Vraagstuk stromingsleer

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Vraagstuk stromingsleer

Hallo,

Ik heb een vraag over een stroming (zie foto) Dit zijn 2 warmtepompen. Het gaat even over de lichtgroene leiding. De grootte machine rechts drukt het namelijk het terugslagventiel van de kleinere pomp links dicht.
Nu was de vraag wat er naast het plaatsen van een grotere pomp bij de kleine machine nog meer voor mogelijkheden waren. Is dit hydraulische op te lossen?
De kleine pomp is nummer 1 en de grootte nummer 2.
Leidingdiameter: D1=Dn165 D2= Dn100
Debiet: Q1= 2,41 l/s Q2= 7,69 l/s
Max pompdruk P1= 1 bar P2= 2 bar

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Hurbiebet
Bijlagen
pomp.PNG

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Vraagstuk stromingsleer

Dat is toch waar een terugslagventiel voor is? Lijkt mij dat het werkt zoals bedoeld.

Berichten: 3.860

Re: Vraagstuk stromingsleer

Hurbiebet schreef: di 01 dec 2020, 09:18 Hallo,

Ik heb een vraag over een stroming (zie foto) Dit zijn 2 warmtepompen. Het gaat even over de lichtgroene leiding. De grootte machine rechts drukt het namelijk het terugslagventiel van de kleinere pomp links dicht.
Nu was de vraag wat er naast het plaatsen van een grotere pomp bij de kleine machine nog meer voor mogelijkheden waren. Is dit hydraulische op te lossen?
De kleine pomp is nummer 1 en de grootte nummer 2.
Leidingdiameter: D1=Dn165 D2= Dn100
Debiet: Q1= 2,41 l/s Q2= 7,69 l/s
Max pompdruk P1= 1 bar P2= 2 bar

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Hurbiebet
Ik denk dat je beter je probleem moet omschrijven. Het is voor mij onduidelijk wat je probleem is en wat je wilt oplossen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraagstuk stromingsleer

Hurbiebet schreef: di 01 dec 2020, 09:18 Max pompdruk P1= 1 bar P2= 2 bar
Als de grote pomp een hogere druk heeft is het toch logisch dat hij de kleine overrulet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Vraagstuk stromingsleer

Zoals klazon al zegt.

Maar om te bepalen of en hoe dit probleem is op te lossen is een volledig stroomschema nodig, inclusief drukken en temperaturen (voor zover bekend).

Berichten: 2

Re: Vraagstuk stromingsleer

Ondertussen is het al niet meer van toepassing, ik was ook alweer een beetje vergeten dat ik het op dit forum had gezet. Hoe sluit ik deze vraag af?

Reageer