Verdamping

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 334

Verdamping

Neem een gebied met de halve oppervlakte van Europa boven bijvoorbeeld Oost Europa en neem een gebied met de halve oppervlakte van Europa boven de oceaan. We houden onze breedtegraad aan en omdat het juni is nemen we ook maar juni in deze vraag. De gemiddelde temperatuur in beide gebieden is hetzelfde. Het water in de oceaan is gemiddeld 15 graden. De zon schijnt in beide gebieden precies elke dag 12 uur. Andere parameters zijn even niet belangrijk.

Waar vindt de meeste verdamping plaats?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: Verdamping

Herman66 schreef: za 20 jun 2020, 02:28 Andere parameters zijn even niet belangrijk.
Die zijn heel belangrijk.
Wat is de grondsoort, wat is de begroeiing, zijn er meren en meertjes, hoeveel en hoe diep zijn die, wat is de windsnelheid, om er maar een paar te noemen.

Berichten: 334

Re: Verdamping

50% bos, 30% landbouw, 10% stad en 10% rivieren, meertjes.

Berichten: 334

Re: Verdamping

Meertjes zijn gemiddeld 30 meter diep. Windstil weer.

Berichten: 151

Re: Verdamping

Het lijkt me voor de hand liggend dat hoe meer oppervlakte water er aanwezig is, hoe meer water er verdampt / meeste verdamping? Zie ik iets over het hoofd of interpreteer ik de vraagstelling anders dan bedoeld?

Berichten: 334

Re: Verdamping

Dat denk ik ook. Boven het continent vaak wel explosiever. Niet als er een orkaan wordt gevormd natuurlijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.246

Re: Verdamping

https://www.eolss.net/Sample-Chapters/C ... -03-02.pdf
Summary
Evaporation of water from the surface of the Earth is the main process providing water vapor transport to the atmosphere. On average 1130 mm (or 577 000 km3
) of water are evaporated from the surface of our planet during a year. Most of this amount, 505 000 km3 , is evaporated from the surface of the World Ocean and only 72 000 km3 from land.
Als we dat even omrekenen naar verdamping per vierkante kilometer dan is dat gemiddeld over alle zeeën en oceanen 3 x zo veel als over alle land.

Berichten: 334

Re: Verdamping

Ik zag overigens vanmorgen in een topic over het verdampen van zoet water en zeewater uit 2006 of 2007 geloof ik....
Daar bleef het volgende onbeantwoord

Zoet water verdampt sneller dan zeewater. Alle andere stoffen die in het water voorkomen zal verdamping vertragen. Door het vervuilen van meren rivieren zeeën oceanen etc etc vertraagd dus de verdamping

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.081

Re: Verdamping

Opmerking moderator

Discussie over donker water afgesplitst naar deze topic.

Reageer