De verhouding druk en temperatuur in een gesloten leiding

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

De verhouding druk en temperatuur in een gesloten leiding

1. Tijdens de zomermaanden komt er warmere diesel (20°C) in een ondergrondse leiding terecht (10°C).
Wat zal de druk na enige tijd doen in een gesloten leiding?

2. Tijdens de wintermaanden komt er koudere diesel (5°C) in een ondergrondse leiding terecht (10°C).
Wat zal de druk na enige tijd doen in een gesloten leiding?

De leiding is van metaal.
Densiteit van diesel bij 15°C is 0,845 kg/l.

Volgens mij is het antwoord op 1, dalende druk en op 2, oplopende druk. Maar is dit wel juist?
Is er een mogelijkheid om dit aan te tonen met een berekening?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: De verhouding druk en temperatuur in een gesloten leiding

https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzettin ... ci%C3%ABnt

Hoewel diesel niet in het rijtje staat, kunnen we wel stellen dat het een positief getal is.
Dan gelden die waarden bij 20°C, dan stellen we eventjes dat het niet significant veranderd tussen 5°C en 20°C.

Opwarmen is uitzetten, dus jouw antwoord is correct.
Als je wilt weten hoeveel het geheel uitzet, of druk uitoefent, dan zul je even een hypothetische situatie moten maken die wat meer informatie geeft. M.a.w. teken de leiding met maten. Dan kun je met het wiki artikel alvast het e.e.a. proberen.

Berichten: 3.866

Re: De verhouding druk en temperatuur in een gesloten leiding

samabert schreef: do 03 dec 2020, 22:33 Wat zal de druk na enige tijd doen in een gesloten leiding?
Blijkbaar is de leiding aan 2 kanten afgesloten met een kraan? anders blijf je immers contact houden met de voorraadtank en heb je helemaal geen drukopbouw. Dus wel nieuwsgierig hoe deze situatie kan ontstaan. Maar goed, het gaat om zowel uitzetting,krimp van leiding en diesel, voor diesel heb je een kubike uitzettingscoefficient en voor de leiding een lineaire volgens de link in bericht do 03 dec 2020, 22:58. die moet je dus eerst allebij omrekenen naar hetzelfde om het met elkaar te kunnen vergelijken. (kubike=lineaire x 3) Dan zie je volgens mij dat diesel sterk domineert tov metaal (koper?) dus kun je de invloed van het koper verwaarlozen.

Berichten: 2

Re: De verhouding druk en temperatuur in een gesloten leiding

Het gaat over het volgende:
Elke week wordt er een lektest op uitgevoerd. Dus vooraf aan de test moet er gezorgd worden dat er minimum 10 bar druk op de leiding staat en een wachttijd om de lektest te starten van ongeveer 10 min. Dit om alles te stabiliseren.
Doch in de beide situaties, zomer en winter wijzigt de druk in de leiding binnen die 10 minuten. Om toe te laten dat je een testdruk van min 10 bar hebt bij de start van de lektest, laat je even nieuw kouder of warmer product toe in de leiding voor korte tijd en dan sluit je het geheel af via kranen.
Leiding is een dikwandige stalen leiding in de grond van 100m.

Ik krijg soms fouten in de test en wou daarom weten hoe zich dat vertaald in druk, eventueel om een andere procedure op te stellen voor de test.

Reageer