tomg4)=eσA(2784-2684)=83 Watt

Berichten: 334

Re: Thee en afkoeling met melk

vincentcius schreef: do 18 jun 2020, 10:54 In mijn hoofd heb ik altijd het idee dat als ik hete thee in mijn kopje giet En het een poosje laat staan .Het dan sneller afkoelt dan als ik het in het kopje doe en er meteen melk bij giet .Ik denk dit dan omdat het het eerste verschil van kokend water en de kamer temperatuur dan groter is en het dus sneller afkoelt .Maar klopt dit eigenlijk ook ?
Klopt, de tijd die je wacht met melk inschenken is de verdamping hoger van het kopje thee

Berichten: 454

Re: Thee en afkoeling met melk

Dank allen . Ik zat daar al jaren mee te dubben .Confirmed dus :)

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Thee en afkoeling met melk

Ik denk dat het belangrijkste argument nog niet gegeven is:

Warmte verlies gaat het snelst als het temperatuurverschil met de omgeving het grootst is. Als je er melk aan toe voegt (neem aan dat die uit de koelkast komt) dan koel je de thee dus een beetje. Aangenomen dat de drinktemperatuur dan nog niet bereikt is, en aangenomen dat de drinktemperatuur in beide gevallen gelijk is, dan is het dus voordelig zo lang mogelijk te wachten met het toevoegen van de melk.

Reageer